Sida 1 av 5

Rörlig bakdel med hjul

Postat: tis 16 mar 2010, 15:53
av Uvskogen
Tacksam för förslag och kommentarer av alla de slag. Ska bygga om min atv timmervagns-förlängning (se bild nedan). Den ska bli rörlig uppåt/neråt. Allt för att underlätta för mig att köra 4,5 meter längder i mycket kuperad terräng, typ åt puckel-pist hållet.

Fördelen med att använda den förlängning jag har är bl a att jag får med banken "upp i höjden" så timret ligger still.
Under transport så räknar jag mett vinscha upp den i 90 grader så kommer den ur vägen manövermässigt. På slätväg så borde det bli bra då jag får extra stånd längst bak och slipper lite "gung".

Har flera än så länge obesvarade frågor, här är några.:

1) Behöver ett dubbelhjul med axel, bra ställen för sånt?
2) Belastningen på den rörliga axeln blir förstås ganska stor när hela lasset ska tryckas upp, men hur stor? Axeldimension?
3) Håller lastgallret för trycket?
med mera

Hoppas den fantastiska konstruktionsritningen nedan visar vad jag far efter.
rörlig bak med hjul

Re: Rörlig bakdel med hjul

Postat: tis 16 mar 2010, 16:02
av Vesslan
Måste den inte vara ledbar i sidled också?

Man kan ju använda någon slags styrled som går åt 2 håll!

Tror du inte att det blir omöjligt att svänga annars??

V

Re: Rörlig bakdel med hjul

Postat: tis 16 mar 2010, 16:10
av axwell
En kardanknut från lastbil(Knutkors e.g.)

Tänker du slopa de främre stolparna, annars bryter nog extrahjulen omkull vagnen vid sväng.

Re: Rörlig bakdel med hjul

Postat: tis 16 mar 2010, 16:13
av Dexxaz
50 mm kula från skrotat bildrag + en kulhandske, enkelt att demontera och billigt....(Jag vet, jag är född snål)... :mrgreen:

Re: Rörlig bakdel med hjul

Postat: tis 16 mar 2010, 16:50
av Kse
Håller med Dexxaz, billigt och enkelt med kula + handsek.
Gör näst sista banken skjutbar i sidled så nyttjar du flexibiliteten i sidled
Jula har både axlar och däck til vettiga priser

Re: Rörlig bakdel med hjul

Postat: tis 16 mar 2010, 17:58
av mrlynx
Undrar om inte ett pivothjul vore bra. Men jag vet inte om jag sett några i den storleken och om dom fungerar på ojämn terräng.

Re: Rörlig bakdel med hjul

Postat: tis 16 mar 2010, 18:14
av Nolltax AB
Ponera man gjorde tvärtom.
Dra ihop vagnen så mycket som möjligt, lyft upp tjockändan på stocken å tjudra fast.
Släpa ut stocken likt en lunningskärra.
Jag har utan problem dragit ut 8 meters stock med ATV å lunningsvagn....

Re: Rörlig bakdel med hjul

Postat: tis 16 mar 2010, 18:45
av Uvskogen
Vesslan skrev:Måste den inte vara ledbar i sidled också?

Man kan ju använda någon slags styrled som går åt 2 håll!

Tror du inte att det blir omöjligt att svänga annars??

V


Vet inte det jag, när timret ligger på så kan den ju inte svänga separat ändå, eller tänker jag fel där :???: . Utan timmer på så hade jag tänkt lyfta upp hela den extra delen 90 grader.

Det gör också att jag inte kan ha vanlig kula, även om det i och för sig löst problemet med vridning åt sidorna.

Ett pivothjul kanske är lösning, eller kanske en rund kula räcker?

Re: Rörlig bakdel med hjul

Postat: tis 16 mar 2010, 18:51
av Kse
mrlynx skrev:Undrar om inte ett pivothjul vore bra. Men jag vet inte om jag sett några i den storleken och om dom fungerar på ojämn terräng.


Den här är nog stor så det räcker :lol:

www.komatsuforest.com/default.aspx?id=2758

Re: Rörlig bakdel med hjul

Postat: tis 16 mar 2010, 23:39
av axwell
Ju mer jag läser här och värderar de ev fördelarna desto svårare blir det att se hur det skall kunna funka. Hur långt bak har du flyttat boggien när du menar att den är längst bak, mot något stopp?
Det bör annars gå att förlänga boggiens fyrkantsrör framåt så att centralröret håller om du flyttar boggien ytterligare bakåt, vid långt virke.

Re: Rörlig bakdel med hjul

Postat: ons 17 mar 2010, 07:01
av Uvskogen
Jo, där har du en poäng. Jag kan förstås förstås förlänga centrumbalken och skjuta boggien ännu längre bakåt. Men tror du det håller, blir långt spann? Dessutom blir den väldigt lång även under tomkörning ut i skogen, och med det kanske svårare att komma fram.

Vad är det osm du ser som största problemet med min "lösning"?

Re: Rörlig bakdel med hjul

Postat: ons 17 mar 2010, 10:10
av axwell
Den blir omöjlig att backa med när extra-hjulen/hjulet har kontakt med underlaget om leden kan vikas i sida även om du använder pivothjul. Det kunde kanske gå bättre om den var fjäderbelastad så att den strävade efter att alltid vara vinklad rakt bakåt. Säkrast tror jag ändå är att ha den stel i sida men problemet kvarstår om det är någon bra idé överhuvudtaget.
Har du beräknat vad som händer när förlängningen passerar en grop/sänka eller boggien går upp på på en förhöjning och du har lastat lite längre virke än du annars hade gjort.Eller vilket kultryck det bli när alla hjultryck ligger på förl. Därav min tveksamhet och kan inte räkna ut hur det kan lösas.

Brainstorming....har någon en lösning?

Re: Rörlig bakdel med hjul

Postat: ons 17 mar 2010, 10:46
av Uvskogen
Jag hade tänkt mig att den endast ska vara rörlig upp/ner, då bör vikten bäras av boggien om bakdelen hamnar lägre än boggien. Backa blir nog ett problem om det blir längre sträckor, men endast "justeringsbackning" borde fungera med endast etthjul under som fungerar ungefär som ett stödbenshjul på en släpvagn.

Eller?

Re: Rörlig bakdel med hjul

Postat: ons 17 mar 2010, 14:46
av axwell
Jag har skissat lite på det jag ser som svårt att lösa, känner mig inte tillräckligt innovativ, vi får vänta på problemlösare senare i kväll, alt efter fredagsölen.

En fingerad vagn med mått som är valda för att det skall bli lite lättare att räkna; avstånd från kula till boggiecentrum=30 dm
kula-grind =6 dm
lastens längd =48 dm(jämnvikt för lasten 24 dm på fram/baksida boggiecentrum)
boggielängd =12 dm(ytterdiameter för hjulen)
avstånd boggiec.-pivotcentrum =12 dm
boggiebredd hjul =12dm

Om lasset är 1400 och pivothjulet skall lyfta så blir belastningen där 1000 från enbart lasset(ingen hänsyn till höjd), kultrycket ökar med 400.
Värre och farligare är att vagnen kommer att luta 26 grader om pivothjulet lyfter 30 cm( men då har jag bara räknat som om hjulet sitter i linje med boggiehjulen) ( missade den faktorn, skillnaden blir 21/60(20 grader), risken är trots det stor att vagnen tippar). Vik ut en tvåmetersstock till 80 cm, vinkla ner vid 60 cm, då ser du hur det lutar.
Frågan är om den förväntade hjärntrusten klarar ut detta med bara 1 öl!

Re: Rörlig bakdel med hjul

Postat: ons 17 mar 2010, 15:00
av MickeBM
En tanke...
Måste dom tillagda hjulen alltid ha kontakt med marken?
Som jag förstått det så är syftet att få stöd vid körning över en sänka.
Meo så borde hjulen kunna ligga lite högre än boggiehjulen, ingen hänsyn till pendling behövs ju här.
Låst vid horisontellt läge och fri rörlighet uppåt.
Detta gör vagnen mer manövervänlig vid övrig körning.
Man kan ju dessutom bygga axeln 2-delad och fälla upp hjulen en bit när dom inte behövs och fälla ner dom enbart vid sänkan.
Det var tillåtet att spåna va...? :lol: