Verkstan

Skördaraggregat på grävlastare

6 inlägg 7042 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördaraggregat på grävlastare

John-Karlsson  
#84115 Funderar på att montera ett skördaraggregat på grävlastaren. Undrar om nån har nån erfarenhet eller ideér om de?? Både huddig och lännen har kunnat levereras som "skördare".någon som sett en sån? Ska mest användas till att hugga "ved" runt åkerskanter och liknande. Tar gärna emot tips om detta.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat på grävlastare

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84133 Har för mig att jag någonstans på forumet tidigare läst om för dålig kapacitet på pumpar och varmgång av systemet :???: Men rätta mig om jag har fel.

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat på grävlastare

josip  
#84145 Jag har en äldre Lännen (c100) som jag kör med ett Arbro 350. Både aggregat och maskin har sett bättre dagar men det funkar. för det mesta! :lol: Det blir tungt på bakaxeln så man behöver någon motvikt i lastaren. Skopan är ju inte helt optimal.. En ordentlig kran skulle också vara bra istället för grävaggregat. På äldre Lännen (c100, c110 och kanske 740?) kan man ta bort grävaggregatet enkelt. Men en bra kran kostar ju också en hel del. i mitt fall kanske lika mycket som basmaskinen... En fördel med grävaggregatet är styrkan.
DSC00128.JPG

Användarvisningsbild

Re: Skördaraggregat på grävlastare

stegmaster  
#84151
getost91 skrev:Har för mig att jag någonstans på forumet tidigare läst om för dålig kapacitet på pumpar och varmgång av systemet :???: Men rätta mig om jag har fel.

Tror inte detta er nåt problem med typ stegmater aggregat, men med rullmatare blir det kanskje annorlunda. :???:
En video
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Lyv3kw9kfAM[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat på grävlastare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84188 Ja vet 2 som kör så, eller körde... den som körde med rullaggregat krde så i många år på vintern för att +a på inkomsterna när det inte fanns grävning, å det funkade bra va ja vet, han hade Logmax 3000 aggregat har jag för mej, på en huddig, han trivdes dock så bra så han har köpt en valmet 901a nu å har anställd på huddigen (grävning)

Sen har vi en på byn, som kör sin ved med en lännen c100, liknande den ovan (josips inlägg), å han hugger på rätt bra va ja vet, det är ju stegmatare förvisso

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat på grävlastare

John-Karlsson  
#85248 Jo de är klart att pump kapaciteten kan vara lite klen på en grävlastare, men de är väldigt olika hur mycke olja aggregaten kräver. själv har ja möjlighet att plocka ut 170liter i minuten. Har ett keto gallringsaggregat som ja har börjat bygga ihop, själva fästet är klart, ska se om ja kan få ihop hydruliken i veckan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).