Verkstan

Renovering BM 1051

4 inlägg 3682 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Renovering BM 1051

Ture  
#79743 "Efter många försök har vi äntligen sjösatt vår flottarbåt!"

Det var då, förra våren.... Jag tror det börjar gå "troll" i vår flottarbåt eller rättare sagt i våra motorer.

Första motorn en Deutz, startade, slog några slag, varefter den dog. Den andra, som monterades förra våren, var en BM 1051 med backslag. Den gick verkligen fint. Vi han med några turer innan.....
Det är ju så med gamla motorer, de mår inte bra av att vara undanställda i flera år. Olja började sippra ut mellan block och topp. Jag gjorde ett försök med en efterdragning av toppen men det gav inget resultat.

Nu står motorn inne på Maskinepoken för renovering. Jag har tänkt att alla "nördar" på motorer kan följa renoveringen på vår hemsida eller Jotub... Jag kommer att göra korta filmsnuttar, i all enkelhet, under demontering och montering.
Här är länken: http://www.skogsmuseet.se/index.php?opt ... &Itemid=88

/ Ture



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Renovering BM 1051

totte  
#79756 Mycket intressant, skall bli kul att följa, tack för länken!

Användarvisningsbild

Re: Renovering BM 1051

johan eriksson  
#79836 Ska bli skoj att följa, 1051 är ju inte den vanligaste motorn.

Avatar Fallback

Re: Renovering BM 1051

Ture  
#79880 Ha inte för stora förhoppningar! Jag har inte upplägget klart för mig hur det ska gå till. Det kommer att bli som det blir!!! Nått, kommer det i alla fall att bli... Det finns inga delar till 1051:an men mycket passar från motorn 1052, alltså Viktor.
/ Ture

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).