Verkstan

värmare i bil

13 inlägg 5326 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

värmare i bil

dexter  
#77400 va är de för typ av dieslvärmare i bilar? har suttit å funderar på om de går att sätta in en värmare från maskin in i en bil, när de möjligt me dagens bilar?? har funderat på att sätta värmare i en volvo v50 såfall



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: värmare i bil

Elias  
#77401 Kan börja såhär, alla moderna dieslar idag har dieselvärmare orginal med vissa undantag. Dessa startas när motorn startas för att snabbt få upp värmen och hålla den iom att effektiviteten på motorerna har ökat så räcker inte spillvärmen.

Detta medför att allting för värmaren finns monterat MEN för att få dieselvärmare som man kan styra i bilen måste man köpa klockan som styr när den ska starta för en otroligt dyr slant. Är oftast bara plug and play kontakter så inga nya kablar måste dras i bilen osv. Finns säkert undantag lite här och var men vad jag har upplevt iaf på saab bl.a

Avatar Fallback

Re: värmare i bil

dexter  
#77403
Elias skrev:Kan börja såhär, alla moderna dieslar idag har dieselvärmare orginal med vissa undantag. Dessa startas när motorn startas för att snabbt få upp värmen och hålla den iom att effektiviteten på motorerna har ökat så räcker inte spillvärmen.

Detta medför att allting för värmaren finns monterat MEN för att få dieselvärmare som man kan styra i bilen måste man köpa klockan som styr när den ska starta för en otroligt dyr slant. Är oftast bara plug and play kontakter så inga nya kablar måste dras i bilen osv. Finns säkert undantag lite här och var men vad jag har upplevt iaf på saab bl.a

jo har hört att tidur/värmare ska va RIKTIGT dyra, snudd på 8000kr om ja inte minns fel. men tror du det går att montera en själv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: värmare i bil

Elias  
#77406 Det är inga större problem att montera klockan själv men problemet är att få köpa en utan monteringen. Jag har för mig att det är mer än 8000 men om än den summan är det mycket. Vissa bilar har klockan inbyggd i deras egen styrning så det verkstaden egentligen bara behöver göra är att gå in med sitt verktyg och bocka in en inställning så finns klockan osv. Sedan debitera 8000:- för det. Tar ca 5 min för en oerfaren :P

Avatar Fallback

Re: värmare i bil

dexter  
#77407
Elias skrev:Det är inga större problem att montera klockan själv men problemet är att få köpa en utan monteringen. Jag har för mig att det är mer än 8000 men om än den summan är det mycket. Vissa bilar har klockan inbyggd i deras egen styrning så det verkstaden egentligen bara behöver göra är att gå in med sitt verktyg och bocka in en inställning så finns klockan osv. Sedan debitera 8000:- för det. Tar ca 5 min för en oerfaren :P


men om ja vill montera en värmare + tidur själv, rubbet! hur knöligt är det och går det att ta en värmare från en maskin och sätta i bilen? finns ju inte värst mycke plats under huven på lite nyare bilar..

   TS
Användarvisningsbild

Re: värmare i bil

Elias  
#77408 Nog borde det vara möjligt, det jobbiga är väl egentligen kabeldragningen från själva värmaren och sedan placeringen. Som du säger är det ont om plats och maskinvärmarna kan jag tänka mig är en aning större än en bilvärmare med tanke på mängden kylarvätska och motorstorlek. Men detta har jag ingen erfarenhet av utan kan bara dra en gissning.

Användarvisningsbild

Re: värmare i bil

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77410 har du inte en inbyggd värmare på Volvon?? V50 e ju hyffsat modern.. Brukar finnas innanför nån innerskärm..

De brukar ju ha en tillsatsvärmare som standard, för å få upp värmen snabbt - å hjälpa till under drift oxo.
Det som tillkommer e ju då tillvalet, "tiduret" med två inställbara tider + direktstart, men det finns då i menyerna i bilen.
Sitter iaf så på mina sossecontaniers v70d5 -03 å xc90d5 -07..

Avatar Fallback

Re: värmare i bil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77412 Webasto?

Användarvisningsbild

Re: värmare i bil

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77414 http://www.blocket.se/gavleborg/Webasto ... ?ca=18&w=3

Användarvisningsbild

Re: värmare i bil

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77422 Om det bara är nåt med chippningen så borde det ju finnas piratmetoder ute på The Internet?

Avatar Fallback

Re: värmare i bil

dexter  
#77425
Henrik K skrev:http://www.blocket.se/gavleborg/Webasto_Bilvarmare_Dieselvarmare_23944992.htm?ca=18&w=3



tack för länken, nu vart de genast enklare hehe

   TS
Användarvisningsbild

Re: värmare i bil

masterchief  
#77426 Ta den stora, det ångrar du dig inte på 8)
Den lilla får du köre en timme för att få varmt i kupen medans den stora räcker i en halvtimme.....när det är 10grader kallt .
Har den lilla varianten i en pickup, iofs ebersprächer, men ångrar det valet.....

Avatar Fallback

Re: värmare i bil

tannas  
#77461
dexter skrev:
Elias skrev:Kan börja såhär, alla moderna dieslar idag har dieselvärmare orginal med vissa undantag. Dessa startas när motorn startas för att snabbt få upp värmen och hålla den iom att effektiviteten på motorerna har ökat så räcker inte spillvärmen.

Detta medför att allting för värmaren finns monterat MEN för att få dieselvärmare som man kan styra i bilen måste man köpa klockan som styr när den ska starta för en otroligt dyr slant. Är oftast bara plug and play kontakter så inga nya kablar måste dras i bilen osv. Finns säkert undantag lite här och var men vad jag har upplevt iaf på saab bl.a

jo har hört att tidur/värmare ska va RIKTIGT dyra, snudd på 8000kr om ja inte minns fel. men tror du det går att montera en själv?


Kolla med en Volvoverkstad först. Jag betalade 1900:- för klockan till min XC70, iofs i samband med nyköp men det är i alla fall värt att fråga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).