Verkstan

Vad är skillnaden mellan kompressorolja och motorolja

12 inlägg 70240 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är skillnaden mellan kompressorolja och motorolja

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77245 Som nybliven ägare till en Race garagekompressor http://katalog.luna.se/webspeed/katalog ... ektnr=3008 funderar jag vad som skiljer kompressorolja och vanlig motorolja i motsvarande viskositet (SAE 5W-30)?
/Niklas


Senast redigerad av Niking lör 09 jan 2010, 00:54, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad är skillnaden mellan kompressorolja och motorolja

axwell  
#77278 Har också en Race, fastän ca 10 år. Eftersom den inte ville starta vid minusgrader rådfrågade jag min oljeguru. "Byt till syntetisk motorolja", Fick upprepa bytet för att få ur mer av den gamla oljan. Det var ca 6 år sedan och kompressorn startar fortfarande vid kanske -10 grader.

Användarvisningsbild

Re: Vad är skillnaden mellan kompressorolja och motorolja

totte  
#77302 Kompressorolja är vad jag har hört mera anpassad till kompressorns lägre arbetstemperatur än motorolja. Sen saknar kompressoroljan en del tillsatser eftersom det inte uppstår några förbränningsrester i en kompressor. Vanlig standard motorolja lär inte vara riktigt bra men som axwell säger, syntet lär gå utmärkt, den fungerar i nästan alla sammanhang.

Avatar Fallback

Re: Vad är skillnaden mellan kompressorolja och motorolja

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78081 Det där ska jag testa. Har en mindre kompressor (enfas) som inte startar när den tycker det är kallt. Eftersom det är en italienare så är det kallt redan vid 5-10 grader plus...
Det är som att starta en gammal bil, man får trixa en del. Ett trix har varit att lossa en backventil(?) på toppen då detta gör att den går lite lättare. Får den sen gå en stund startar den.

Avatar Fallback

Re: Vad är skillnaden mellan kompressorolja och motorolja

axwell  
#78089
Lex Luthor skrev:Ett trix har varit att lossa en backventil(?) på toppen då detta gör att den går lite lättare


Att starta mot öppen ventil tror jag är ett användbart knep. Har för mig att stora industrikompressorer är programmerade så. Ta in den i värmen några timmar före oljebytet, det är i alla fall svårt att få ur all gegga.

Avatar Fallback

Re: Vad är skillnaden mellan kompressorolja och motorolja

Nolltax AB  
#78091 Har en kran monterad på bil.
Sökte vifta med den en morgon, -20 grader.
Ett par meter sen hände ingenting.

Kompressorolja kontra motordito. Vet ej skillnaden.
Mekonomen säljer kompressorolja. Dubbla pengen mot motorolja..
Nån skillnad synes finnas...

Avatar Fallback

Re: Vad är skillnaden mellan kompressorolja och motorolja

Robertberg  
#78104
Nolltax AB skrev:Mekonomen säljer kompressorolja. Dubbla pengen mot motorolja..
Nån skillnad synes finnas...


Just därför de kan ta mer betalt, folk tror att det är skillnad..

Avatar Fallback

Re: Vad är skillnaden mellan kompressorolja och motorolja

Nolltax AB  
#78108 Typ fett är fett....
Vid -20 slutade det vara just det... Vad lösning Ni har på det?
Min blev kedjeolja köpt på macken. Funkar i vart fall för stunden på utskicken....

Avatar Fallback

Re: Vad är skillnaden mellan kompressorolja och motorolja

axwell  
#78145
Nolltax AB skrev:Mekonomen säljer kompressorolja. Dubbla pengen mot motorolja..
Nån skillnad synes finna


Det var länge sedan Mekonomen tävlade med bra pris till kunden.
Kompressorolja Biltema 36-2732 VG:68(seg) flytp:-30 visk. index:50(dåligt) Pris:47 kr/lit(bra)

Bilt. Helsyntetisk motorolja 36-430 5w-40 flytp:-48(med utmärkt beröm) visk.index:173(mycket bra) Pris:65 kr/lit(inte dyrt)

Avatar Fallback

Re: Vad är skillnaden mellan kompressorolja och motorolja

Nolltax AB  
#78744 Munkavle.....
Måste testa skillnaden mellan motoroljorna....

Avatar Fallback

Re: Vad är skillnaden mellan kompressorolja och motorolja

axwell  
#81753
Nolltax AB skrev:Munkavle.....
Måste testa skillnaden mellan motoroljorna...


Nolltax Hur har testerna avlöpt, tanken var inte att de skulle ta´s mot munnen. Allt väl?

Avatar Fallback

Re: Vad är skillnaden mellan kompressorolja och motorolja

elmis  
#84358 Skillnaden mellan motorolja och kompressorolja är att kompressoroljan är stabilare, och har en högre flampunkt. Motorolja etc kan bilda kolavlagringar i cylinder och tank som kan antändas av värme och friktion. Detta är inget problem i en förbränningsmotor, men kan vara katastrofalt i en kompressor eller tank.

Elmis

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).