Verkstan

Ryckande slangar = ryckigt flöde? Hydraulpump som är skrot?

7 inlägg 10371 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ryckande slangar = ryckigt flöde? Hydraulpump som är skrot?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76673 Kan det vara så,trots att trycken verkar normala och att läckoljetestet var bra?
Hörs ett lite pulserande hydraulljud oxå.
Detta har hörts sen ca en månad tillbaka,då hade vi problem med att vi märkte att trycket plötsligt var 90 bar för högt,ställde ner det,kollade så det inte var nåt konstigt i filterna och gjorde läckooljetest.
Inga konstigheter hittades, förutom det lite pulserande ljudet som ibland framträder vid arbetstryck.
Samt att det rycker i slangarna.
Märkte det extra tydligt idag när det gick en tryckslang i knäet på kranen.
Hade "överfallen" som håller slangarna lösa för att kolla så det blev tätt med nya slangen,ryckte ganska kraftig i slangarna då vid arbetstryck :???: .

Har ju nu även problem med styrkan i kranen( som jag skrivit om i en annan tråd här),endast en funktion som är svag,lyftkolven.

Brukar repratörer kunna flödesmäta en sån här pump?


Maskinen är en rottne 2004.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Ryckande slangar=ryckigt flöde?=hydraulpump som är skrot?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76675 Skulle nog testa att ringa först till din närmsta service man och sen i andra hand till Rottnes Service och fråga vad dom tror om felet.
Kan ju va pumpen som är felet eller ställdonet på den.
Har du kollat läckolje filtret noga så det inte är några metall spån i det?
Har du Kawasaki pumpen på den ?

Avatar Fallback

Re: Ryckande slangar=ryckigt flöde?=hydraulpump som är skrot?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76676 Har pratat både med lokala servicekillen och direkt med rottne,dock kanske inte så mycket om pumpen nu de senaste.
Mer om problemet med lyftkraften på kranen och att den sjunker. Felet att den sjunker måste ju iaf va i ventilpaketet,har provkört med växlade slangar och elhattar idag och nu sjunker den inte längre men styrkan fattas.

Har ev. tänkt åka ner på torsdag te hydraulverkstan i rottne så får dom packa om paketet,shockventilerna(och en backventil) sitter så dumt att man måste riva nästan hela paketet för att komma åt,lika bra dom byter o-ringar och grejer då med.
Är pumpen slut borde dom ju kunna hitta en del skrot från den oxå kanske?
Men igentligen skulle man kanske ha ut en servicekille att kolla på det innan man river loss ventilpaketet, för är inte pumpen som den ska är det ju inte roligt att få i skräp från den i det nyrengjorda/ompackade ventilpaketet.
Ingen större chans att han hinner komma i morgon iofs.

Problemet är att det inte sitter nåt läckoljefilter på den,kom visst inte förrens på senare årsmodeller.

Hmm..tror inte det är en kawasaki pump

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ryckande slangar=ryckigt flöde?=hydraulpump som är skrot?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76687 Aj faan.
Jag fick ju en mässings bit i en valvistor ventil som endast kunde komma från pumpen.
Jag plocka bort båda filterna och åkte upp till Rottne med dom. Där skar dom itu filterna och synade dom.
Deras rekommendation....Byt pump innan du vrider om nycklen igen.

Var bara att gå över gatan från hydraulik verkstaden till reservdelar och plocka med en pump hem.
20 000:- kostade det. 10 000 för jobbet och 10 000 för reservdelarna som dom bytte i pumpen.
Bytet av pumpen gjorde jag själv i skogen.

Har inte en aning om vilken pump du har men på 5000 så har dom bytt modell så har man den äldre måste man köpa en ombyggnads sats = dyrt.

Avatar Fallback

Re: Ryckande slangar=ryckigt flöde?=hydraulpump som är skrot?

Tomas Th  
#77388 Pulserar det hela tiden eller bara när du kör i ändläge?
Är det vid ändläge kan det va en chock

Avatar Fallback

Re: Ryckande slangar=ryckigt flöde?=hydraulpump som är skrot?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77455 Var ett ganska enkelt fel ändå,min 60 bars mätklocka visade ca 15 bar fel :oops: :???: 😡
Avlastade trycket som jag trodde låg på 33 bar låg bara på ca 18. Ställde upp det och nu funkar det bra igen :smile: .
Iofs kvarstår mysteriet varför trycket steg så plötsligt tidigare,men hittade ju ingen konstigt i filter eller med pumpen och den går ju bra nu.
Lärde mej iaf att man inte kan lita på dom där klockorna,så i framtiden blir det att försöka prova med två eller kanske inhandla en digital,lite dyra dock men smidigt att dom är nogranna över ett så stort spann och kan ju koppla på vil´ket uttag som helst utan att riskera att dom går sönder pga för högt tryck..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ryckande slangar=ryckigt flöde?=hydraulpump som är skrot?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77477 Jag måste in under min 5000 i veckan nu å justera lite.
Servotrycket ska upp från ca 23 till 25-27 och max trycket ska upp från 238 till 250.
Borde göra en del i kör gången.

Jag kör med dom vanliga tryck klockorna. Har 4st olika beroende på vad jag ska mäta.
16 bar, 60 bar, 250 bar och 400 bar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).