Sida 5 av 10

Re: För kall olja

Postat: sön 17 jan 2010, 17:03
av reperatören
Har 2 MF fullpowershift, de går med Mobilfluid 426 i lådan.(Liksom alla andra MF från den servicelämnaren vad jag vet.) Men våra har äldre lådor från Funk (JD) och går nog inte jämföra med din Claas i övrigt.

Re: För kall olja

Postat: sön 17 jan 2010, 21:52
av Famag
Tror det heter semi powershift som sitter i Claasen,
Har suttit och fantiserat, om att få tag på längre filter och filterhylsa.
För att få större yta på filtret.
Det lär väl bara tillverkaren av växellådan (Gima) kunna få fram.
Har goglat utan resultat efter filterhus/filtertillverkare.
Hamnade på en film hur Gima monterade växellådor.
Finns det någon läsare här, som vet var det säljs filterhus.

Re: För kall olja

Postat: sön 17 jan 2010, 23:56
av Andy Cap
Har samma problemet med en MF jag kjøpte sist sommar.Verkstaden prøvde "alt",-men inget fel på givare eller olja.Det var fel på "softvaren" som felaktig slår transm. i neutral da "den" mener at oljen er for kald. Venter på ny elektronik..

Re: För kall olja

Postat: mån 18 jan 2010, 18:12
av Famag
Så här ser Claas Magnusson ut när pyjamasen ska sättas på för natten.
Knegaren var det vist som ville se en bild.

Re: För kall olja

Postat: mån 18 jan 2010, 18:16
av Famag
Softvaren, kan det vara temperaturgivaren för transmissionsoljan, i svensk översättning.
Blev den riktig när den blev bytt ?

Re: För kall olja

Postat: mån 18 jan 2010, 19:15
av Forsgren
Jag tror han menar mjukvaran, dvs programmet i datorn som styr växellådan?

Re: För kall olja

Postat: mån 18 jan 2010, 19:36
av Famag
Ja ha!
Hoppas Andy Cap kommer i gen och reder ut det

Re: För kall olja

Postat: mån 18 jan 2010, 21:44
av Knegarn
haha, stackar claas som måste kläs i pyjamas för att klara natten :D:D Fin är den dock, hoppas du får ordning på växellådan!! uppdatera oss gärna, jättekul att följa hur lm uppför sig bland annat.

Re: För kall olja

Postat: sön 24 jan 2010, 00:33
av Famag
Fredag: LM maskin byter tempgivare och en givare som kände hur fort ett drev snurrade.
Ytterligare en omprogrammering, justering av hur tvärt kopplingen ska ta.
Lördag: -5, varmkörning 10 min, gula lampan för oljefiltret lyser.
Växlarna fungerar !!!!!!!
Börjar rulla lite sakta 1200 varv efter 1 km slocknar lampan, men tänds så fort jag ökar varven.
Vid 2 km har varvet kunnat ökas till 1900 = 42 km tim.
Vad blev det ? Ja växlarna fungerar. varje fall lika bra som på en Case.
Har jag fått en korrekt produkt.
Eller har jag fått det jag beställde.

Re: För kall olja

Postat: mån 01 feb 2010, 00:12
av Famag
Testade i dag söndag kväll, minus 18,8 grader.
Motorvärmaren var i två timmar, varmkörde tio minuter.
Körde på den växel som låg i (gick inte heller att byta) på 1250 varv.
Fem hundra meter !!!!!!! Lampan slocknade. Växlarna fungerade !!!!

Jag får nog acceptera Claas:en. Den blir förmodligen inte bättre än så.

Svider att Slurfi har lite rätt om NH, de har motorvärmare till oljan i växellådan.

Re: För kall olja

Postat: mån 01 feb 2010, 20:03
av Andy Cap
Innom tråden igjen.. Forsgren forstod meg rett.Venter fortfarande på "artic"-programvara.Er dog så inni H#te arktisk her at man knapt har kjørt nån ting sen føre jul.Minus 34 igjen i morse. Ser ut som Claasen er så der okei åtminstonde :smile:

Re: För kall olja

Postat: mån 01 feb 2010, 21:52
av Famag
Har gjort en hydraulslang, utan strypning, i kväll.
Vill inte plåga pumpen.
Den ska sitta i ett dubbelverkande hydrauluttag, tills vidare.
Nyaste idén, är att det blir en vattentank med termostat och genomströmmande kylarvatten.
I tanken får det bli genomgående hydraulrör.
Har tänkt använda mig av en mindre brandsläckare som tank.
Hela paketet ska då få plats under motorhuven, framför kylarna.
Får lov att offra ett hydrauluttag i fronten, vintertid.
Ja detta var en idé.
Jag hittar dom inte.
Idéerna VÄRKER fram. 😡
Pratade med MF-försäljaren på småskogsmässan Heby i lördags,
Han påstod! No problems med MF. :oops:
En annan gubbe, NH ägare, stod bredvid försäljaren och skrattade rått.
NH har motorvärmare till oljan.
Lantmännen Maskin tänker inte göra något mer åt problemet med kall olja, förr än Claas har sagt sitt.
Claas då, vad har dom att komma med?
Inte ett dugg.
Etablissemanget räknar nog med att jag tröttnar!

Re: För kall olja

Postat: mån 01 feb 2010, 22:54
av jorgst
Ska du värma oljan kanske detta kan vara ett alternativ http://www.calix.se/heavy/index.asp?lang=SE
kolla under produkter sedan tankvärmare

Re: För kall olja

Postat: tis 02 feb 2010, 00:04
av Famag
Ska ringa Calix i morgon, verkar vara en smidigare lösning än min.
Tack för tipset.

Re: För kall olja

Postat: tis 02 feb 2010, 00:28
av axwell
Famag skrev:Ska ringa Calix i morgon, verkar vara en smidigare lösning än min.
Tack för tipset.


Fortfarande en bra ide´!!!