Sida 4 av 10

Re: För kall olja

Postat: mån 11 jan 2010, 21:59
av Forsgren
Tror inte någon MF återförsäljare använder Agrol.

Jopp helt ovidkommande, precis lika ovidkommande som att några motorrenoverare i Skövdetrakten tycker att Agrols oljor är dåliga.. ;)

Jag tycker Famag skall köra tillbaka traktorn å be dom fixa så den går att använda här i Sverige.. Annars häva köpet. Visst alla maskiner krånglar, men en ny traktor måste ju i alla fall gå att använda, annars borde dom ju sagt att traktorn slutar fungera under -10 grader tex..

Ett sätt att snabbt värma oljan är ju att använda ett hydrauluttag och köra oljan genom en strypning och sedan tillbaka i tank. Vet dock inte hur bra det är att belasta en kall pump så det första man gör.. Vad är det för pump variabel eller fast(kugghjuls)?

Re: För kall olja

Postat: mån 11 jan 2010, 23:05
av Famag
Det är en samägd växellådsfabrik Claas/MF, enligt försäljningschefen.
Han sade också att traktorn skulle åtgärdas, när han fick veta att den blev sämre med ny olja och filter.
Låter i alla fall hoppfullt.
Oljepumpen är mig veterligt en vanlig kugghjulspump 110 i/min
Ska kolla med MF i Heby, vilka krav på olja som används i MF med Dyna 6 låda.
Duger den i MF så ska den fungera i Claas också.
Kan egentligen inte klaga på LM Maskins bemötande, tja Staffanstorparen kanske lite då.
Helgerna har väl gjort att det varit så segt att komma någon vart förut.
Att det sket sig med Valtran får jag väl ta på mig en del av.
Man kommer inte långt med att svära och gorma om man vill ha något.
Så du kan nog köpa en Valtra Skogshuggaren.

Re: För kall olja

Postat: mån 11 jan 2010, 23:32
av Skogshuggarn
Famag skrev:Att det sket sig med Valtran får jag väl ta på mig en del av.
Man kommer inte långt med att svära och gorma om man vill ha något.
Så du kan nog köpa en Valtra Skogshuggaren.


Tack för "sidoinformationen".

På en affär långt över kvartsmiljonen (A 72), så anser ju jag att man har rätt att bli ordentligt "gramsen" och stå på sig när det både strular med maskinen och trilskas i återförsäljarledet.

Lagom är dock bäst!, så jag hoppas att det löser sig för din del, Famag,,,,,

Re: För kall olja

Postat: tis 12 jan 2010, 18:32
av Famag
Verkaren i Västerås ringde på förmiddagen, Omprogrammera var medicinen.
Jag krävde nya termostater till motor och oljekylaren, det var inga problem.
Omprogrammering, termostatbyte torsdag.
MF i Heby använde Texaco Super Universal Traktor Extra SAE 10W-30 till Dyna 6 växellådor.
Agrol rekomenderar VarioTrans till samma växellåda !!!!!!! Dyna 6 är samma som i Claas.
I Claas ska det vara Agrol Hybran Plus.
Fortsättning följer för den som orkar läsa.

Re: För kall olja

Postat: tis 12 jan 2010, 19:03
av massa-ved
MF i Skövde och Falköping använder också Texaco.
Fungerar Texaco oljan i MF?

Re: För kall olja

Postat: tis 12 jan 2010, 19:06
av Forsgren
Famag skrev:Agrol rekomenderar VarioTrans till samma växellåda !!!!!!! Dyna 6 är samma som i Claas.
I Claas ska det vara Agrol Hybran Plus.
Fortsättning följer för den som orkar läsa.



Kan ha å göra med om det är samma olja i växellåda och hydraulik.. Vår MF har separat hydrauloljetank, vet inte hur det är med 6400 serien..

Omprogrammering kan nog göra susen, vi kalibrerade växellådan i Samen förut, å det var rätt knepigt att få den att växla mjukt vid BÅDE hög och låg temperatur på oljan.

Re: För kall olja

Postat: ons 13 jan 2010, 21:52
av Ulf
Famag skrev:Verkaren i Västerås ringde på förmiddagen, Omprogrammera var medicinen.
Jag krävde nya termostater till motor och oljekylaren, det var inga problem.
Omprogrammering, termostatbyte torsdag.
MF i Heby använde Texaco Super Universal Traktor Extra SAE 10W-30 till Dyna 6 växellådor.
Agrol rekomenderar VarioTrans till samma växellåda !!!!!!! Dyna 6 är samma som i Claas.
I Claas ska det vara Agrol Hybran Plus.
Fortsättning följer för den som orkar läsa.

Kul Famag, att dom har börjat ta tag i dina traktorproblem..
Be om att få en skriftlig dokumentation, på åtgärderna dom gör..Det är alltid bra att ha "svart på vitt" på vad som har blivit gjort på maskinen..
Ta gärna upp frågan om garanti på åtgärderna, typ förlängd garanti på transmissionen eller liknande..
Jag skulle heller inte tveka om att kräva någon form av kompensation på grund av allt strul som varit..
Men det är ju jag det.. :smile:
Och som sagts tidigare..Gorma och härja skapar oftast ingenting.
Då kommer man längre med en lugn diskussion och obestridligt sakliga argument..
MvH. Ulf

Re: För kall olja

Postat: ons 13 jan 2010, 22:02
av massa-ved
Den Texaco oljan MF använder är en STOU olja den motsvarar Agrols Turbo kombi.

Re: För kall olja

Postat: ons 13 jan 2010, 22:10
av Ulf
Skogshuggarn skrev:
Ulf skrev:Lantmännen behöver uppenbarligen jobba på sin attityd gentemot sina kunder... 👎
Bra att det verkar hända något, Famag.. :-bd
Trist att man ska behöva bli sur och irriterad..
Fortsätt gärna att uppdatera om hur det går..
MvH. Ulf


Har (läs länge), funderat på en (ny) Valtra, men förtroendet är inte det allra bästa för nämnda "återförsäljarnät", och därför dra man ju öronen åt sig.

Nåja, hoppas det löser sig för din del, Famag,,,,


Tala om för dom på Lantmännen att ditt förtroende till dom inte är så stort...
Får man inte veta något något om sitt betéende, så kan man ju heller inte göra någon förändring av det..
Dom vill säkert sälja en maskin.. :wink: Så tveka inte att påpeka deras brister i en eventuell affär..
MvH. Ulf

Re: För kall olja

Postat: tor 14 jan 2010, 00:11
av Famag
Talade med folk från entreprenadbranschen i dag (CAT).
De frågade vilket filter som satt i från början och vilket filter jag satt i.
De hävdade, att var det olja och filter för Tyskland, eller för Skandinavien. Olika oljor filter för ex Canada och Texas.
Är det verkligen så ?
Låter ju logiskt att viss typ av olja ska ha filter som passar oljan.
Vet att Timber Jack levererades med olika oljor i boggilådorna beroende vart de sändes.
Har ni andra här på forumet hört något sådant.

Re: För kall olja

Postat: tor 14 jan 2010, 21:00
av Skogshuggarn
Famag skrev:Talade med folk från entreprenadbranschen i dag (CAT).
De frågade vilket filter som satt i från början och vilket filter jag satt i.
De hävdade, att var det olja och filter för Tyskland, eller för Skandinavien. Olika oljor filter för ex Canada och Texas.
Är det verkligen så ?
Låter ju logiskt att viss typ av olja ska ha filter som passar oljan.
Vet att Timber Jack levererades med olika oljor i boggilådorna beroende vart de sändes.
Har ni andra här på forumet hört något sådant.



Visst kan det skilja på filter, och hur många "micron" de är på.
Om vi snackar industrifilterpatroner så är det inte helt ovanligt att man får backa på microntalet alt gå upp ett steg på filterarea om man laddar i en olja med högre CsT tal.
Detta för att inte strypa flödet så att det helt eller delvis börja gå genom "överströmningsventil".

Däremot kan jag inte svara på om denna funktion är bruklig inom samtliga områden gällande traktorer.

Re: För kall olja

Postat: tor 14 jan 2010, 21:05
av Skogshuggarn
Ulf skrev:
Skogshuggarn skrev:
Ulf skrev:Lantmännen behöver uppenbarligen jobba på sin attityd gentemot sina kunder... 👎
Bra att det verkar hända något, Famag.. :-bd
Trist att man ska behöva bli sur och irriterad..
Fortsätt gärna att uppdatera om hur det går..
MvH. Ulf


Har (läs länge), funderat på en (ny) Valtra, men förtroendet är inte det allra bästa för nämnda "återförsäljarnät", och därför dra man ju öronen åt sig.

Nåja, hoppas det löser sig för din del, Famag,,,,


Tala om för dom på Lantmännen att ditt förtroende till dom inte är så stort...
Får man inte veta något något om sitt betéende, så kan man ju heller inte göra någon förändring av det..
Dom vill säkert sälja en maskin.. :wink: Så tveka inte att påpeka deras brister i en eventuell affär..
MvH. Ulf


Det kan du ge dig fanken på, Ulf!.,,,,, :wink:

Re: För kall olja

Postat: tor 14 jan 2010, 22:48
av Famag
Ja just det, andra filter var större area. Inte inte storleken på micron. Jag var otydlig.
Västerås LM kom i dag omprogrammeringen blev inte av, trasig olje temp givare till växellådan.
Termostaten blev bytt.
Forsgrens förslag att köra oljan genom strypt slang i hydrauluttaget var också verkstadens förslag
.
Vad är det för jävla traktor jag köpt !!!!

Varför var inte den slangen medskickad då för.
Om det är så traktorn ska startas vintertid.
PS, det är kolvpump till hydrauliken, inte kugghjulspump som jag skrev.

Re: För kall olja

Postat: fre 15 jan 2010, 07:05
av Forsgren
Bytte dom tempgivare också? Om inte så kan det ju bli bra bara dom gjort det.. För om inte datorn vet hur kall oljan är i växellådan så kan den ju inte kompensera för det när den gör växlingarna.. Å då blir det ryckig växling, eller kanske ingen alls..
Bara vad jag tror, inget jag vet..
Vet du om andra har haft samma problem men lika traktor och hel givare?

Re: För kall olja

Postat: fre 15 jan 2010, 17:29
av Famag
LM Maskin har hört talas om problemet förr, försäljningen.
En Claas i Sundsvalls trakten med samma problem, kunde de minnas den efter lite vånda.
Där hade allt blivit perfekt, med ett olje byte till AGROL HYBRAN PLUS.
Givarfelet upptäckte mecken när han skulle kalibrera, därför blev det ogjort.
Givare är beställd, det blir ett nytt kalibreringsförsök.
Misstänker att det här kommer att sluta med fiasko för min del.
Ska det bli traktor av den här, får jag väl köra på syntetolja.
Det är väldigt svårt att få ur någon MF service också.
Verkar vara tabu att avslöja problem med med sitt eget märke.
I och för sig inte konstigt, de försöker ju kräng traktorer, en ärlig försäljare är väl inte så framgångrik.
Servicesidan ska väl vara lojal mot sitt märke.

Men det är då onekligen som min far säger.
Köper man ett dynglass så är hälften brakskit.