Verkstan

Mowi egs700 kran som blivit jättesvag helt plötsligt?

11 inlägg 5893 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mowi egs700 kran som blivit jättesvag helt plötsligt?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75712 Som rubriken lyder har en egs700 kran från 05 på våran 2004.
Blev plötsligt jättesvag en dag när jag satt och högg,orkar inte ens aggregatet på full arm.
Man får släpa in det nära å höja å sen kan man köra ut det fullt,men det sjunker sakta neråt då.
Tänkte genast att det hänt något i den grova lyftkolven som sitter till höger,att huvudet hade lossnat eller nåt liknande såg dock inga större fel förutom att stödringarna hade spruckit lite. packade om den iaf.
Hjälpte inte.

Iofs kom jag på nu när ja skriver det här att det kanske är en bit av en stödring som satt sig i ventilpaketet,eller nån annan skit som fastnat där. Kanske skulle testa att växla slangarna den kolven med någon annan ventil och se om det fortfarande sjunker?

hur fungerar igentligen kolvarna där som ligger på den första korta horisontala "bommen"?Ligger alltså 3st på ovansidan där på denna kranen. Den grova till höger ska väl iaf va lyftkolven,den klenare till vänster ska väl va någon form av slavkolv till mittenkolven som har med lyft och paralellföring att göra?

Tacksam för svar och önskar alla en god fortsättning på helgfirandet.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Mowi egs700 kran som blivit jättesvag helt plötsligt?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75751 Du kan testa med att ta bort chock ventilen på den funktionen och sen låt lite olja rinna ur sen skruva dit den igen.
Sitter som en insexa på LS paketet lite på sniskan har jag för mig.
För jag antar att det endast är själva lyft funktionen som har blivit orkeslös.

Användarvisningsbild

Re: Mowi egs700 kran som blivit jättesvag helt plötsligt?

masterchief  
#75756 Du har ingen ändlägesgivare på kranen?
Får den sig en känga och är i fel läge så det bli liknande fenomen.

Avatar Fallback

Re: Mowi egs700 kran som blivit jättesvag helt plötsligt?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75866
Henrik K skrev:Du kan testa med att ta bort chock ventilen på den funktionen och sen låt lite olja rinna ur sen skruva dit den igen.
Sitter som en insexa på LS paketet lite på sniskan har jag för mig.
För jag antar att det endast är själva lyft funktionen som har blivit orkeslös.


Hmm..brukar chockventilerna va ställbara eller fasta? Det som jag gissar är chockventil är en ställbar insexskruv låst med mutter. Sitter bakom själva förstyrventilen/elmagneten rakt in i paketet,kan det vara den? Är väll förresten ett Hv07 paket som sitter på 2004an.

Gissar att det inte sitter Hv07 på 5000/5005? Är det lastkännande eller avlastat konstanttryck på dom förresten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mowi egs700 kran som blivit jättesvag helt plötsligt?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75867
masterchief skrev:Du har ingen ändlägesgivare på kranen?
Får den sig en känga och är i fel läge så det bli liknande fenomen.


Nej,har aldrig sett några kablar till det eller sett något som skulle kunna vara det.Finns det ens så det går koppla ihop det med htc/pvc :???: Har du det på 5005an och isf va gör den för nytta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mowi egs700 kran som blivit jättesvag helt plötsligt?

masterchief  
#75889
jönsson84 skrev:
masterchief skrev:Du har ingen ändlägesgivare på kranen?
Får den sig en känga och är i fel läge så det bli liknande fenomen.


Nej,har aldrig sett några kablar till det eller sett något som skulle kunna vara det.Finns det ens så det går koppla ihop det med htc/pvc :???: Har du det på 5005an och isf va gör den för nytta?

Jag har det på 5005an.
Både i lyften och till parallellföringen.
Blir mjukare när kranen går i ändläge om det är rätt justerat. Står givaren fel så går kranen ned i smygfart alldeles för tidigt.Alternativt smäller i ändläge med full fart och körningen blir ryckig.
De styr även kransänkfunktionen när man kapar grovt.
Har D4 och iqan.

Avatar Fallback

Re: Mowi egs700 kran som blivit jättesvag helt plötsligt?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76105 Jaha,då har jag koll på vad ändlägesgivaren gör för nytta :smile: .

Mitt problem kvarstår dock.Har märkt att det känns som den sänker fortare än tidigare om man kör kran-sänk funktionen oxå. Har f ö. gjort följande.

1.Kollat trycken på pumpen. arbetstryck:200bar (ställde upp det något låg på 190-195 tidigare).avlastat tryck:ca 33bar. trycket som man tar direkt på pumpen: ca 3 bar

2.Växlat förstyrventilerna lyftkolv a-b port
3.växlat elhattarna lyftkolv a-b port
4.växlat slangarna lyftkolv a-b port (blev ännu sämre troligtvis pga maxtrycket är lägre ställt på sänka än att höja kranen)
5.Växlat slangarna lyftkolv-vikkolv/paralellföringskolv (ingen skillnad,kanske är maxtrycket även här ganska lågt ställt?)
6.växlat slangarna lyftkolv-lutningskolv(som mowi kallar kolven i mitten på första bommen,känns som en extra kolv för att höja och sänka är ihopkopplad med en slavkolv på vänster sida på första bommen)

7.växlat samma som ovan,fast bytte plats på a-b port från ventilpaketet-lut.kolv som ju nu gick till lyftkolven. (där funkade det faktiskt,men jag vill inte köra så,samt man får koppla om elen)

Så med tanke på nr 7 så bör det ju vara i ventilen felet sitter trots att nr 5 inte funkade. Så jag har även:

8. provat att sätta ett mätuttag på lyftkolven,på sidan som trycksätts när man lyfter. Var runt 200 bar. Bör inte det räcka för att lyfta kranen på full arm utan träd i aggregatet? Har för mej att enl. instruktionsboken för kranen ska chocktrycket för lyft vara 210 bar.
9. skruvat på ställskruvarna till "maxtrycket" för lyften(tror jag? :???: ,sitter i änden på sliden i ett lock med två fjädrar innanför?) provat å sen ställt tillbaka på ungefär samma ställe. Hur ställer/mäter man detta igentligen?

10 .haft loss locken i båda ändar på sliden och haft ur den och kollat efter repor,trasiga fjädrar och skräp. Hittade inga konstigheter.

11. Haft loss chockventilen/maxtryckventilen som är för att skydda hela paketet för för högt tryck. En fjäder där är nog inte riktigt som den ska. Har troligtvis blivit uttöjd i diameter så den fastnar lite i den kupolmutterliknande saken som man ställer detta på.
12. provade att skruva in den i botten,där bör inte den ev.missformade fjädern ha någon betydelse,för där bör den stänga helt ändå.

13.lyssnat efter pysljud i ventil och kolvar,pyser ganska tydligt sista 1,5metern innan aggregatet går i backen.kommer från ventilpaketet.

funderar på om det kan va en spricka i blocket på paketet?
Man kanske skulle plocka bort hela paketet(blir mycke oljesöl och går åt mycke plugg då dock) och ta hem och riva isär alt. åka ner till rottne med det.
Funderar oxå på om sliden inte är riktigt centrerad och om man isf kan ställa det på ställskruvarna på sidorna om sliden?

Kan det bero på dåligt flöde eller konstigt/segt/ojämnt tryck från pumpen? pumpen hade lite konstigheter för sej för nån månad sen nämligen,annars låter det ju långsökt iom trycken verkar normala + gjorde läckoljetest på pumpen då som va okej.

Blev visst lite långt :???: men om någon orkat läsa ända hit så är jag tacksam för tips,synpunkter och svar :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mowi egs700 kran som blivit jättesvag helt plötsligt?

masterchief  
#76108 Tänker jag efter så betedde sig min nya H8a så där efter 2 timmars körning.
Då var det en reducerare till kranblocket som strulade.
Fick köra flera funktioner på kranen för att få kraft i den.
Att man fick göra det berodde på att servotrycket blev för lågt iom reduceraren kärvade.
Bytte reduceraren och sedan är det finemang...

Avatar Fallback

Re: Mowi egs700 kran som blivit jättesvag helt plötsligt?

John-Karlsson  
#81782 Vet inte om du har fått ordning på kranen men skulle kunna vara packningarna i kolven som är slut. Med tanke på att du har tryck på 200 bar i kolven borde de inte va fel på ventilpaketet.

Avatar Fallback

Re: Mowi egs700 kran som blivit jättesvag helt plötsligt?

mb track  
#81800 på våran skördare blev samma fel tiltbordet sjönk hela tiden oljan gick runt tätningarna i kolarna utan man såg oljeläckage

Avatar Fallback

Re: Mowi egs700 kran som blivit jättesvag helt plötsligt?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81849 OJ,har visst glömt att skriva här :oops: . Tackar för alla svar :smile:
felet visade sig vara enkelt när man väl kom på det(som vanligt 😈 ).
Var huvudet i slavkolven till lutningscylindern som hade lossnat,kolovstången hade gått av.
Enligt dom jag pratade med på mowi så kunde det inte bero på Lutnings/slavkolven. men eftersom slavkovlen är infäst på samma sätt som lyftkolven, om än inte med hydraulisk förbindelse...men mekanisk så att säga. Så huvudet fastnade antagligen och blockerade returoljan så den andra kolven inte orkade lyfta,ganska logiskt igentligen. Hade jag inte pratat med mowi så hade jag nog rivit ner slavkolven efter att jag packat om lyftkolven=P..men men ..löste ju sej till slut iaf.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).