Verkstan

hydraulolja

6 inlägg 5187 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hydraulolja

hymas  
#74601 Bytte pump på en leyland 804, körde med mobil 426 i systemet i innan pumb byte, då den har våtbromsar. efter bytet slog jag i okq8 2200 då den skulle va likvärg.ska tillägga att de inte monterades en orginal pump då den va svidyr utan en helt vanlig kugghjulspump på 28 cc, å givetvis nya filter. problemet är att när de blir kallare än -5 så uppstår en rejäl tröghet i systemet annars funkar de perfekt. någon som har erfarenhet av detta el nån ide så berätta mvh Johan



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: hydraulolja

Robertberg  
#74603 Jag är ingen expert men en olja med lägre viskositet borde väl lösa problemet?

Avatar Fallback

Re: hydraulolja

massa-ved  
#74608 Finns en mängd olika oljor för våta bromsar kan ha samma kvalitets klass men olika viskositet.
En del blir rätt stela när tempen kryper under nollan. De brukar vara blandbara så när du behöver fylla på nästa gång
så försök hitta nån tunnare olja.

Avatar Fallback

Re: hydraulolja

hymas  
#74615 Har letat runt bland de stora bolagen efter en olja med låg viskositet, men alla jag hittar ligger rätt lika i index (runt 150) och vid 40 grader, några enstaka anger viskositet vid minus grader!

   TS
Avatar Fallback

Re: hydraulolja

axwell  
#76557
hymas skrev:Har letat runt bland de stora bolagen efter en olja med låg viskositet, men alla jag hittar ligger rätt lika i index (runt 150) och vid 40 grader, några enstaka anger viskositet vid minus grader!


Kan du fortfarande få tag i Mobil-oljor så har de en som har bättre köldegenskaper än både T2200 och Mobil 146 http://www.mobil.com/Sweden-English/Lub ... id_424.asp Vanligtvis välunderrättad källa menar att det är falskt att ange lägsta flytpunkt istf pumpbarhetstemp då skillnaden i garder inte är lika från olja till olja. Viskositetsindex är ingen absolut deklaration för lägsta anv. temp, snarare hur dålig den kan vara vid höga temperaturer (för smalt spann).

Om du känner till var man kan köpa Mobils traktorolja; berätta gärna.

Avatar Fallback

Re: hydraulolja

petersson  
#76561 gullviks i skåne säljer mobils oljor

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).