Verkstan

Inköp av kvalitétsverktyg

37 inlägg 25245 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

H-E  
#74214 Gillar Julas sortiment med proffs- och budgetgrejer. Man har som bådeoch. Så har ju inte Biltema eller Clas Ohlsson.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74229
th skrev:
Jesper skrev:Biltemas grejor med 10 års garanti är mycket prisvärda!
Har använt deras hylsnyckelsats för 1199:- väldigt mycket, är mkt nöjd med den. De saker som vi har dragit sönder har vi fått nya på garantin utan en enda fråga. Lilla spärrskaftet ett par ggr, ledhylsan och ett dragskaft tror jag vi har haft sönder hittills.

Hur kan man vara nöjd med saker som går sönder, och dessutom ett par gånger? När garantitiden går ut kommer de ju troligtvis fortfarande att gå sönder. Dessutom saknar man ju funktionen när prylen går sönder, ett utbyte kräver en resa till handlaren osv.

Har en 20 år gammal Luma-sats (i plåtlåda!!!) med 1/2-tumsfäste som går som en dröm trots hårt jobb i diverse bilar och traktor. Bara tanken på att den kommer att gå sönder känns ganska främmande.


Tja allt går sönder, både dyra och billiga verktygssatser. Grejorna ovan gick sönder efter en del övervåld, 1/4 spärrskaft och 13mm hylsa och ta i så man är blå i ansiktet. 1,5m förlängningsrör på dragskaftet som gick sönder. Mutterknacken på ledhylsan.
Rätt verktyg på rätt plats så håller dom, men ibland så kommer man inte åt med den rätta storleken.
Och när det väl har gått sönder har vi fått nya grejor utan en enda fråga.

Givetvis så är märkesgrejor bättre, har en del själv med, men skruvar man inte varje dag så har i alla fall jag svårt att motivera ett 3ggr högre pris.
Det jag ville säga var att jag håller dom högre än Ampro, dessutom är de billigare. Speciellt Ampros tänger verkar vara väldigt dåligt stål i, alldeles för mjukt. Använde en gång en polygrip från dom för att försöka få loss en bult som skallen var borta på. Slant bara hela tiden och när jag kolla på tången förstod jag varför, alla räfflor var borta direkt och i mitten fanns en snygg avrundning efter skruven! Tången var helt ny!

Biltemas budgetgrejor däremot ska man hålla sig borta från, dom är nästan helt oanvändbara..
När det gäller tänger så är Knipex bra, i alla fall alla jag har använt.

Avatar Fallback

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

jorgst  
#74306


En sån här är ett måste vid felsökning av elfel kan verkligen rekomenderas just denna modell har jag inte använt .
Men modell 1 o 2 har jag använt mycket tror också att det nu finns billigare kopior.
har man en gång provat en förstår man inte hur man klarade sig utan

Användarvisningsbild

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74342 Extremt intressant, ska man importera eller köpa i Sverige?

Avatar Fallback

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

jorgst  
#74365
Slurfi skrev:Extremt intressant, ska man importera eller köpa i Sverige?

Kolla med meca art nr 2112-T0265

Avatar Fallback

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

Gubben  
#74366 I skogen använder jag billigare ring nycklar typ biltema för snön verkar äta verktyg :???: . medans i garaget gäller kvalitet. Jag har köper en del verktyg av idgtools dom verkar ha bra kvalitet. När det kommer till tänger gäller knipex.

Avatar Fallback

Re: Inköp av kvalitétsverktyg

rollex50  
#74688 Jag har köpt och arbetat en hel del med TECOS och det är riktigt bra kvalitetsverktyg.
Säljs även på nätet av verktygsnisse.se

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).