Sida 3 av 3

Re: Oljeinblandning i diesel

Postat: tis 26 maj 2020, 07:13
av Avslutat-02
ÅsaNisse skrev:Om jag citerar min dieselmek om varför lite olja gör nytta i diesel så säger han att det beror på att pumpen är så sliten att den inte kan hålla rätt tryck. Lite olja i dieseln tätar i insprutningspumpen och då får man högre tryck med följd att spridare ger bättre dimma och mindre knackning i cylindern. Det är en konstgjord andning med ökat slitage som följd och snabbare behov av pumpbyte.
De enda pumpar som behövde extra smörjning var rotorpumpar i början på 90-talet då MK1 dieseln kom utan smörjtillsats. När sedan oljebolagen fått tillräckligt mycket klagomål och fixade MK1 dieslen med lite fetare smörjegenskaper så försvann behovet.
Dagens commonrail system mår bara illa av högre viskositet på soppan.


Till vilken typ av pump tänkte han då? Eller var det bara generellt? För det finns många tillverkare som börjat sälja tillsatser med just lite 2-taktsolja för diesel.
Man ska dock vara tydlig att det endast för äldre dieseldrivna motorer.
Inga Common rail system.

Dagens diesel kan kännas kärv efter en stund, när den fått syre. Därför hävdar man att lite olja ger just den smörjande egenskapen som behövs.

Sedan är det ju så också att "lite" olja kan sätta igen partikelfilter för gott...
Och en extra kostnad kan ske..

Samtidigt vad är dyrast,,, ett filter eller både pump och spridare?
Ja det brukar kosta ca 40.000 kr att renovera ett modern dieselmotor.
Medans ett partikelfilter kostar ca 20.000 kr...

Byter hellre filter än pump och spridare..
Det tar dessutom längre tid för ett partikelfilter att bli igensatt än att pumpen går åt helvete.