Verkstan

Oljeinblandning i diesel

31 inlägg 37097 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Oljeinblandning i diesel

totte  
#69477 Finner mig föranlåten att efter detta generalangrepp på det våta elementet fylla på med ett par citat:

"Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift". Falstaff, Fakir

"Vatten, fy f-n - resa till Amerika på och döpa barn i duger det till, men dricka ...". En för mig okänd herre i mina hemtrakter, citerad av min far.

Vattnets smörjande egenskaper uppträder i stort sett enbart när det frusit på vägbanan, då kan det tveklöst minska friktionen nåt alldeles orimligt. Jag drar därför slutsatsen att problemet är att det är alldeles för varmt i motorn för att vattnets smörjande egenskaper skall komma till sin rätt.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

per-erik  
#69540 Tja, Totte klargör saken bättre, kortfattat och koncist, som vanligt. Hoppas min finländske vän och andra, överser med mina sidospår. Får ge mig själv datorförbud ett tag och tänka över mina gärningar i en Cat-hytt några dagar.

Tycker själv att ämnet är intressant. Kan man exepelvis klara sig från pumphaveri, som ju inträffar från gång till annan, genom att spetsa dieseln med lite olja, är detta självfallet kanon. Men faktum är att jag fått saken beskriven av en som servat/renoverat pumpar i nära nog en hel livstid, med att förutom skötsel, filtrering o.s.v, handlar det om tur/otur. D.v.s. om man på något sätt får in vatten eller andra föroreningar i dieseln. Men då har vi endast diskuterat "gamla" personbilsdieslar. Nog borde det väl finnas någon skillnad i saken om man jämför en gammal diesel med kanske 135 bars öppningstryck med en modern lastbilsmotor med insprutningssystem med tryck uppemot (?) flera hundra bar? Och system där dieslen förvärms?

Har för mig att det finns diesel på marknaden med inblandning av någon rapsolja? Har någon sett något samband mellan den dieseln och bättre livslängd på komponenter i dieselsystemet
Över detta undrar
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Oljeinblandning i diesel

HL.Rigging  
#646430 Jag har testat att fylla på olja i bränslet på olika motorer och jag kan bara säga att det är kanon i de jag provat.
De motorer jag provat i är följande Fiat Husbil/Ducato 2018 Fiat Husbil/Ducato 2010 dessa blev märkbart starkare och inte lika knackiga i motorljudet.
Sen kör jag det nu i min bruksbil vw Passat 140hk tdi 2008 och den går bara något bättre men med bättre gasrespons med 2taktsolja i men den har också allsköns rappel till avgaskylare och jox som spelar in så det kanske gör att den inte svarar med samma resultat som Fiat motorerna gör.

Additiv i bränslet är för det mesta skit och det är nån form av "Lacknafta" som säljs svindyrt men det finns de som funkar som Redline tex.
Jag har även provkört lastbilar (Euro5/6) på diesel från Polen där dieseln är som förr alltså dieselolja och där snackar vi en hysterisk skillnad i effekt och den dieseln finns i flera länder i central-europa mm så om motorer optimeras för att gå på våran oljefattiga "talloljesörja" så borde de gå sönder fort nere i centraleuropa.

Sen en gissning på anledningen till dessa resultat är att motorerna blir tätare med oljan alltså i Kompression osv och inte så mycket de smörjande egenskaperna.
Detta är alltså Fakta i de motorer jag provat det i och verifierat med folk som har duktigt med högskolepoäng.
Att pumpar och partikelfilter tar skada av det verkar väldigt långsökt eftersom att det går att blanda i allsköns olika tillsatser i dieseln nu som rapsolja tallolja tex.

Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

tallen100  
#646437 Brukar slå i en skvätt tvåtaktsolja i traktorn ibland.
"Experterna" skriker högt :mrgreen: , men inbillar mej att det här blasket som man tankar idag smörjer dåligt, och tycker mej höra att motorljudet blir bättre.

Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

Avslutat-02  
#646439 Väldig skillnad på motorljudet nu för tiden emot ca 20 år sedan...
Jag har länge funderat varför man blandar ut bränslet med allt möjligt....

Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

tallen100  
#646443
vinterrojarn skrev:Väldig skillnad på motorljudet nu för tiden emot ca 20 år sedan...
Jag har länge funderat varför man blandar ut bränslet med allt möjligt....

Förr blev man fet om händerna av diesel, nu blir man torr..

Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

Avslutat-02  
#646444 Ja och det svider nästan lika som av bensin...

Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

röjar kalle  
#646447
vinterrojarn skrev:Väldig skillnad på motorljudet nu för tiden emot ca 20 år sedan...
Jag har länge funderat varför man blandar ut bränslet med allt möjligt....

Det har miljö vännerna bestämt.Dom skiter i om din gamla traktor haverar dom är bara intreserad av sin egen när miljö.Sen om det drabbar nåågon annan det skiter dom i.Sen röstar en stor del av svenska folket frammdom inte mycket att göra åt har man huvudet under armen så har man

Användarvisningsbild

Re: Oljeinblandning i diesel

fendt311  
#646450 Kör på diesel från Skellefteå bränslen. Dom kör med gamla MK1 diesel som är utan RME och HVO. Upplever att maskiner, fordon blir lite starkare. Samt att förbrukning minskat sedan jag börja köra på deras diesel.

Användarvisningsbild

Re: Oljeinblandning i diesel

HL.Rigging  
#646480 En stor del röstar fram dom?
Knappt så dom klarar riksdags spärren.

Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

Avslutat-02  
#646483 De har andra makter som hjälper miljörörelsen framåt med dessa krav..


Där lämnar vi det..

Det är fruktansvärt att man ska behöva riskera vatten från kondensering pga olika i hällda ämnen i dieseln...
Byte av filter har blivit ett måste varje år..
Förr klarade man sig i flera år..

Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

röjar kalle  
#646502
HL.Rigging skrev:En stor del röstar fram dom?
Knappt så dom klarar riksdags spärren.

Miljö muppar finns i alla läger även här på forumet.

Användarvisningsbild

Re: Oljeinblandning i diesel

anersimyra  
#646532 Jag fyllde upp både fiaten och forden med varsin tank ” gammal sjödiesel ” då den utlovade effekten skulle bli märkbart bättre och förbrukningen lägre. Jag körde sen exakt samma sträcka i exakt samma trafikmiljö i exakt samma hastighet. Det enda direkt mätbara var att förbrukningen blev exakt densamma och att ingen som helst effektökning kunde märkas.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

ÅsaNisse  
#646533 Om jag citerar min dieselmek om varför lite olja gör nytta i diesel så säger han att det beror på att pumpen är så sliten att den inte kan hålla rätt tryck. Lite olja i dieseln tätar i insprutningspumpen och då får man högre tryck med följd att spridare ger bättre dimma och mindre knackning i cylindern. Det är en konstgjord andning med ökat slitage som följd och snabbare behov av pumpbyte.
De enda pumpar som behövde extra smörjning var rotorpumpar i början på 90-talet då MK1 dieseln kom utan smörjtillsats. När sedan oljebolagen fått tillräckligt mycket klagomål och fixade MK1 dieslen med lite fetare smörjegenskaper så försvann behovet.
Dagens commonrail system mår bara illa av högre viskositet på soppan.

Användarvisningsbild

Re: Oljeinblandning i diesel

Bert1  
#646670 Är så jag med hört det från dom som kan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).