mån 02 nov 2009, 22:09#70552
frassee skrev:swe#kipp skrev:Ja det har jag gjort, men den är trimmad ,,, orginal har dom lite olika karaktär 45cc varvar mer men är inte lika stark, 50cc blir mer av en allround såg.
Jag hade tur nog att få den av en kompis, men om man har den gamla cylindern så ger den väldigt bra effekt, det finns vissa som tycker att den ger mer effekt vid trimmning än den nya cylindern.
Fiskar upp den här tråden eftersom jag är nyfiken på hur en "hottad" 346:a funkar i längden. Hur har din funkat?
Någon som fått sågen trimmad hos Skeppshult eller Magnus Motorworks i Jönköping? Isf hur har det funkat? Blir det en bra och hållbar arbetssåg eller mer en "tuff såg" för entusiaster?
Har nu kört ett år med min trimmade xpg 346 som är trimmad i Skeppshult. Tror att den gått ca 60 liter soppa vid det här laget.
Den är mycket rappare och snabbare i axet vilket är skönt då man kvistar men ffa så är den starkare när man kapar.
Tycker inte att ljudet är så störande men visst dånar den mycket mer (min kompis tycker den låter som knattecross)
Använder min såg som allroundsåg och både fäller, kvistar med den. Har även kört lite vedkapning.
Har bytt koppling nyss vilket jag kan tro beror på mer effekt och lite slarv. Iofs så är det ju kanske klokt att serva till sågen efter 50-60 liter.
På Bengts motor så har jag för mig att det är 2 års garanti han lämnar på trimmade sågar!!
Tyckte för ett tag sedan efter att ha kört med sågen att den inte kändes så vass längre (hade vant mig) o lånade kompisens "vanliga" 346. Bytte snabbt tillbaka igen.......
STOR skillnad måste jag säga!!!
Nackdel? Tja den måste ha 4 ryck för att starta kall mot 2 innan.
Vesslan
Skeppshultstrimmad Hva Xpg 346 triobrake, Hva 550Xpg triobrake, Hva 355 FXT, Hva 535 FBx, Valtra A-75 med Farma 9T 6,0, , Honda Foreman 420 med Carlman-kärra samt Massey Ferguson 575 MP
Huberthus Vessla D:Y.
Aka: Vesslan