Verkstan

trimmnig av husqvarna 346xp

10 inlägg 15806 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

trimmnig av husqvarna 346xp

ante323  
#67301 fick för fråga va en skogs huggare han undra om vi ska börja trimma motor sågar!! har hör att det finns nån somm håller på med det, vad ska man böra om man ska trimma en husqvarna 346??



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: trimmnig av husqvarna 346xp

swe#kipp  
#67309 Det första och enklaste är att öppna upp ljuddämparen det är nog den sak som mest med minst jobb, sedan kan man vidga portarna i den, till att börja med utblås och insug du kan även svarva ner cylindern för att höja kompressionen eller köra utan cylinder packning och ta packning på tub istället t.ex permatex ultra grey..

Avatar Fallback

Re: trimmnig av husqvarna 346xp

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67322 blev lite nyfiken på detta, men vad gör man för att öppna upp ljuddämparen?, gör öppningen större? förklara. och ger det någon märkbar effekt på annat sätt än en värre brölande såg?

Användarvisningsbild

Re: trimmnig av husqvarna 346xp

swe#kipp  
#67327 ja du får kortare kaptider rappare acceleration, men man behöver inte överdriva när man gör det för efter viss gräns blir det bara extra oljud och minimal extra effekt.
Det finns en tråd om ljuddämpar bygge nånstans här på sidan ,,,,,,
men på min 346 har jag satt dit ett extra utblås av ett 16mm rör och även rensat ur dämparen invändigt (min var en cat dämpare).
just nu testar jag att porta den gamla 45cc cylindern som satt på min 346:a innan 50cc cylindern :)
skall se om jag kan få till nå bilder på det och lägga ut ,,,, dock är det som sagt ett test :P

Avatar Fallback

Re: trimmnig av husqvarna 346xp

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67366
swe#kipp skrev:ja du får kortare kaptider rappare acceleration, men man behöver inte överdriva när man gör det för efter viss gräns blir det bara extra oljud och minimal extra effekt.
Det finns en tråd om ljuddämpar bygge nånstans här på sidan ,,,,,,
men på min 346 har jag satt dit ett extra utblås av ett 16mm rör och även rensat ur dämparen invändigt (min var en cat dämpare).
just nu testar jag att porta den gamla 45cc cylindern som satt på min 346:a innan 50cc cylindern :)
skall se om jag kan få till nå bilder på det och lägga ut ,,,, dock är det som sagt ett test :P


Har du bytt ut cylindern på en gammal 346 till ny? Vad kostade det och gav det avsedd effekt?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: trimmnig av husqvarna 346xp

swe#kipp  
#67373 Ja det har jag gjort, men den är trimmad ,,, orginal har dom lite olika karaktär 45cc varvar mer men är inte lika stark, 50cc blir mer av en allround såg.
Jag hade tur nog att få den av en kompis, men om man har den gamla cylindern så ger den väldigt bra effekt, det finns vissa som tycker att den ger mer effekt vid trimmning än den nya cylindern.

Avatar Fallback

Re: trimmnig av husqvarna 346xp

frassee  
#70371
swe#kipp skrev:Ja det har jag gjort, men den är trimmad ,,, orginal har dom lite olika karaktär 45cc varvar mer men är inte lika stark, 50cc blir mer av en allround såg.
Jag hade tur nog att få den av en kompis, men om man har den gamla cylindern så ger den väldigt bra effekt, det finns vissa som tycker att den ger mer effekt vid trimmning än den nya cylindern.


Fiskar upp den här tråden eftersom jag är nyfiken på hur en "hottad" :surp: 346:a funkar i längden. Hur har din funkat? :smile:

Någon som fått sågen trimmad hos Skeppshult eller Magnus Motorworks i Jönköping? Isf hur har det funkat? Blir det en bra och hållbar arbetssåg eller mer en "tuff såg" för entusiaster? :smile:

Användarvisningsbild

Re: trimmnig av husqvarna 346xp

swe#kipp  
#70373 Min har hållit bra hitills och den har fått jobba med gårdsfällningar, gallringar, röjning, vindfällen, övergrovt och vedsågning, den går med andra ord nästan till allt nu mera :D
så jag är väldigt nöjd, tycker att jag fått det jag ville ha, vilket var en stark såg med låg vikt.
Med svärd upp till 18"-20" är den starkare/snabbare än en 357xpg.

Avatar Fallback

Re: trimmnig av husqvarna 346xp

Axl  
#70488 Hur blir arbetsmiljön med en trimmad såg? tycker du att det funkar med den högre ljudnivån? Du blir inte trött av att den för mer oväsen? Hur blir det med säkerheten på en trimmad såg, är broms och koppling etc. dimensionerade för de påfrestningar som blir?

Användarvisningsbild

Re: trimmnig av husqvarna 346xp

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70552
frassee skrev:
swe#kipp skrev:Ja det har jag gjort, men den är trimmad ,,, orginal har dom lite olika karaktär 45cc varvar mer men är inte lika stark, 50cc blir mer av en allround såg.
Jag hade tur nog att få den av en kompis, men om man har den gamla cylindern så ger den väldigt bra effekt, det finns vissa som tycker att den ger mer effekt vid trimmning än den nya cylindern.


Fiskar upp den här tråden eftersom jag är nyfiken på hur en "hottad" :surp: 346:a funkar i längden. Hur har din funkat? :smile:

Någon som fått sågen trimmad hos Skeppshult eller Magnus Motorworks i Jönköping? Isf hur har det funkat? Blir det en bra och hållbar arbetssåg eller mer en "tuff såg" för entusiaster? :smile:


Har nu kört ett år med min trimmade xpg 346 som är trimmad i Skeppshult. Tror att den gått ca 60 liter soppa vid det här laget.

Den är mycket rappare och snabbare i axet vilket är skönt då man kvistar men ffa så är den starkare när man kapar.
Tycker inte att ljudet är så störande men visst dånar den mycket mer (min kompis tycker den låter som knattecross)

Använder min såg som allroundsåg och både fäller, kvistar med den. Har även kört lite vedkapning.

Har bytt koppling nyss vilket jag kan tro beror på mer effekt och lite slarv. Iofs så är det ju kanske klokt att serva till sågen efter 50-60 liter.

På Bengts motor så har jag för mig att det är 2 års garanti han lämnar på trimmade sågar!!

Tyckte för ett tag sedan efter att ha kört med sågen att den inte kändes så vass längre (hade vant mig) o lånade kompisens "vanliga" 346. Bytte snabbt tillbaka igen.......
STOR skillnad måste jag säga!!!

Nackdel? Tja den måste ha 4 ryck för att starta kall mot 2 innan.

Vesslan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).