Verkstan

Enkel rostborttagning

10 inlägg 13074 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Enkel rostborttagning

calle336  
#65702 Halloj
Har ett objekt som ska till å få lite ny färg på sig.
Då jag inte har nån bamnse bläster så har jag tänkt att köra med citronsyra för att få bort rosten. Det är ju dock inte så enkelt på ramen på kärran. Och det är även svårt att komma åt med vinkelslip osv. Nån som har nått bra tipps på hur jag skall göra??
Sen så är tanken att måla med Isotrol färg. Sökt endel på nätetoch det verkar som det är denna färgen man skall använda sig av. Nån som har erfarenhet av denna??
Ev kontra hammarlack.

Mvh Calle



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Enkel rostborttagning

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65703 Fosforsyra är grymt effektivt.
Dränkta trasor kan funka.
Annars är ett tips att blanda det med tapetklister, för att få det att fastna, sen plast över.

Avatar Fallback

Re: Enkel rostborttagning

calle336  
#65705 Har prövat me tapetklister å tycker inte de funkar nå bra, Men du e välkommen hem till mig med en stålborste så kan du borsta bort allt ;)
Fosforsyra lyckas jag inte köpa nånstanns. Eu har restriktioner på detta va de verkar så de får inte säljas. Enligt de uppgifter jag kommit över.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enkel rostborttagning

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65706 Jag menade att fosforsyran blandas med tapetklister, för att få den att sitta kvar.
Nog kan jag komma och hjälpa dig med det där, men verkar dumt att göra det krångligare än nödvändigt. :wink:
Ja, det verkar vara svårt, men vet att jag sett det nånstans.
Det här ska vara bra annars, inte provat själv dock.
http://www.smedjans.com/default.asp

Avatar Fallback

Re: Enkel rostborttagning

calle336  
#65708 Ja klart jag fattade att de skulle blandas jag prövade med citronsyra å tapetkliser. Lät de sitta över natten å hade kanske för brått där. Fast vet iof inte hur nopga de e när man kör med isotrolen de förenart sig ju med rosten. Men de e ju skönt å få bort de mesta ialla fall :)
Finns ju olika guccka på biltema osv som funkar men de blir ju dyrt i längden om jag ska badda hela kärran i d :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enkel rostborttagning

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65710 Inte så klart när det gäller dig. :lol:
Provat Coca cola? :)
Jo, det blir ju det, kanske blir till att gnussa bort allt ändå.

Avatar Fallback

Re: Enkel rostborttagning

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66194 Hej!

Prova med elektrolys: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 0&t=242864

Avatar Fallback

Re: Enkel rostborttagning

janne.s  
#66258 Hej.

Ferrycid fungerar mycket bra, omvandlar rost, (järnoxid) till järnfosfat.
kan läggas på med koncentratspruta, typ samma spruta som ni använder för avfettning.
Kolla hos.
Ab Ferryl. Järnvägsgatan 4, 245 44, Staffanstorp, SKÅNE

Möjligen kan ni få tag på ferrycid där.

MVH
Janne.s

Avatar Fallback

Re: Enkel rostborttagning

calle336  
#66296 Ja elektrolys e ju inte dumt men behöver ett väldigt stort badkar om jag ska få ner en hel spannmålskärra i det :)

Ferrycid lät ju inte dumt. Får försöka rota rätt på de nånstans. Det innehåller ju fosforsyra. Så de kanske e verboten att säljas de med nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Enkel rostborttagning

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66331
calle336 skrev:Ja elektrolys e ju inte dumt men behöver ett väldigt stort badkar om jag ska få ner en hel spannmålskärra i det :)


Haha, jag missade att det handlade om en hel kärra..
..men processen går att skala upp om man har nån lämplig behållare, tex en trädgårdsdamm som inte används :lol:
Liknande saker har gjorts tidigare: http://antique-engines.com/trailer-electrolysis.htm

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).