Verkstan

Hydraul problem!

12 inlägg 14170 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraul problem!

sjodin  
#62583 Hej jag har en John Deere 1640 med hydraulproblem, inget tryck med motorn avslagen eftersom lastaren sjunker, och det krävs höga motorvarv för att använda den, både styrning, trepunktslyft och lastare. Vad kan problemet vara?

Har bytt olja och filter ett par gånger untan resultat.

Någon som har erfarenheter eller tips på åtgärder?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hydraul problem!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62591 Kan det vara pumpen som börjar ta slut?

Avatar Fallback

Re: Hydraul problem!

massa-ved  
#62599 Sjunker lastaren onormalt fort i neutralläge är det nog ett inre läckage i ventilpaketet. Spolar det över olja i paketet så han tappar flöde där samtidigt som pumpen är lite sliten blir det lite segt på lägre varv. Det skall vara rätt bra flöde redan på tomgång på 1640. Har inte haft isär nån 1640 men på 2040 sitter det en transmissionspump i snabbväxellådan som matar kraftuttagspaketet, snabbväxeln och 4-hjulsdriften den matar också hydraulpumpen via en behållare framför kylet.

Avatar Fallback

Re: Hydraul problem!

orre  
#62783 Kan vara överströmningsventilen som inte håller tätt(skadat säte eller bara smuts i ventilen)

Avatar Fallback

Re: Hydraul problem!

massa-ved  
#62818 Kan bli lite matta i fjädern också är det en justerbar ventil kan det räcka med att skruva in den lite.

Användarvisningsbild

Re: Hydraul problem!

sjodin  
#62995 tack så mycket för svaren. Ska ta och kolla upp de nu.

//ES

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraul problem!

sjodin  
#63213 Men vart sitter överströmningsventilen?


Men jag kan ju säga att den går bra när den är kall. Blir riktigt dålig efter att traktorn blivit varm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraul problem!

massa-ved  
#63221 Det låter som pumpen, när oljan blir lite tunnare klarar den inte att få upp trycket på tomgång. Om det vore matarpumpen i växellådan skulle den bete sig ungefär som det vore luft i systemet. Så är det på 2040 och 2140 tror att 1640 har samma system. Sitter väl en frontpump som matas från en behållare vid kylet?

Användarvisningsbild

Re: Hydraul problem!

sjodin  
#63222 ja precis!

Men snacket om överströmningsventilen då, var sitter den? Och vad tror du om rep.sats till pumpen, eller är det en ny som gäller? Finns hos Olsson i Ellös.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraul problem!

massa-ved  
#63224 Överströmsventilen vet jag inte var den sitter men som du beskriver felet verkar det vara pumpen är fjädern av eller slapp eller otät i sätet så är den ju det även när oljan är kall. Den pumpen är nog inte billig renoveringssatsen kostar ju ca 2000 så det är nog ett vettigt alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Hydraul problem!

sjodin  
#63324 Man får tacka så mycket för rådgivningen. Kan nästan säga till 100% att de är främre pumpen som är sliten. ca 2500 kr får man ju renoveringssatsen för, men är de rätt grejjer man får? Kan ju vara både pumphus och axel som är slut :shock:

För visst är det en pumpmodell där pumpaxeln liknar en "kamaxel" med en kam på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraul problem!

massa-ved  
#63343 Axeln verkar ingå i renov.sats. Pumphuset på en sån pump slits inte som på en med kugghjul. Skruva loss pumpen och ta isär den så syns det ju om huset är ok.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).