sön 14 jun 2009, 17:56#61000fick slangbrott på min gamla traktorgrävare..hur fa`n ska man få bort slangen i mitten,blocknyckeln 32 mm får inte plats..någon idè
Verkstan
hur få bort slang
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 14 jun 2009, 18:30#61002Det jag kan tänka mig funkar är en öppen ringnyckel, möjligen att man få göra öppningen lite större, det brukar vara lagom att det går att trycka på nyckeln på slangen när den är original. Kanske skulle gå med en kråkfot, men jag tror att de är för stor.
Svårt att se på bilden, ibland går det att lossa hela hållaren och dra ut, ibland är det gjort så, men antagligen inte iom att det är en öppning för nycklarna.
Öppen ringnyckel (finns en bit ner):
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=306
Kråkfot:
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=288
Länkarna ovan är bara tänkta som exempel, ej reklam.
Hoppas det löser sig.
Svårt att se på bilden, ibland går det att lossa hela hållaren och dra ut, ibland är det gjort så, men antagligen inte iom att det är en öppning för nycklarna.
Öppen ringnyckel (finns en bit ner):
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=306
Kråkfot:
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=288
Länkarna ovan är bara tänkta som exempel, ej reklam.
Hoppas det löser sig.
Assumption is the mother of all fuck ups...
sön 14 jun 2009, 19:41#61011Precis som jag skrev ovan så funkar nog öppen ringnyckel bäst, även om man får ta upp öppningen lite, den tar ju på fyra hörn iaf.
De är även bra vid ventilpaket och liknande ställen där kopplingarna sitter tätt. Själv har jag alltid en öppen ringnyckel liggande i hytten. Jag kan rekomdera Belzers nycklar, de har tolvkantsgrepp, bra när det är trångt.
Torparn 79: tror du det går med "din" nyckel, ser ut att vara tjockare, men jag vet inte, har inga sådana (än)?
De är även bra vid ventilpaket och liknande ställen där kopplingarna sitter tätt. Själv har jag alltid en öppen ringnyckel liggande i hytten. Jag kan rekomdera Belzers nycklar, de har tolvkantsgrepp, bra när det är trångt.
Torparn 79: tror du det går med "din" nyckel, ser ut att vara tjockare, men jag vet inte, har inga sådana (än)?
sön 14 jun 2009, 19:47#61013
på förra jobbet hade vi såna och dom var faktiskt inte så osmidiga som dom ser ut..
skruvade en hel del slang på en Cat 316 med såna och jag var imponerad..
Skogstomte skrev: Torparn 79: tror du det går med "din" nyckel, ser ut att vara tjockare, men jag vet inte, har inga sådana (än)?
på förra jobbet hade vi såna och dom var faktiskt inte så osmidiga som dom ser ut..
cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
sön 14 jun 2009, 19:52#61015
Jag får nog köpa en och prova tror jag
Torparn79 skrev:Skogstomte skrev: Torparn 79: tror du det går med "din" nyckel, ser ut att vara tjockare, men jag vet inte, har inga sådana (än)?
sön 14 jun 2009, 19:57#61017
men åk till Swedol och känn på den först, lite dyr chansningsinvestering..
dom tar ju, som du säger lite plats, i o m att den "öppnar sig" när man tar omtag..
Skogstomte skrev:Torparn79 skrev:Skogstomte skrev: Torparn 79: tror du det går med "din" nyckel, ser ut att vara tjockare, men jag vet inte, har inga sådana (än)?
men åk till Swedol och känn på den först, lite dyr chansningsinvestering..
dom tar ju, som du säger lite plats, i o m att den "öppnar sig" när man tar omtag..
cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
sön 14 jun 2009, 22:31#61044Går det att bända med ett spett så det blir mer luft kring den du ska skruva av?
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
sön 14 jun 2009, 22:39#61048lossa dom två skruvarna ovan så blir troligen rören ner lösa så det går att bända isär dom tillräckligt för att kunna dra loss den trasiga.
Min gissning.
Min gissning.
Rottne H20 -07. Valmet 860.1 -05. Valmet 860.4 -10. John Deere 4850. JPM Maskintrailer.
mån 15 jun 2009, 09:26#61068
..tack för tips,så får det bli .. bra med kamera man kan skicka in i bommen o ta en bild hur det ser ut
Henrik K skrev:lossa dom två skruvarna ovan så blir troligen rören ner lösa så det går att bända isär dom tillräckligt för att kunna dra loss den trasiga.
Min gissning.
..tack för tips,så får det bli .. bra med kamera man kan skicka in i bommen o ta en bild hur det ser ut
TS
mån 15 jun 2009, 13:07#61080Byt alla när du ändå är igång...
Du kommer svära och spotta när nästa slang går....
Oftast enklare och skruva i dem i rätt ordning när det finns lite mer plats....
Du kommer svära och spotta när nästa slang går....
Oftast enklare och skruva i dem i rätt ordning när det finns lite mer plats....

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar