Verkstan

Mobiltelefoner och dålig mottagning

13 inlägg 9013 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mobiltelefoner och dålig mottagning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59485 Fick precis lära mig varför min nya mobiltelefon (en Nokia E75) fungerar sämre ute i skogen eller hemma i byn för den delen, än de jag haft förut. Signalstyrkan försvinner nästan direkt man håller i den.

Jo det hänger ihop så att för att få ned det så kallade SAR-värdet (visar hur starkt den strålar) så har mobiltillverkare flyttat antennerna ner i vänstra hörnet. SAR-värdet mäts nämligen där antennen rimligen ska sitta, högst upp! Men vips så har man fått ett lägre värde. Har gjort en liten film om det för ett annat forum för att illustrera, du kan kolla här:


Den är sådär i kvaliteten, men effekten syns rätt väl.

Det här spelar inte så stor roll om du är i stan eller där signalerna är starka, men kommer du i områden där signalen är svagare märks det väldigt väl.

Vad att göra om du får problem i obygden?
1) Hålla telefonen mellan fingrarna, upp och ned. Fungerar faktiskt även om det är lite knepigt att prata.
2) Alltid använda hands-free så slipper du hålla i luren
3) Ta fram en äldre telefon, helst en med yttre annenanslutning, och ha som reserv i skogen/utanför stan

Alla fungerar, jag har provat. Kör med dubbla telefoner numera när jag jagar eller jobba i skogen, för säkerhets skull.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Mobiltelefoner och dålig mottagning

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59486 Spelar det någon roll på vilket håll man håller telefonen beroende på vart antennen sitter? Min telefon är alltid med och den fungerar som den ska oavsett läge den håller, ligger eller står i.

Eller det är just den modellen du har som inte vill?

Själv använder jag alltid 3G, när inte detta vill fungera slår jag av den och kör via GSM bara.

Avatar Fallback

Re: Mobiltelefoner och dålig mottagning

Prorider  
#59487 Häftigt ! Ska prova dessa knep när jag är ute i skogen till veckan . :smile:

Avatar Fallback

Re: Mobiltelefoner och dålig mottagning

massa-ved  
#59488 Provade med min nokia 5610 signalen blir starkare när jag håller den liggande än om jag håller den som man normalt gör när man pratar.

Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefoner och dålig mottagning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59544 Samma sak gäller även handhållna GPS-mottagare. Vissa modeller har bäst satellitmottagning när de hålls vågrätt, medans andra modeller har bäst satellitmottagning när de hålls lodrätt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Mobiltelefoner och dålig mottagning

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61747 jag jobbar en del med mobiler, och den senare tiden är nokia helt oslagbara i mottagningen t ex 5800 E serien mm, sony ericssons "top" mobiler (de flesta med metallskal) har värdelös mottagning , gäller även samsung och HTC , alla blir överkörda av nokia i mottagning/sändning.
de var mina 5 ören.. :)

Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefoner och dålig mottagning

jnse  
#64991
kisaved skrev:jag jobbar en del med mobiler...


Försäljare på elgiganten eller? :lol:

Jag har bara haft Ericsson och Sony Ericsson mobiler, förutom min första telefon som var en Motorola Dynatac (NMT900), och jag har alltid varit nöjd.
Det enda jag just nu hade kunnat tänka byta till, är en Iphone, och då enbart för att den har en så jävla mycket finesser och program, man behöver ju inte ens ta med datorn när man åker nånstans.
(Har en Ipod Touch, som ju har samma funktioner, förutom telefondelen, och är helnöjd med den)

Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefoner och dålig mottagning

masterchief  
#64993 Har märkt det att det skiljer en hel del mellan olika individer av samma telefon också...
Frun och jag brukar köpa telefoner parvis av samma modell....
Gissa vem som tar den vassaste :roll: :lol:

Avatar Fallback

Re: Mobiltelefoner och dålig mottagning

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65022
jnse skrev:
kisaved skrev:jag jobbar en del med mobiler...


Försäljare på elgiganten eller? :lol:

Jag har bara haft Ericsson och Sony Ericsson mobiler, förutom min första telefon som var en Motorola Dynatac (NMT900), och jag har alltid varit nöjd.
Det enda jag just nu hade kunnat tänka byta till, är en Iphone, och då enbart för att den har en så jävla mycket finesser och program, man behöver ju inte ens ta med datorn när man åker nånstans.
(Har en Ipod Touch, som ju har samma funktioner, förutom telefondelen, och är helnöjd med den)


nä, jag har de bättre än så :)
Vi har provat alla modeller från Sony Ericsson men början vid W880I, upp till deras High end telefoner så som X1, jämför man dessa med t ex en enkel telefon så som Nokia 3120 classic så har de bättre mottagning, och mindre fel än vilken ericsson som helst. Vi tar hanterar även reparationer, och Ericsson står för den största delen av buggar/trasiga mobiler, med bred marginal. Gissningsvis hanterar vi ca 500 mobiler på ett år. Då menar jag de som kommer in för reperation, och säkert 70% av dessa är ericsson. Nu har jag ingen vetenskaplig statistik, men kolla med din lokala handlare, han lär säga desamma, i fall han vågar.. :)
Nu ska jag säga att vi har sålt mycket ericsson, innan men vi märker stor skillnad bara de senaste 2 åren på kvalliten, den har försämrats rejält.

Jag bor i en del av landet där 3g funktionen är halvbra, så de märks extra tydligt om man har en mobil med dålig mottagning och jämför den med en som har bra, i storstan märks detta inte alls....

Användarvisningsbild

Re: Mobiltelefoner och dålig mottagning

jnse  
#65023 Nånå.. man får ju tro vad man vill iaf :wink:

Så mycket strul tror jag knappast SE har, då hade inte folk fortfarande köpt dom, utan bytt märke.

3G funktionen har jag inte ens på på min mobil (k800i), vad har jag för användning av den ändå när man bara ringer / skickar sms?
Det drar bara mer ström.
Enda gången jag sätter på 3G är om jag ska maila nån stor bild åt någon :smile:
(bor "på landet", som vissa skulle kalla det, men har ändå hyffsad 3G täckning här i byn iaf)

Avatar Fallback

Re: Mobiltelefoner och dålig mottagning

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65038 ja vad du gör köp ingen ny Sony Ericsson, de funkar betydligt sämre än den generationen du har...


jnse skrev:Nånå.. man får ju tro vad man vill iaf :wink:

Så mycket strul tror jag knappast SE har, då hade inte folk fortfarande köpt dom, utan bytt märke.

3G funktionen har jag inte ens på på min mobil (k800i), vad har jag för användning av den ändå när man bara ringer / skickar sms?
Det drar bara mer ström.
Enda gången jag sätter på 3G är om jag ska maila nån stor bild åt någon :smile:
(bor "på landet", som vissa skulle kalla det, men har ändå hyffsad 3G täckning här i byn iaf)

Avatar Fallback

Re: Mobiltelefoner och dålig mottagning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65041 Men någon måste väl ha testat mottagningen lite mer seriöst? Råd och rön?

Egentligen borde jag veta sådant här, men det gör jag inte... :oops:

Avatar Fallback

Re: Mobiltelefoner och dålig mottagning

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65121
Mangan skrev:Men någon måste väl ha testat mottagningen lite mer seriöst? Råd och rön?

Egentligen borde jag veta sådant här, men det gör jag inte... :oops:


tja de finns lite...
http://www.mobil.se/artikel/telia_och_t ... 2-500.html

men bara operatörer , dvs inte mobil specifik information, men de finns generell info för operatörer.

Telia har bra 2G (gsm) men "kass" 3G (de delar med tele2 om masterna och har rätt få)
Telenor har kass 2G men hyffsad 3G (de bygger ihop med 3, men tre stryper telenors bredband se bredbands resultatet ovan)
Tele2 har hyffsat 2G och lika hyffsat 3G , inte mer än så och de finns vita fläckar.
3 har ingen 2G funktion alls, eller väldigt lite, men bäst 3G täckning av alla.

3G har en dålig förmåga att inte penetrera bra , dvs de behöv många master för bra resultat särskilt på trådlöst internet...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).