Verkstan

Smörjnipplar Mitsubishi L 200

9 inlägg 5770 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Smörjnipplar Mitsubishi L 200

Thunborg  
#57133
trislc skrev:Besiktigade Mitsun idag. Följde med ner i gropen för att få en koll på underredet. Besiktningsmannen konstaterade lite glapp i styrlänkaget, vilket ledde till diskussion om smörjningen (!?). Konstaterade att det fanns smörjnipplar vid styrleder och länkarmar (nipplar som såg rostiga ut och inte varit i närheten av en fettspruta under lång tid). Instruktionsboken säger inget om nipplar eller intervall, så det har nog inte hänt något vid service under förre ägarens tid.

Hur många nipplar är det, och var sitter de? Vissa nipplar som vi upptäckte sitter taskigt till ovanför hasplåten för motorn ( på ett sådant sätt att de inte går att komma åt utan demontering!) - Hur gör ni som sköter detta?




Det verkar inte vara så många som smörjer sina pickupper :surp: Själv åker jag Toyota hilux och den är det endast kardanknutarna till bakaxeln som skall smörjas :???: vad jag vet :wink:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Smörjnipplar Mitsubishi L 200

halvproffs  
#57162 Det kanske bara är trams att smörja :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Smörjnipplar Mitsubishi L 200

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57167 Då jag hade L200 så smörjde jag alla nipplar en gång per år innan besiktningen.
Brukade inte va några problam att ta alla underifrån.
Synnd att det inte är några på King Caben jag har nu för den knirkar det om.

Användarvisningsbild

Re: Smörjnipplar Mitsubishi L 200

totte  
#57183
halvproffs skrev:Det kanske bara är trams att smörja :mrgreen:


Prata inte smörja! :lol:

Avatar Fallback

Re: Smörjnipplar Mitsubishi L 200

E-J Eriksson  
#57231
trislc skrev:Besiktigade Mitsun idag. Följde med ner i gropen för att få en koll på underredet. Besiktningsmannen konstaterade lite glapp i styrlänkaget, vilket ledde till diskussion om smörjningen (!?). Konstaterade att det fanns smörjnipplar vid styrleder och länkarmar (nipplar som såg rostiga ut och inte varit i närheten av en fettspruta under lång tid). Instruktionsboken säger inget om nipplar eller intervall, så det har nog inte hänt något vid service under förre ägarens tid.

Hur många nipplar är det, och var sitter de? Vissa nipplar som vi upptäckte sitter taskigt till ovanför hasplåten för motorn ( på ett sådant sätt att de inte går att komma åt utan demontering!) - Hur gör ni som sköter detta?


Var ett tag sen jag var in under där nu. Men farsan brukar smörja nipplarna på sin L200 2 gånger varje år. Han brukar bara krypa in och smörja och vissa tar han från hjulhuset om jag inte minns fel

Henrik K skrev:Då jag hade L200 så smörjde jag alla nipplar en gång per år innan besiktningen.
Brukade inte va några problam att ta alla underifrån.
Synnd att det inte är några på King Caben jag har nu för den knirkar det om.


En gård där jag jobbade ett tag har en King-Cab. Jag tror det var en 97a. På den knirkar det som fan om man svänger ganska tvärt och fjädringen måste jobba samtidigt. Var in under och kollade det när jag upptäckte det första gången men är tydligen ett par bultskallar där inne som skaver mot något enligt en mekaniker jag pratade med sen.

halvproffs skrev:Det kanske bara är trams att smörja :mrgreen:


Allt som röres ske smöres säger vi i Jämtland och det är en ganska bra regel. Så sluta prata smörja och tänk på att allt går lättare med glidmedel ;-)

Användarvisningsbild

Re: Smörjnipplar Mitsubishi L 200

masterchief  
#57245 Angående gneket på king cabbarna så är det styrstoppen som behöver lite fett påstruket emellanåt.

Avatar Fallback

Re: Smörjnipplar Mitsubishi L 200

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57246 Har fått lära mig av Hedesundaborna att det ska smörjas där det gnäller.
Det ska vist gälla allt.

Användarvisningsbild

Re: Smörjnipplar Mitsubishi L 200

halvproffs  
#57295 Visst är det så. Även torra kärringar. Om det nu går :lol:

Användarvisningsbild

Re: Smörjnipplar Mitsubishi L 200

masterchief  
#57301
halvproffs skrev:Visst är det så. Även torra kärringar. Om det nu går :lol:

:lol: :???: :oops:
Mmm tolkade nog det lite fel :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).