sön 26 apr 2009, 21:21#57231trislc skrev:Besiktigade Mitsun idag. Följde med ner i gropen för att få en koll på underredet. Besiktningsmannen konstaterade lite glapp i styrlänkaget, vilket ledde till diskussion om smörjningen (!?). Konstaterade att det fanns smörjnipplar vid styrleder och länkarmar (nipplar som såg rostiga ut och inte varit i närheten av en fettspruta under lång tid). Instruktionsboken säger inget om nipplar eller intervall, så det har nog inte hänt något vid service under förre ägarens tid.
Hur många nipplar är det, och var sitter de? Vissa nipplar som vi upptäckte sitter taskigt till ovanför hasplåten för motorn ( på ett sådant sätt att de inte går att komma åt utan demontering!) - Hur gör ni som sköter detta?
Var ett tag sen jag var in under där nu. Men farsan brukar smörja nipplarna på sin L200 2 gånger varje år. Han brukar bara krypa in och smörja och vissa tar han från hjulhuset om jag inte minns fel
Henrik K skrev:Då jag hade L200 så smörjde jag alla nipplar en gång per år innan besiktningen.
Brukade inte va några problam att ta alla underifrån.
Synnd att det inte är några på King Caben jag har nu för den knirkar det om.
En gård där jag jobbade ett tag har en King-Cab. Jag tror det var en 97a. På den knirkar det som fan om man svänger ganska tvärt och fjädringen måste jobba samtidigt. Var in under och kollade det när jag upptäckte det första gången men är tydligen ett par bultskallar där inne som skaver mot något enligt en mekaniker jag pratade med sen.
halvproffs skrev:Det kanske bara är trams att smörja 
Allt som röres ske smöres säger vi i Jämtland och det är en ganska bra regel. Så sluta prata smörja och tänk på att allt går lättare med glidmedel ;-)