Verkstan

Carlsönerna i konkurs.

30 inlägg 4311 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Carlsönerna i konkurs.

anersimyra  
#909183Nu har det gamla välrenommerade företaget Carlsönerna AB gått i konkurs. I hela storstockholmsregionen finns nu endast två återförsäljare med en riktig verkstad kvar i hela regionen, en på södra sidan och en på norra sidan..😖

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Carlsönerna i konkurs.

Camwood  
#909187Vad är Carlsönerna för någonting. Jag hor bott i Stockholm i 29 år och aldrig hört talas om namnet.

Användarvisningsbild

Elis76  
#909188Tragiskt, jag besökte dem ofta i Vasastan innan de flyttade till Gröndal.

@Anersimyra
Var det Dalagatan de huserade på innan Gröndal?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#909189Här en gammal tråd om dem från 2018. Då höll de till på Upplandsgatan. tror jag:

Motorsågsbutik för storstadshippstern?

Användarvisningsbild

anersimyra  
#909190Det kan ha varit Dalagatan men jag handlade aldrig av dem så jag är osäker. Vad som nu finns kvar är skärholmens bil och traktor i änden på glömstavägen, och Håkma som huserar långt ut i busken i Täby. Bägge dessa ligger långt från där jag arbetar och tyvärr är det endast dessa som säljer alkylat i 25 litersdunkar i hela storstockholmsregionen.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Torbjörn Johnsen skrev:Här en gammal tråd om dem från 2018. Då höll de till på Upplandsgatan. tror jag:

Motorsågsbutik för storstadshippstern?

Det var alltså Carlsönerna som drev den där innerstadsbutiken och då torde även den ingå i konkursen.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#909194Upplandsgatan stämmer - ett fenomenalt läg 'by the way".

De flyttade för länge sedan från Upplandsgatan till Gröndal.
Jag kommer ihåg att åkgräsklipparna stod uppställda på trottoaren på Upplandsgatan när det var säsong.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Elis76 skrev:Upplandsgatan stämmer - ett fenomenalt läg 'by the way".

De flyttade för länge sedan från Upplandsgatan till Gröndal.
Jag kommer ihåg att åkgräsklipparna stod uppställda på trottoaren på Upplandsgatan när det var säsong.

Att de konkade känns tämligen obegripligt med tanke på det minst sagt enorma kundunderlaget. Utöver tiotusentals villaägare som använder småmaskiner så finns alla stora och små aktörer som använder småmaskiner i det dagliga arbetet och vi talar då om tusentals enskilda användare i upptagningsområdet. Att konceptbutiken inte blev någon större succé är kanske inte så konstigt. För ett par år sedan var en kamrat in och köpte en ny Husqvarna topphandsåg som havererade inom fem sekunder samma dag han köpt sågen. När han något irriterad kommer tillbaka och begär en ny såg så påstår de att detta inte går då sågen först måste skickas till Husqvarna för undersökning. Då rök topplocket på kamraten som helt enkelt hoppade över disken och ryckte åt sig en ny såg från hyllan..😆

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#909201På Upplandsgatan var det alltid mycket folk och fullt ös en trappa ner där verkstad och reservdelarna höll till.

@Anersimyra

Du kanske kan ha öronen öppna om Du får reda på bakgrunden till konkursen.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Elis76 skrev:På Upplandsgatan var det alltid mycket folk och fullt ös en trappa ner där verkstad och reservdelarna höll till.

@Anersimyra

Du kanske kan ha öronen öppna om Du får reda på bakgrunden till konkursen.

Bromma skog och trädgård gick även de i konkurs för ett par tre år sedan. Ett företag i Upplands Väsby sålde verksamheten till Servio i Vallentuna. Värmdö järn och maskin har tagits över av lättviktsmotor. Det blir då fyra aktörer i de yttre delarna av Storstockholm men i övrigt finns inget i närheten där behovet är som störst. Att näthandeln konkurrerar står ju helt klart men det gäller ju knappast för en serviceverkstad som även säljer bränslen och olja i storpack. Hur och varför det ser ut som det gör kan ju bli en intressant uppgift för Torbjörn och Fredrik att ”rota i.”..🙂

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#909236Är inte stockholmsområdet närmast centrum av strömvirveln vi alla åker ner i till slut. Vi har ju alla värden lagda i fastighetsbolag som tar högre och högre hyror för att motivera värderingarna av bestånden. Det finns ju inga butiker kvar som säljer annat än megamarginalprodukter i hyrda lokaler eller bra lägen annat än på landsbygden.
Kan det vara en orsak?

Användarvisningsbild

anersimyra  
Orsa skrev:Är inte stockholmsområdet närmast centrum av strömvirveln vi alla åker ner i till slut. Vi har ju alla värden lagda i fastighetsbolag som tar högre och högre hyror för att motivera värderingarna av bestånden. Det finns ju inga butiker kvar som säljer annat än megamarginalprodukter i hyrda lokaler eller bra lägen annat än på landsbygden.
Kan det vara en orsak?

Jag skulle gissa att skärholmens bil och traktor äger fastigheten vilket Carlsönerna absolut inte gjorde. Lättviktsmotor på Värmdö torde hyra sin lokal vilket torde vara riktigt dyrt, men de ligger riktigt bra till alldeles i slutet och nära huvudleden ut till Värmdö. Håkma och servio håller till ”långt ut i busken” och har möjligen rimliga hyror. Själv tänkte jag i dag fara ut till Värmdö för att köpa en 25:a alkylat tills jag kom på att resan t.o.r hamnar på drygt 6 mil. Det blev i stället 10 liter alkylat a 550:- kronor på macken..😖

TS

Hema  
anersimyra skrev:
Orsa skrev:Är inte stockholmsområdet närmast centrum av strömvirveln vi alla åker ner i till slut. Vi har ju alla värden lagda i fastighetsbolag som tar högre och högre hyror för att motivera värderingarna av bestånden. Det finns ju inga butiker kvar som säljer annat än megamarginalprodukter i hyrda lokaler eller bra lägen annat än på landsbygden.
Kan det vara en orsak?

Jag skulle gissa att skärholmens bil och traktor äger fastigheten vilket Carlsönerna absolut inte gjorde. Lättviktsmotor på Värmdö torde hyra sin lokal vilket torde vara riktigt dyrt, men de ligger riktigt bra till alldeles i slutet och nära huvudleden ut till Värmdö. Håkma och servio håller till ”långt ut i busken” och har möjligen rimliga hyror. Själv tänkte jag i dag fara ut till Värmdö för att köpa en 25:a alkylat tills jag kom på att resan t.o.r hamnar på drygt 6 mil. Det blev i stället 10 liter alkylat a 550:- kronor på macken..😖

Ingen närmare som säljer på lösvikt?

Användarvisningsbild

Williamm  
Hema skrev:
anersimyra skrev:
Kan det vara en orsak?

Ingen närmare som säljer på lösvikt?

Det går ju att köpa på fat också.

Hema  
#909277Fat verkar vara lika dyrt som 25L-dunk. Så jag föredrar lösvikt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).