Verkstan

Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

18 inlägg 13025 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

Hundkex  
#52744 Jag har en liten 52 cm vedklyv köpt på clas olssons. Jag irriterar mig på att det är tvunget att ha två händer till reglagen och vill på nåt sätt få det till att bli så jag bara använder en hand. Är det sån som vet hur ? Jag har haft den i ett par säsonger så garantin är utgången nu och då tänkte jag att de skulle gå att laborera lite.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52768 Har du bild på den?
På en liten bordsmodell tog jag bort en skyddsplåt och på det viset blev det bra, 2 skruvar endast.

Användarvisningsbild

Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

totte  
#52819 Tvåhandsreglage finns där av en anledning, det är tvåhands på min Faxe och jag skulle aldrig fixa det till enhands, trots att det är busenkelt på den. Förr eller senare gör man ett misstag.

Avatar Fallback

Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

Hundkex  
#52823 Har i många år kört hemmabyggda klyvar innan och det har gått alldeles utmärkt.
Nä ingen bild tyvärr men den är inköpt på clas olssons och fungerar på så sätt att man måste starta med en tryckknapp som måste hållas in på motorn så den går för att sen trycka in en spak som skapar hydraultrycket i kolven. Därefter måste jag släppa båda reglagen för att få kolven att gå tillbaka. Jag har dessutom satt dit en liten plåt efter kniven för att bitarna som klyvits inte ska ramla ner på marken om det är grövre bitar för då kan jag lätt ta dom i arbetshöjd och klyva igen till dom är lagom stora.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52847 Det var en konstig konstruktion. I vanliga fall är det ju två spakar som skall dras åt samma håll, och då är det ju bara att ta en sån där svart grov vattenledningsslang (är det pvc-slang de heter?), böja den och trä över spakarna. Sedan är det bara att dra i slangen. Enkelt utan någon åverkan på klyven. Men med din klyvs konstruktion vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

matz  
#52850 sätt en tving eller nåt runt eldosan som trycker in knappen,men kolla att fjäderreturen på kolven funkar när pumpen går
ss.jpg
ss.jpg (37.34 KiB) Visad 3091 gånger

Användarvisningsbild

Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

totte  
#52869
Ernst skrev:Det var en konstig konstruktion. I vanliga fall är det ju två spakar som skall dras åt samma håll, och då är det ju bara att ta en sån där svart grov vattenledningsslang (är det pvc-slang de heter?), böja den och trä över spakarna. Sedan är det bara att dra i slangen. Enkelt utan någon åverkan på klyven. Men med din klyvs konstruktion vet jag inte.


Brukar vara så på dom billiga klyvarna, budgetlösning. Misstänker också att det inte är dimensionerat för att gå kontinuerligt.

Avatar Fallback

Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

tullaren  
#69733 ska bygga om min kompis klyv han har sån billighetklyv, ska flytta elkontakontakten till ventilspaken o när man trycker ner ventilspaken, så trycker den ner på elkontakten o startar pumpen.

Avatar Fallback

Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

axwell  
#76711
Ernst skrev:Det var en konstig konstruktion. I vanliga fall är det ju två spakar som skall dras åt samma håll, och då är det ju bara att ta en sån där svart grov vattenledningsslang (är det pvc-slang de heter?), böja den och trä över spakarna. Sedan är det bara att dra i slangen. Enkelt utan någon åverkan på klyven. Men med din klyvs konstruktion vet jag inte.



Nej konstig eller ovanlig konstruktion är det inte på enfasklyvar. Snarare en påtvingad standard, av "säkerhetsskäl".
Gissar att det är 10 år sedan det infördes på de Ce-märkta. Hade tidigare en av Järnias vanligaste modeller där jag svetsade fast en rostfritt t-formad konstr. av 10 mm rundstav. Underdelen av T:ets stapel aktiverar tryckknappen och på den fria ändan av "överliggaren" gängas M10 för att kunna skruva fast en plastkula eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

Skogstomte  
#76768
Hundkex skrev:Jag har en liten 52 cm vedklyv köpt på clas olssons. Jag irriterar mig på att det är tvunget att ha två händer till reglagen och vill på nåt sätt få det till att bli så jag bara använder en hand. Är det sån som vet hur ? Jag har haft den i ett par säsonger så garantin är utgången nu och då tänkte jag att de skulle gå att laborera lite.


Var glad att du kan använda en klyv med tvåhandsfattning istället... Bygg inte om den innan du måste...

Användarvisningsbild

Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

BojeAllan  
#793273 Det är visserligen många år sedan du skrev detta så du kanske mognat med åren.

Har du alla fingrar i behåll ?
Jag har en kompis som gjorde precis det du ville göra.

Han har numera endast tre fingrar på höger hand.

Fullständigt vansinnigt att ta bort säkerhetsanordningar.

Avatar Fallback

Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

tallen100  
#793275 Det går tydligen att lyckas med allt, men ser man till att inte ha handen mellan kniven och vedklabben eller mellan tryckplattan och vedklubben så är en hydralklyv något av det säkraste som går att använda.
Själv vill jag ha ena handen på klubben så jag kan styra den och få den kluven som jag vill, så ingen tvåhandsfattning för min del tack😎

Avatar Fallback

Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793277 Kommunen der eg jobbar har ein kløyvar, Huskar ikkje kva den heiter som er bygd om frå to til ein hånds. Eg har kløyvd masse ved med den, den går så seint at eg trur ein må sovna skal ein klara og skada seg, men den er sterk. Mtd kløyver trur eg det er.

Användarvisningsbild

Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

BojeAllan  
#793278 Korkat.

Avatar Fallback

Re: Hur kopplar jag förbi tvåhandsfattningen på vedklyv ?

tallen100  
#793281 Inte alls, vedträna blir precis som man vill ha dom.👌

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).