Sida 1 av 2

Belysning mopedjävel..🤬

Postat: sön 22 dec 2024, 00:04
av anersimyra
Halloj..🙂
Är det någon här som är duktig på ”moppeel”?

Jag har kopplat enligt schema med ett minst sagt ”skumt” fenomen som resultat..🤔
I läget hel/halv har jag bakljus precis som förväntat.
Med framlyktan ansluten så har jag som exempel halvljus och bakljus.
När jag sen slår på helljuset så slocknar bakljuset och helljuset fungerar inte.
Skiftas kablarna i framlyktan så slocknar bakljuset i halvljusläge och halvljuset fungerar inte men nu fungerar allt i helljusläge.
Fenomenet flyttar alltså läge i ljuskontakten beroende på vilken plint man ansluter till i lamphuset..😳
Glödlampan är för övrigt hel och kontakten till jord är mycket bra.

Re: Belysning mopedjävel..🤬

Postat: sön 22 dec 2024, 08:20
av Nyborg
För ny moped..... 😀

Re: Belysning mopedjävel..🤬

Postat: sön 22 dec 2024, 08:38
av anersimyra
Nyborg skrev:För ny moped..... 😀

Nejdå, mopeden är en sjuttiotalare med ett brytarlöst tändsystem.😀 Vad som tydligen är mitt problem är att schemat blir missvisande om man bytt till just ett nytt system som har färre från motorn utgående kablar. På den här äldre typen av strömställare ska man då tydligen ansluta inkommande ström till plinten för bakljus och bakljuset till plinten för inkommande ström..😛

Re: Belysning mopedjävel..🤬

Postat: sön 22 dec 2024, 09:00
av Tralsmo
På äldre mopeder så sitter de oftast en särskild bakljus spole utanför (ovanpå) den stora genetatorspolen till hel å halv. Då behöver baklyset bara kopplas till den spolen å inte till brytaren alls.

Om du inte har den på de här brytarlösa systemet så ska du koppla de som schemat på bilden.

Om vi förutsätter att du kopplat allting rätt så är min gissning att de nånstans mellan brytaren å framlyktan blivit kortis mot jord på antingen hel eller halv ljus kabeln till framlyktan.
Kablarna sticks ju in i brytaren underifrån å kommer ut mellan brytaren å styret å där kan de bli kortis.
Eller ochså är kabeln klämd nånstans.

Re: Belysning mopedjävel..🤬

Postat: sön 22 dec 2024, 19:37
av anersimyra
Tralsmo skrev:På äldre mopeder så sitter de oftast en särskild bakljus spole utanför (ovanpå) den stora genetatorspolen till hel å halv. Då behöver baklyset bara kopplas till den spolen å inte till brytaren alls.

Om du inte har den på de här brytarlösa systemet så ska du koppla de som schemat på bilden.

Om vi förutsätter att du kopplat allting rätt så är min gissning att de nånstans mellan brytaren å framlyktan blivit kortis mot jord på antingen hel eller halv ljus kabeln till framlyktan.
Kablarna sticks ju in i brytaren underifrån å kommer ut mellan brytaren å styret å där kan de bli kortis.
Eller ochså är kabeln klämd nånstans.

Något jäkligt ”skumt” fel är det utan tvekan. Jag har mätt upp brytaren som fungerar som den ska. Jag provade med att ansluta inkommande ström till plinten för bakljuset uppe i brytaren. Då fungerade fram och baklyse i ett av lägena vilket såklart är i sin ordning. När jag sen kopplar om enligt schemat så fungerar lyset fram och bak i endast ett av lägena (jag har inte brytt mig om vad som är hel eller halvljus) skiftar jag kablarna i framlyktan så lyser som sagt fram och bakljus i det andra läget på brytaren. Kopplar jag ur framlyktan så lyser återigen bakljuset i bägge lägena..😳 Samtliga kablar är nydragna och ligger inte i kläm eller är skadade på något sätt. Allt är utan tvekan rätt kopplat men någonstans är det uppenbart fel..😖 Framlyktan har ju enbart två pluskablar från brytaren och en egen jordkabel i lykthuset. Bägge pluskablarna till framlyset är nya och är anslutna till plintar som bevisligen får ström från brytaren. Det ”superskumma” är att baklyset inte fungerar vid ett av lägena när framlyset är anslutet då bakljuset ju får sin ström från plinten i brytaren. Strömmen i plinten för bakljuset borde ju inte försvinna även om det är något fel i framlyset? Men något fel är det uppenbarligen då fenomenet flyttar plats i brytaren beroende på vilken plint jag kopplar till i framlyset..🤣🤣

Re: Belysning mopedjävel..🤬

Postat: sön 22 dec 2024, 19:58
av anersimyra
Den som söker han finner..😛 tack för det Tralsmo ty det var du som satte mig på kortisspåret och då kunde endast lykthuset komma i fråga.

Re: Belysning mopedjävel..🤬

Postat: sön 22 dec 2024, 20:34
av Tralsmo
Vassego anersimyra.

Ja satt här å funderade på va ja skulle svara imorrn när ja orkar.
Nu slipper ja de.

Roligt att du fick ordning på de

Re: Belysning mopedjävel..🤬

Postat: mån 23 dec 2024, 00:04
av anersimyra
Tralsmo skrev:Vassego anersimyra.

Ja satt här å funderade på va ja skulle svara imorrn när ja orkar.
Nu slipper ja de.

Roligt att du fick ordning på de

Nu återstår bara att ta reda på varför i helskotta motorn spikar vid låg belastning och lågt gaspådrag..😛 stiftet är helt klart rätt och förtändningen ligger på 1-1,5 mm. 😖

Re: Belysning mopedjävel..🤬

Postat: mån 23 dec 2024, 02:03
av tallen100
anersimyra skrev:
Tralsmo skrev:Vassego anersimyra.

Ja satt här å funderade på va ja skulle svara imorrn när ja orkar.
Nu slipper ja de.

Roligt att du fick ordning på de

Nu återstår bara att ta reda på varför i helskotta motorn spikar vid låg belastning och lågt gaspådrag..😛 stiftet är helt klart rätt och förtändningen ligger på 1-1,5 mm. 😖

Om tändningen är rätt, så så kan det väl inte vara annat än för mager bränsleblandning?🤔
För lågt oktantal kan ju få en hårt trimmad motor att spika men knappast en moped.

Re: Belysning mopedjävel..🤬

Postat: mån 23 dec 2024, 10:09
av Tralsmo
anersimyra skrev:
Tralsmo skrev:Vassego anersimyra.

Ja satt här å funderade på va ja skulle svara imorrn när ja orkar.
Nu slipper ja de.

Roligt att du fick ordning på de

Nu återstår bara att ta reda på varför i helskotta motorn spikar vid låg belastning och lågt gaspådrag..😛 stiftet är helt klart rätt och förtändningen ligger på 1-1,5 mm. 😖


Ja tycker att förtändningen borde ligga på närmare 2mm eller aningen över ( om den är trimmad).
Det kan ju föralldel skilja en del på olika motorer. Flinta 2-2.5mm, zundapp 1.8mm å novolette 1,5mm.
Om ja nu fattat detta rätt (längesen ja läste om de) så ska de va mer för tändning vid lägre varv å mindre vid högre varv. Nu är ju tändläget oftast fast om inte man monterar ett dyrare system avsett för trimning.

Själv har ja aldrig pysslat me brytarlöst på moped. Sen är de ju intressant hur man justerat tändläget och om de verkligen blev som man tror.

Hursomhelst me de så har ja inget minne av att ja haft nån moped som spikat.
Försenad tändning gör att värmen följer med kolven ner i loppet å mycke försen brukar avgasböjen bli blå.
Förtidigt tändning så hamnar värmen i kolvtoppen å toppen. Bägge fenomenen riskerar nypning.

Sen ska man ha klart för sig (särskilt på trim) att om man ändrar förgasarkombo eller/och avgassystem så ändrar de förutsättningarna.

Ja skulle kolla tändning å bränsle inställning.

Edit:
Det där me å räkna mm på för tändningen kan ja tycka är fel. 0.5mm låter ju inte mycke men räknar man om de till grader (som ja tycker man borde) så ser man att de blir mer.

Re: Belysning mopedjävel..🤬

Postat: mån 23 dec 2024, 11:00
av jannee
Personligen tror jag tvärtom, 1,5 mm förtändning bör mer än väl räcka, en tvåtaktare trimmad eller ej spelar inte så stor roll.
Kanske öka tändstiftsgapet något, 0,8 mm kan var i minsta laget.

Re: Belysning mopedjävel..🤬

Postat: mån 23 dec 2024, 15:10
av anersimyra
En tvåtaktare som spikar beter sig i stort sett likt en motor som går extremt fett och ljudet blir detsamma som vid en våldsam fyrtaktning..😳 jag har dessvärre ingen annan topp att prova med men har beställt en packning trots att falkmantoppen inte behöver någon packning för att täta. Det kanske lite underliga är att motorn går perfekt vid tomgasning och att rasslet” och den tappade effekten uppstår vid lågt varv under belastning..🤔

Re: Belysning mopedjävel..🤬

Postat: mån 23 dec 2024, 15:28
av Tralsmo
anersimyra skrev:En tvåtaktare som spikar beter sig i stort sett likt en motor som går extremt fett och ljudet blir detsamma som vid en våldsam fyrtaktning..😳 jag har dessvärre ingen annan topp att prova med men har beställt en packning trots att falkmantoppen inte behöver någon packning för att täta. Det kanske lite underliga är att motorn går perfekt vid tomgasning och att rasslet” och den tappade effekten uppstår vid lågt varv under belastning..🤔


Vore intressant att höra va de är för motor å trimningsgrad?

Re: Belysning mopedjävel..🤬

Postat: mån 23 dec 2024, 15:37
av anersimyra
Tralsmo skrev:
anersimyra skrev:En tvåtaktare som spikar beter sig i stort sett likt en motor som går extremt fett och ljudet blir detsamma som vid en våldsam fyrtaktning..😳 jag har dessvärre ingen annan topp att prova med men har beställt en packning trots att falkmantoppen inte behöver någon packning för att täta. Det kanske lite underliga är att motorn går perfekt vid tomgasning och att rasslet” och den tappade effekten uppstår vid lågt varv under belastning..🤔


Vore intressant att höra va de är för motor å trimningsgrad?
. Det är en tvåväxlad motor och cylindern är en s.k Agge S4 som är trimmad av Tiveden motor. Förgasaren tror jag är en 17 mm kyrkport och Toppen är en Falkman fräst i ett stycke. Hur hårt trimmet är vet jag inte men säljaren slog vid provtur av gasen vid 70..😛

Re: Belysning mopedjävel..🤬

Postat: mån 23 dec 2024, 15:41
av anersimyra
Så här ser den ut och vad som hänt med den övre bilden begriper jag inte..😳