Sida 1 av 2

Turbo Valmet 605

Postat: lör 07 sep 2024, 14:38
av Sture Andersson
Nån som är bra på turbo här ,har en Valmet 605 .Har länge trott att turbon stått still ,kolla i dag och den snurrar när traktorn går ,kollade glappet in och ut är det nästan inget men upp och ner finns det ,mätte upp det och det är en millimeter på avgassidan .
Va tror ni,det känns som det är för mycket?
Ny turbo hos Olssons kostar 12500 + moms
Sen finns det ju firmer som renoverar ,tror ni det är bra ?
Hur vet jag om det finns olja upp till turbon ?

Re: Turbo Valmet 605

Postat: lör 07 sep 2024, 14:51
av Tralsmo
1mm låter mycke.
Är de verkligen de?

Ja har ju kollat på mina maskiner tillbaka i tiden.
När man racklar på de känns de som millimeter men när man mätar blir de bara 0,3 styvt å de är inga problem.

Grannen hade service på sin mf å då sas de att turbon va slut.
Han fråga mig å ja sa byt inte förrän de blir problem.
Den har gått många år nu å varit mycke andra problem men turbon hänger mä.

Re: Turbo Valmet 605

Postat: lör 07 sep 2024, 15:05
av Tralsmo
Ser du några skav i huset från propeller ( eller va de nu heter)?
Syns de så är de ju för mycke glapp.

Re: Turbo Valmet 605

Postat: lör 07 sep 2024, 15:20
av Tralsmo
Angående olja till turbon så har du ju ett rär som kommer från blocket å in i mitten på turbon. De är oljetrycket till turbon.
Lossa de å se hur mycke avlagring (koksatt) de är där.
Mycke indikerar ju ändå mer inne i turbon.
På undersidan brukar de va en slang tillbaks (retur) in i blocket.

Re: Turbo Valmet 605

Postat: lör 07 sep 2024, 16:13
av Sture Andersson
Tralsmo skrev:1mm låter mycke.
Är de verkligen de?

Ja har ju kollat på mina maskiner tillbaka i tiden.
När man racklar på de känns de som millimeter men när man mätar blir de bara 0,3 styvt å de är inga problem.

Grannen hade service på sin mf å då sas de att turbon va slut.
Han fråga mig å ja sa byt inte förrän de blir problem.
Den har gått många år nu å varit mycke andra problem men turbon hänger mä.

Jag mätte med vippindikator ,trodde det var mer faktiskt kändes väldigt glappit ,men var exakt 1 mm.

Re: Turbo Valmet 605

Postat: lör 07 sep 2024, 16:30
av Tralsmo
Sture Andersson skrev:
Tralsmo skrev:1mm låter mycke.
Är de verkligen de?

Ja har ju kollat på mina maskiner tillbaka i tiden.
När man racklar på de känns de som millimeter men när man mätar blir de bara 0,3 styvt å de är inga problem.

Grannen hade service på sin mf å då sas de att turbon va slut.
Han fråga mig å ja sa byt inte förrän de blir problem.
Den har gått många år nu å varit mycke andra problem men turbon hänger mä.

Jag mätte med vippindikator ,trodde det var mer faktiskt kändes väldigt glappit ,men var exakt 1 mm.


Lagrena i turbon sitter ju rätt nära varandra.
Turbinerna sitter ju betydligt längre ut från centrum så glappet i lagrena är inte så stort som man tror.

Skulle de då va 1mm där ute som du säger så är de för mycke å då borde man se skav på huset.

Ja har haft många dieslare me turbo å inget av de har varit problem.
Sägas skall ju då att ja inte har nån annan erfarenhet av diesel.

Bensinare är ju betydligt känsligare å där har ja varit utför turbo som varit slut men de har yttrat sig i oljerök från avgas.

Alltså lagring har varit så slut så axeltätningarna blivit utslitna med följ att olja läckte ut i avgassystemet.
Blårök så man blir tutad på i korsningarna

Re: Turbo Valmet 605

Postat: lör 07 sep 2024, 21:04
av Bert1
Har du hållt i axeln i båda ändar när du kände efter glappet?

Re: Turbo Valmet 605

Postat: lör 07 sep 2024, 23:35
av Sture Andersson
Bert1 skrev:Har du hållt i axeln i båda ändar när du kände efter glappet?

Ja och det glappar lika mycket ,var svårare komma åt mäta på insugssidan ,därför mätte jag på avgassidan.

Re: Turbo Valmet 605

Postat: sön 08 sep 2024, 05:19
av Cat554
Radialt glapp er inget problem, det forsvinner med oljetrykket. Siden du har lite glapp aksiellt, -ut og inn er den i orden. Var det mer enn 1 mm var den klar for renovering.
OH

Re: Turbo Valmet 605

Postat: sön 08 sep 2024, 09:22
av Sture Andersson
Hitta på Maskinisten att det skulle vara ett radielt glapp på 0,3 -0,45, skulle vara intresant få fram vad trycket ska vara i insuget och efter turbon.

Re: Turbo Valmet 605

Postat: sön 08 sep 2024, 09:50
av Bert1
Blåryker motorn tar den olja när den får jobba var där mycket olja i tryckröret mellan turbo och insuget?

Re: Turbo Valmet 605

Postat: sön 08 sep 2024, 09:59
av Tralsmo
Sture Andersson skrev:Hitta på Maskinisten att det skulle vara ett radielt glapp på 0,3 -0,45, skulle vara intresant få fram vad trycket ska vara i insuget och efter turbon.


0.3-0.45 stämmer med min uppfattning å va ja mäta.

Överladdnings tryck borde väl står nånstans i specen.

Ja kommer bara ihåg va de skulle va i min gamla Scania lastbil å där va de 0.45bar vill ja minnas.

Re: Turbo Valmet 605

Postat: sön 08 sep 2024, 10:08
av Sture Andersson
Bert1 skrev:Blåryker motorn tar den olja när den får jobba var där mycket olja i tryckröret mellan turbo och insuget?

Nej tycker inte den ryker så farligt , kör nästan bara i skogen och då får han inte arbeta så hårt , men märker dom gånger jag kommer ut på en väg att det är inte det klippet som varit förut när man märkt att turbon hjälper till .

Re: Turbo Valmet 605

Postat: sön 08 sep 2024, 11:34
av Bert1
Länge sen du servade å bytte filter justerade ventiler och fick spridarna kollade?

Re: Turbo Valmet 605

Postat: sön 08 sep 2024, 15:26
av Sture Andersson
Bert1 skrev:Länge sen du servade å bytte filter justerade ventiler och fick spridarna kollade?

När jag läste vad du skrev tänkte jag ,fan när bytte jag luftfilter , gick ut och ryckte ur dom ,och förfiltret var ju rejält skitigt .
Blåste rent filtren och provkörde ,blev klart bättre ,i morgon blir det att beställa nya . Turbon är ju helt klart sliten, men du slog huvudet på spiken ,filtren är nog huvudproblemet .Tack för tipset , ja kunde ju valt att inte erkänna hur klantigt jag varit ,men jag brukar tala om mina missar det kanske kan hjälpa nån mer där ute.