Verkstan

Tala om vilken svets jag ska ha!!!

162 inlägg 127278 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#74597 Haha, tycker mig känna igen beskrivningen av utseendet på svetsen! Jo 2 eller 2,5 är lättare att svetsa med när godset inte är grövre, brukar braka på med tvåorna på en 70 - 80 A.

Avbländande hjälm är hur bra som helst, dels bara för att det är en hjälm så du har båda händerna fria och kan stödja med vänsterhanden, det blir mycket stadigare elektrodföring då, dels för att du ser var du är ända tills du tänder bågen. En otroligt skillnad tyckte jag, köpte hjälm efter två dagars viftande med pinne och skärm åt alla håll :lol: . Julas variant som jag köpte för runt 900 är fullt godtagbar.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74600 Har precis kollat in den -blir en lite utflykt ut i kaoset i det regionala köpcentret i morgon (där Jula finns)!

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

stegmaster  
#74624 Kjöpte ochså en sån avbländande hjälm i veckan, från Biltema, och det var som Totte skrev, en jätteforskjell från dom dar vanliga medföljande skjermar, spesielt til mig svetsen, då denna används för mindre dim, och derför mer kjennslig för fel. Men funkade självklart fint til Invertern ochså. :grin:
Bild

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#74626
Uvskogen skrev:Har precis kollat in den -blir en lite utflykt ut i kaoset i det regionala köpcentret i morgon (där Jula finns)!


Trevligt! Ser fram mot testrapport, är jättenöjd med min, kanske inte komfortmässigt i klass med proffshjälmarna, men vi står ju heller inte och svetsar timme efter timme, utan det blir en liten stund i stöten. Var rädd om ytterglaset, finns förvisso utbytes men det blir lätt repigt och matt. Täck över den när du inte använder den så du inte får på damm från t ex vinkelslipen, då blir det lätt nermattat när man torkar av sen.

Stegmaster: Rätt lik Jula-hjälmen, lite annorlunda design, men skulle tro att dom är rätt jämbördiga. Och visst är det jätteskönt att ha händerna fria och att kunna se precis var man tänder nånstans.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

stegmaster  
#74629
totte skrev:Trevligt! Ser fram mot testrapport, är jättenöjd med min, kanske inte komfortmässigt i klass med proffshjälmarna, men vi står ju heller inte och svetsar timme efter timme, utan det blir en liten stund i stöten.

Min kompis jobbar på et skipsverft, var dom svetsar hela dagen, och jag frågade honom om dessa hjälmar.
Men dom användte inte sånna, då dessa sensorer som styrer avbländingen va ganske kjennsliga for skit på Hjälmglaset. Så til "Hobbysvetsing" burde det funka bra, men inte för daglig svetsing i smutsiga områder, tyckte min kompis: :???:
Nu e vel dom fleste här i denna tråden "hobbysvetare", så då borde dessa hjälmar vara fina för oss. Själv tyckte jag ochså at det va trevligt at se vad man gör, innan man redan er igång: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#74633 Aha, lite ny kunskap! Understryker det jag skrev om vikten av att skydda den mot damm och annat. Sen när man svetsar mycket grova material som på ett skeppsvarv så är det väl inte lika kritiskt att kunna se elektrodspetsen ända tills man tänder.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

massa-ved  
#74645 Skyddsglaset på utsidan är av plast så det tål inte speciellt mycke kostar heller inte många kronor.
Men som Totte skriver så bör man skydda för stänk från vinkelslipen.
Framför allt INTE lägga hjälmen med insidan uppåt så det kommer slipstänk på själva bländningskassetten.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74649 Jag är svetsare och på mitt jobb så har nästan alla anställda euromaski hjälmar. http://www.euromaski.fi/eng/index_eng.p ... tavallinen
Speedglas hjälmar är bra då man ska svetsa lite grann men är för tunga så man får fel i nacken av 8 timmar per dag.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74653 Jag har både en gammal handhållen skärm för tillfälliga snabba svetsningar.
Sen har jag en Esab Eytech då jag ska svetsa ett par minuter bara.
Men ska jag svetsa mycke som senast då jag svetsade dit 124st broddar på banden och jag la 248 st svetsfogar då tar jag min Speedglas Adflo. :grin: Så gutt med den. Har både ABE kem fillter och damm fillter i den.
Så den kan man gå med på hela tiden och behöver inte fälla upp den så ofta heller och hela tiden andas man frisk luft.
Dyr som attan, men hällsan ska man va rädd om.


Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74664 Japp, de där frisklufthjälmarna är fina men de blir inte så ofta använda, inte ens av proffsen för det
är lite bökigt och då tar man bara en vanlig handskärm iaf. Men man bör såklart skärpa sig och böka det lilla extra.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#74669 Alla har adflo med kolfilter till sina hjälmar där jag jobbar, men då till euromaski hjälmarna. Man får göra om slangen lite då slanginfästningen ser lite annorlunda ut till euromaski.
Det finns en annan sele till dom så att man hänger den på ryggen som en liten ryggsäck, ruskigt mycket skönare än att ha ett bälte till utanför kläderna tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

-wanted-  
#74999 Ett litet tips är att använda en elektrod/pinne av blandtyp, dvs både stål och rostfritt. Dessa pinnar har inte alls samma tendens att fastna. Eller om du vill använda typ OK 48 så kan du när du ska börja svetsa vrida upp 10-15 ampere och sedan vrida tillbaka när pinnen väl har tänt. Samt att du försöker att snabbt "dra" pinnen mot det du ska svetsa istället för att slå eller knacka med pinnen.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

axwell  
#77590
-wanted- skrev:Ett litet tips är att använda en elektrod/pinne av blandtyp, dvs både stål och rostfritt. Dessa pinnar har inte alls samma tendens att fastna.


Menar du P5-pinnar (gröna) eller är dom bara användbara om bondjärn och rostfrittsyrafast svetsas till varann?

Delvis utanför tråden: Framförallt invertersvetsar mår inte bra av att stå placerade så de utsätts för metallsprutet från vinkelslip, smärgel e.d. Trots att de har filter vid kylfläkten tar sig de små metallpartiklarna in bland elektronikkomponenterna, med poff som följd. Både framförallt*ESAB och *Kempi brukar drabbas. Ibland är det så enkelt som en brygga och det lönar det sig att reparera, värre fel = skrot

*Troligen för att de är så dominerande på industriverkstäder.

Användarvisningsbild

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

totte  
#77597
Delvis utanför tråden: Framförallt invertersvetsar mår inte bra av att stå placerade så de utsätts för metallsprutet från vinkelslip, smärgel e.d. Trots att de har filter vid kylfläkten tar sig de små metallpartiklarna in bland elektronikkomponenterna, med poff som följd. Både framförallt*ESAB och *Kempi brukar drabbas. Ibland är det så enkelt som en brygga och det lönar det sig att reparera, värre fel = skrot

*Troligen för att de är så dominerande på industriverkstäder.


Tack för det tipset! Mycket bra att veta. Kan kanske vara idé att plocka av kåpan och blåsa rent då och då.

Avatar Fallback

Re: Tala om vilken svets jag ska ha!!!

blixten  
#77761 Efter att vägt för - och nackdelar så lutar det åt en invertersvets istället för migsvets!
Kemppi verkar ju populära men hur är migatronic? De skiljer trots allt en del i pris till migatronics fördel. Är kemppi 150 minarc och migatronic delta 160E jag funderar på.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).