Sida 2 av 4

Re: Gengas

Postat: sön 15 jan 2012, 21:42
av Tosca
OAS-forests skrev:Ja, iochförsig så låter det som en spännande ide, att kombinera el och gengas. Men då tror jag att man måste komma bort från bjökkubb. Kanske om det går att nyttja standard pellets. Om det sedan tar 30-60 minuter tills man kan köra på gengasen så är det ju troligt att man är framme innan man kan börja köra på gengasen. Gengasaggregatet kanske primärt skall användas till att ladda batteriet och värma kupen.

Pellets borde ju kola precis lika bra, och en fjärrkontroll att starta värmningen en stund innan man ska åka borde ju inte vara omöjligt.
Jag brukar trycka på fjärren ungefär en halvtimme innan jag ska åka, då får dieselvärmaren tina bilen - har aldrig skrapat rutorna under de fem år jag ägt bilen.
Pelletsbrännare för att värma hela hus är ju automatiska, man behöver bara aska ur ibland och fylla på nytt bränsle (vissa askar ur själva med).

Re: Gengas

Postat: sön 15 jan 2012, 23:25
av foton
För ett par år sedan var det en firma i Värmland som visade en liten bil som drevs med Stirlingmotor, den fick värmen från en liten peletspanna. Dom hadde stora planer för alla storlekar av bilar.

Re: Gengas

Postat: sön 15 jan 2012, 23:27
av Slurfi
skogare skrev:hur mycket ved drog den per mil

Ved för 20 öre/mil

Re: Gengas

Postat: sön 15 jan 2012, 23:29
av Slurfi
foton skrev:För ett par år sedan var det en firma i Värmland som visade en liten bil som drevs med Stirlingmotor, den fick värmen från en liten peletspanna. Dom hadde stora planer för alla storlekar av bilar.

Det är nog en bra lösning, dock dyrare än gengas gissar jag?
Problemet är att olja är ett så bra bränsle så kostnaden måste hållas extremt låg
för att ha en verklig chans.

Re: Gengas

Postat: sön 15 jan 2012, 23:33
av volvo bm
Priset/mil verkar ju helt överkomligt med en gengasare annars.. :grin:

Re: Gengas

Postat: sön 15 jan 2012, 23:34
av Tosca
Slurfi skrev:
skogare skrev:hur mycket ved drog den per mil

Ved för 20 öre/mil

skogare är nog ute efter volymförbrukningen per mil.

Re: Gengas

Postat: sön 15 jan 2012, 23:37
av Slurfi
Bild

Tydligen går det att bygga snyggt åxå.

Re: Gengas

Postat: mån 16 jan 2012, 00:58
av Kse
Funderade just om det bara är gammla rostiga volvos som går att köra på gengas :lol:

Re: Gengas

Postat: mån 16 jan 2012, 01:36
av Slurfi
Kse skrev:Funderade just om det bara är gammla rostiga volvos som går att köra på gengas :lol:

Jo man kan lätt få för sig det, vi hämmas ju svårt av årsmodell 1975 plågan.

Re: Gengas

Postat: ons 18 jan 2012, 00:08
av skogare
jag har inte tidningen kvar men jag har för mig att det stog hur mycket pannan rymde o hur länge det räckte,OCH DET VAR INTE VED FÖR 20 ÖRE

Re: Gengas

Postat: ons 18 jan 2012, 00:35
av Nolltax AB

Re: Gengas

Postat: ons 18 jan 2012, 00:50
av Slurfi
skogare skrev:jag har inte tidningen kvar men jag har för mig att det stog hur mycket pannan rymde o hur länge det räckte,OCH DET VAR INTE VED FÖR 20 ÖRE

Klicka på bilderna så blir de större så kan du läsa direkt här på datorn?

Re: Gengas

Postat: ons 18 jan 2012, 09:12
av backman
Tycker att Pojkarna byggt fina bilar att det sen står Volvo på dom kan betyda att det är lämpliga bilar att pröva med. Lars var nog 16 år när han startade med sin bil. Har ni problem med någon gammal Ferguson Grålle så kan han ge råd. Han är vår yngsta Grålle Doktor
Det tar ca 8 min att starta aggregatet?

Re: Gengas

Postat: mån 05 dec 2022, 16:31
av JLivingstonSG
Hej.

Någon som vet om man kan göra gengas till flytande bränsle på något enkelt sätt?
https://www.flashback.org/t1640727

Hade ju varit gött att ha en stationär gengas panna som producerat flytande bränsle att tanka fordonen med.
Finns en del som lyckats men lite komplicerat tydligen.

Tänk om man kunde bubbla den igenom en vätska som kan ta upp den så att energivärdet stiger
och då binder gengasen i vätskan som man sedan kan tanka fordon med.

Lite för mycket glögg kanske :)

MagI
-------------------

Re: Gengas

Postat: mån 05 dec 2022, 17:42
av Vante
På tuben fanns en från ön utanför Australiens talisman som använde metalliska bilkattalysator och koparoxid krack vid 750 grader från metanol och tärpentin siporator.
Men gäller få bort glycerol från tärpentin möjligt lövträd ger låg halt mot barr trä.