Verkstan

Soteld pga trasig internskruv i pelletsbrännare

18 inlägg 5431 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Soteld pga trasig internskruv i pelletsbrännare

Fredrik Reuter  
#781015 Eldar sedan många år med pellets i vårt hus. Förra veckan fick jag soteld i skorstenen och tänkte återge vad som hände och varför med förhoppningen att det kanske hjälper någon.

I mitten på förra veckan stoppade pelletsbrännaren. Veckoförrådet var slut och dags alltså att fylla på med mer pellets. Sagt och gjort, sotade även ur enkelt som jag brukar göra och startade upp brännaren igen. Efter några minuter så larmar den och har stoppat igen. Prövar att starta upp den igen men nu går inte skruven. Märker också att det luktar rök och några små puffar kommer från rökröret som går in i murstocken.

Kommer då fram till att skruven sitter fast och spenderar en hel del tid och kraft att medelst en stor skiftnyckel dra loss stoppet direkt på axeln. Det funkar till slut och min slutsats nu är att spån kommit med i större kvantitet när brännaren skruvade upp det sista ur veckoförrådet. Spån blandat med mindre pellets-bitar i brännkoppen stärker min teori.

Provar att starta igen men när fläkten går igång så blir det stökigt i rökröret. Temp-mätaren går från fina 130 grader till över 400 grader på några sekunder och det puffar och far. Låter fläkten vara på och stänger allt annat. Går ut och kollar och det ryker fröjdigt från skorstenen där det kommer mer ibland och mindre ibland.

Går ner till pannrummet och känner på murstocken. Den går inte att ta på den. Stekhet. Det börjar även lukta konstigt, troligtvis från väggfärgen på murstocken(!). Börjar bli orolig på riktigt trots att det varken mullrat eller kommit något glödande ur skorstenen. Nu är det kväll och sotaren går inte att få tag på. Ringer istället lokala brandstationen. De ber mig känna på murstocken uppåt i huset. Men uppåt är murstocken sval och normal. Mycket udda säger brandkåren.

Vi pratar vidare och de tipsar om vad de skulle gjort om de blev dragna till mig just nu. Öppna inspektionsluckan i rökröret och försöka se vad som försiggår där inne. Vi bestämmer att jag gör detta. Inne i botten av murstocken finns massiva klumpar som glöder. Känns som att de ligger där i storlek som glödande handbollar.

Tar en grilltång och en plåtkärl och börjar plocka ut dessa. De stora går att dela om man trycker in tången hårt. Det tar sin runda tid men frampå småtimmarna är det tomt i botten av murstocken och det börjar svalna. Jag går och lägger mig. Ca. 12 grader i huset vid denna tid.

Nästa morgon är det svalt igen och jag ringer sotarmästaren som har en lucka vid lunch. Väl på plats tvekar han inte en sekund. Det har varit soteld i skorstenen. Han filmar hela skorsten och konstaterar att den inte haft någon tjära att tala på och att det är detta som gjort att det inte blivit en “full” soteld. Han är dock förbryllad över vad som brann i botten på skorstenen.

Vi knäcker inte den nöten utan han sotar lite extra och måste sedan åka vidare. Nu finns inga förhinder att starta upp systemet igen. Det känns bra. Startar brännaren och nu går den i 5 minuter igen och stoppar sedan igen. Nu blir man trött och förbannad och jag tar beslutet att riva ner hela brännaren för att se om det finns några fel i den.

När jag får ut internskruven så blir det ganska enkelt. Skruven tillverkas av en axel samt ett stål som viras runt axeln och punktsvetsas. Längst fram mot brännarkoppen har svetsarna släppt och likt en fjäder har stålet dragit ihop sig på axeln. Det som händer då är att matningen försämras och dessutom krossas pelletsen mellan stålet då avståndet blir väldigt litet.

Lastade axeln i bilen och åkte till en bekant som riktade upp “skruven” och punktade fast den igen där den en gång suttit. Återmonterade sedan brännaren, startade upp den och sedan dess har den levererat som den ska.

Pratade igen med sotaren som sade att det som hänt är att oförbränt spån åkt med upp till botten av murstocken. Väl där har den ansamlats till en kritisk mängd som sedan startat en lokal soteld av tjära.

Devisen får bli, håll koll på era skruvar, annars kan det relativt snabbt bli onödigt svettigt…
Här har jag börjat plocka ur sotelden ur botten på murstocken.
Närbild på tjära.
Pilen visar den interna skruven och var stålet hade släppt från axeln.

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Soteld pga trasig internskruv i pelletsbrännare

Erre  
#781063 Skönt att du fick ordning på det.
Otäckt när det blir okontrollerat varmt sådär. 😬

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781067 Fick något liknande förlopp själv med min brännare. Tror att det var fläkten som var halvkass, så förbränningen gick dåligt.

Spännande var det i alla fall.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#781099 Ja, det var skönt att det inte blev värre.
Tror jag kommit ett steg närmare en bergvärmeanläggning, i alla fall just nu.

TS

80-90  
Fredrik Reuter skrev:Ja, det var skönt att det inte blev värre.
Tror jag kommit ett steg närmare en bergvärmeanläggning, i alla fall just nu.

Sätt in ved panna å tankar.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#781105 Det har jag redan. Har pelletsbrännaren i en Calmarpanna V33 och eldar mot tekniktanken på 500 liter. Sedan har jag slavtankar på 2000 liter men de har jag stängt av när jag eldar med pellets.

Visst är det lockande ekonomiskt att gå tillbaka till ved men efter 10 år med ved så vet jag också hur mycket tid det går åt (tyvärr).

TS

80-90  
#781106 Hade ved i förra huset där min dotter bor nu . Jag saknar det väldigt!!

Robur Clivus  
Fredrik Reuter skrev:Det har jag redan. Har pelletsbrännaren i en Calmarpanna V33 och eldar mot tekniktanken på 500 liter. Sedan har jag slavtankar på 2000 liter men de har jag stängt av när jag eldar med pellets.

Visst är det lockande ekonomiskt att gå tillbaka till ved men efter 10 år med ved så vet jag också hur mycket tid det går åt (tyvärr).

Tips kan ju va att bygga ihop framtida bergvärme med befintlig vedpanne-anläggningen inkl ackumulatortankar om du har plats, då har du det bästa av två världar. Elda när du vill och när det tex är höga elpriser, både huset (varm skorsten) och elräkningen mår bra även i framtiden.

Bosse1  
#781109 Den är väl som ny nu igen pelletsbrännarn 👍 lite service bara. Kanske ha en nyservad i reserv.

Användarvisningsbild

Anton Holmström  
#781110 Huva! :/

Växte upp i ett hus med murstock från tidigt 1600-tal. Kommer väl ihåg som tonåring när vi fick skorsstensbrand. Dånet, likt ett reaplan, och den meterhöga blåa lågan, var en fruktansvärd upplevelse. 5 minuter som jag hoppas slippa vara med om igen.

Användarvisningsbild

valmet8100  
#781114 Hade spannmålsbrännnare i 15 år. Bara bekymmer med sropp, aska o sot. Har bergvärme nu i 2 hus från Thermia. Har aldrig stannat på 14 år. Låg elräkning. Man undrar hur det kan finnas så mycke energi i berget! Så borra!!

jannee  
#781128 Vi har alla lite olika förutsättningar. På TRE effektiva arbetsdagar, fixar man årets vedbehov, men självklart räknar jag då med att man har tillgång till vedmaskin. Om du sedan väljer mellan att bära in pelletssäckar och fylla på pellets eller göra motsvarade med ved är bara en vanesak.
Jordvärme är annars inget dumt alternativ, inte ens för för oss på landsbygden, oftast betydligt billigare att gräva ned en slang än att borra ett/eller två djupa hål.
Man ska i vilket fall som helst inte göra bort sig och slopa möjligheterna att värma, minst en del, av fastigheten med ved.

Användarvisningsbild

valmet8100  
#781135 Billigt och borra. Kostade bara 32 lax. Har tre grävmaskiner på gården. Fullständigt idiotiskt o förstöra åkern!

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781142 Hade soteld i skorstenen för något år sedan och ta inte för lätt på återställningen. Vår skorsten gick att ta på men färgen gulnade. Vi återställde skorstenen genom att glidjuta den innifrån. Min sambo har migrän och mådde inte bra i huset efter det. Vi trodde det räckte att bara måla om skorstenen för att få bort den brända lukten men efter att ha pratat med en brandsanerings expert hackade vi bort all puts och putsade om hela skorstenen. Först då försvann den brända lukten.

Så mitt råd är att ta återställningen på allvar och ta in en expert vid minsta tveksamhet. Vår försäkring täckte större delen av kostnaden för både experten och saneringen.

jannee  
#781149 Upp till var och en att bedöma vilket alternativ man föredrar, jord eller bergvärme.
För mig tog det två dagar att gräva diket till kollektorslangen med en inlånad H 9.
Då är jag ingen van maskinist - tvärtom.
Grabben hjälpte mig sedan lägga slangen, och skyddstäcka den med jord vilket var det svåraste och jobbigaste.
Återfyllnad var snabbt gjort, året därpå plogade jag åkern för att så in den, och idag, några år senare syns inte ett spår av att jag grävt ner en slang.
Slangkostnad var runt 10 000 kr, diesel till grävmaskinen var några hundralappar (överkomligt).
Den stora kostnaden var rörmokeriet inklusive Nibes värmepump.
Plumpen om det nu är så, är att vi inte nyttjar bergvärmen, provkört den vid ettårs servicen.
Vi fortsätter att värma med ved och i dessa tider är det skönt med obegränsad vedtillgång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).