I mitten på förra veckan stoppade pelletsbrännaren. Veckoförrådet var slut och dags alltså att fylla på med mer pellets. Sagt och gjort, sotade även ur enkelt som jag brukar göra och startade upp brännaren igen. Efter några minuter så larmar den och har stoppat igen. Prövar att starta upp den igen men nu går inte skruven. Märker också att det luktar rök och några små puffar kommer från rökröret som går in i murstocken.
Kommer då fram till att skruven sitter fast och spenderar en hel del tid och kraft att medelst en stor skiftnyckel dra loss stoppet direkt på axeln. Det funkar till slut och min slutsats nu är att spån kommit med i större kvantitet när brännaren skruvade upp det sista ur veckoförrådet. Spån blandat med mindre pellets-bitar i brännkoppen stärker min teori.
Provar att starta igen men när fläkten går igång så blir det stökigt i rökröret. Temp-mätaren går från fina 130 grader till över 400 grader på några sekunder och det puffar och far. Låter fläkten vara på och stänger allt annat. Går ut och kollar och det ryker fröjdigt från skorstenen där det kommer mer ibland och mindre ibland.
Går ner till pannrummet och känner på murstocken. Den går inte att ta på den. Stekhet. Det börjar även lukta konstigt, troligtvis från väggfärgen på murstocken(!). Börjar bli orolig på riktigt trots att det varken mullrat eller kommit något glödande ur skorstenen. Nu är det kväll och sotaren går inte att få tag på. Ringer istället lokala brandstationen. De ber mig känna på murstocken uppåt i huset. Men uppåt är murstocken sval och normal. Mycket udda säger brandkåren.
Vi pratar vidare och de tipsar om vad de skulle gjort om de blev dragna till mig just nu. Öppna inspektionsluckan i rökröret och försöka se vad som försiggår där inne. Vi bestämmer att jag gör detta. Inne i botten av murstocken finns massiva klumpar som glöder. Känns som att de ligger där i storlek som glödande handbollar.
Tar en grilltång och en plåtkärl och börjar plocka ut dessa. De stora går att dela om man trycker in tången hårt. Det tar sin runda tid men frampå småtimmarna är det tomt i botten av murstocken och det börjar svalna. Jag går och lägger mig. Ca. 12 grader i huset vid denna tid.
Nästa morgon är det svalt igen och jag ringer sotarmästaren som har en lucka vid lunch. Väl på plats tvekar han inte en sekund. Det har varit soteld i skorstenen. Han filmar hela skorsten och konstaterar att den inte haft någon tjära att tala på och att det är detta som gjort att det inte blivit en “full” soteld. Han är dock förbryllad över vad som brann i botten på skorstenen.
Vi knäcker inte den nöten utan han sotar lite extra och måste sedan åka vidare. Nu finns inga förhinder att starta upp systemet igen. Det känns bra. Startar brännaren och nu går den i 5 minuter igen och stoppar sedan igen. Nu blir man trött och förbannad och jag tar beslutet att riva ner hela brännaren för att se om det finns några fel i den.
När jag får ut internskruven så blir det ganska enkelt. Skruven tillverkas av en axel samt ett stål som viras runt axeln och punktsvetsas. Längst fram mot brännarkoppen har svetsarna släppt och likt en fjäder har stålet dragit ihop sig på axeln. Det som händer då är att matningen försämras och dessutom krossas pelletsen mellan stålet då avståndet blir väldigt litet.
Lastade axeln i bilen och åkte till en bekant som riktade upp “skruven” och punktade fast den igen där den en gång suttit. Återmonterade sedan brännaren, startade upp den och sedan dess har den levererat som den ska.
Pratade igen med sotaren som sade att det som hänt är att oförbränt spån åkt med upp till botten av murstocken. Väl där har den ansamlats till en kritisk mängd som sedan startat en lokal soteld av tjära.
Devisen får bli, håll koll på era skruvar, annars kan det relativt snabbt bli onödigt svettigt…