Verkstan

Dieselvärmare

31 inlägg 11473 visningar 10 följer Svara, dela mm...   

Re: Dieselvärmare

Amatörhuggare 62  
#779246 Ja man kan ju undra.
Men Airrex den är , vad ja fattar Finsk.
Sen har du, Tiger King, som liknar dom andra.
Så infravärmarna, är en djungel.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Tralsmo  
Amatörhuggare 62 skrev:Å jag undrar, ingen skorsten ut. Någonting bildas ju, vid förbränning.
Och syre går d, ju åt vid all förbränning.
Kommer gutt om reklamblad, från allehanda varuhus(inga namn nämda) men där finns kaminer,utan skorsten. Å i alla fall jag.
Har en fundering. Kommer vi i vinter,få se tidningsrubriker. Om folk som, inte mår så bra,efter eldning i dylika manicker.
Man kanske, är nojig, å lite harig.

Som sagt.
Ja har funderat på å köpa en sån där dieselinfravärmare.

De är precis det här som amatörhuggare skriver som ja inte riktigt har fått koll på om det stämmer eller inte.

Toker72 undrade hur en dieselvärmare kunde va billig.
Kan ja tala om.

Dels tror tror personen i fråga menade att det var billigare med infravärmare än kanon.
Bara min gissning.
Men ochså , själv för egna förhållande så är diesel kanon betydligt billigare än nåt annat.
Alla fall under nuvarande förhållande.
Gör av me diesel för uppskattningsvis 5- 10000kr om året i min verkstad( som är jätteliten).
I bostaden eldar ja me pellets.

Folk brukar säga till mig ,,, du har ju ved gratis.
Vadå gratis??
Arbetet ska göras å ja har annat å göra, antingen roligare eller bättre betalt.
Nä veden får industrin.

Det här som tilltalar mej med dieselinfravärmare är ju att den är utan skorsten å lätt å flytta. Förhoppningsvis ochså med jämnare värme.

En kanon värmer ju så in I helvete å sen väsnas den ju så förbaskat.

Användarvisningsbild

toker72  
#779285 1 liter diesel innehåller i dag ca 9,5 kwh och kostar väl runt 25 kronor vi har nog helt enkelt olika uppfattning om vad billig uppvärmning är.

Tralsmo  
toker72 skrev:1 liter diesel innehåller i dag ca 9,5 kwh och kostar väl runt 25 kronor vi har nog helt enkelt olika uppfattning om vad billig uppvärmning är.

Vi har nog olika uppfattning om det.

25kr / 10 kw minus moms å oskattade pengar.
Ingen arbetsinsats att tala om å en investeringskostnad på ca 6 8000kr.
Rätt tilltalande för min del.

Användarvisningsbild

toker72  
#779289 Ja konstigt inte fler väljer olje eldning 😀

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Master 33

Jag har en sån vanlig dieselkanon och den är bra men jag skaffade i våras en sån här
oljepanna som är imho ännu bättre.
Båda har en fläkt som låter en del, kanonen måste man ha hörselskydd på när den är igång
men oljepannan är tystare.
Jag har inte hunnit bruka oljepannan så mkt ännu men den är helt okej hittills.
Nackdelen med skorsten, alltså montering och ev kostnad uppvägs av att man slipper ha avgaser inomhus.

Användarvisningsbild

hlb  
toker72 skrev:1 liter diesel innehåller i dag ca 9,5 kwh och kostar väl runt 25 kronor vi har nog helt enkelt olika uppfattning om vad billig uppvärmning är.

Varför inte jämföra med luft/luft värmepump. Om jag räknar rätt och gissar nätkost på 1.50 /kwh får jag det till att värmepumpen kan konkurrera med elpris upp mot 5:-/ kwh.
Vet också de som har vanlig bergslagskamin eldad med ved och skräp. Värmespridningen löses med ett par av Biltemas Kaminviftare utan sladd.

Användarvisningsbild

toker72  
#779337 En vanlig byggfläkt är nog billigare än diesel kamin så länge elpriset med överföring ligger under 2.50 kr och då är det räknat med 100% verkningsgrad på dieseln har man skorsten sjunker antagligen verkningsgraden en del men det är det nog värt.

Ådii  
#779338 Airrex borde väl nog vara originalet av alla infravärmare, men på nåt vis tycks dom inte ha slått igenom i Sverige som här i Finland där de sålts nu i flera år.
Har själv en av de minsta till mitt garage och har haft den i 2år nu. Drar extremt lite bränsle om man har det som grundvärme på en ca 5 grader och sätter igång den när man skall göra det så tar det inte många minuter innan det börjar bli behaglig temp. Har man den som grundvärme så hålls nog mitt garage på ca 40kvm med 5grader grundvärme sålänge det inte är -30 på utsidan varmt med en tank brännolja på ca 20l/veckan.
Man kan montera skorsten om man vill men finns inget större behov av det eftersom den förbränner väldigt effektivt.
Dom som är tveksamma borde uppleva en i verkligheten innan dom dömmer ut den..

Blondin 750  
#784238 Nu har jag köpt och testat den som jag frågade om, Tkh130 som Gelins säljer. Jag är inte imponerad av produkten så här långt då jag upplever att det blir ”syrefattigt” ganska snabbt, ca 1,5tim på full effekt. Det kan iofs bero på att det är för dåligt med tilluft pga att min verkstad är nybyggd och därför tät utan separat tilluftsdon. Verkstaden är ca 110 m2 och med en snitttakhöjd på ca 5,3m och byggd med A-takstolar och frånluft längst uppe i nock.
9-kW byggfläkten blir kvar och försvarar sin plats trots ett galet elpris.
Låter det för bra för att vara sant så är det troligtvis så….🙈

Amatörhuggare 62  
#784246 Bra med upplysningen 👍

Jo allt som brinner måste ju ha syre.

Ådii  
#784250 Har den gått 1,5h kontinuerligt utan att slå av? Vad har du då haft för temp inställd att den ska slå ifrån? Har jaginställt min på 10grader å det som det är nu -15 ute så går den kanske igång runt 5ggr/h i några minuter.

Blondin 750  
#784265 Det var bara några få plusgrader (ingen underhållsvärme förutom det som kommer underifrån) när jag startade och jag ställde den på 10 grader. Utomhus var det -14.
Jag är inte i verkstan dagligen och tycker det är lite för lyxigt att ha den 12-13grader alltid så det var därför valet föll på en dieselvärmare. Från början var det planerat för en värmepump men det är inte aktuellt i nuläget.

Ådii  
#784292 Ja det förklarar nog en del, du har ju även högt till tak så blir ju nog några kubik som skall värmas upp då.

Blondin 750  
#784643 Lite uppdatering… Nu har jag kört min värmare några dagar och jag får nog backa lite från mitt första negativa intryck. Den upplevda ”syrebristen” eller avgaserna var nog till stor del fråga om relativt doftfria gaser som genererades vid första starten och de var nog inte så fiffigt att dra i mig dessa. Det rekommenderas att köra värmaren utomhus första gången men det gjorde inte jag då jag inte tyckte att det luktade så mycket. Nu går den lite tillsammans med 9kw-fläkten som hjälper till att sprida värmen och nu tycker jag att det fungerar till belåtenhet. Jag ska komplettera med en fläkt i taket som trycker ner värmen och blandar luften så blir det nog ganska bra trots allt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).