Verkstan

Ny LEDbelysning till verkstad?

12 inlägg 2883 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny LEDbelysning till verkstad?

Pe_Er_79  
#759569 Behöver ersätta befintliga 70-tals lysrör i verkstaden med moderna LED armaturer.
Och jag önskar tips om vad jag ska tänka på..
Jag gillar kvalitet så har funderat på om jag ska satsa på Osram eller Philips och armaturerna måste ju vara godkända för verkstadsmiljö..

Saker som snurrar i huvet nu är: Tillverkare, effekt, färgtemperatur, antal armaturer, längd på armaturerna, leverantör. Kapslade armaturer utan möjlighet att byta ljuskälla eller okapslade..

Ja det är mkt att tänka på och finns säkert fler saker att ta ställning till också!
Jag vill bara få till en riktigt bra belysning i verkstaden. Så hoppas på mkt konstruktiva råd nu



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Ny LEDbelysning till verkstad?

jannee  
#759570 Verkligen prisvärt, kanske något att fundera över.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ur-010570/

Användarvisningsbild

Re: Ny LEDbelysning till verkstad?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759601
jannee skrev:Verkligen prisvärt, kanske något att fundera över.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ur-010570/

Såna har jag i snickeriet, svinbra och billiga.

Avatar Fallback

Re: Ny LEDbelysning till verkstad?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759616
Pe_Er_79 skrev:Behöver ersätta befintliga 70-tals lysrör i verkstaden med moderna LED armaturer.
Och jag önskar tips om vad jag ska tänka på..
Jag gillar kvalitet så har funderat på om jag ska satsa på Osram eller Philips och armaturerna måste ju vara godkända för verkstadsmiljö..

Saker som snurrar i huvet nu är: Tillverkare, effekt, färgtemperatur, antal armaturer, längd på armaturerna, leverantör. Kapslade armaturer utan möjlighet att byta ljuskälla eller okapslade..

Ja det är mkt att tänka på och finns säkert fler saker att ta ställning till också!
Jag vill bara få till en riktigt bra belysning i verkstaden. Så hoppas på mkt konstruktiva råd nu

Verkstad? Metallbearbetning, bara mekjobb eller träbearbetning? Samma byggnad som djurstall?
Ställer lite olika krav

Användarvisningsbild

Re: Ny LEDbelysning till verkstad?

Arvid0  
#759617
Slurfi skrev:
jannee skrev:Verkligen prisvärt, kanske något att fundera över.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ur-010570/

Såna har jag i snickeriet, svinbra och billiga.


Motsvarar en sådan på 22W ett traditionellt 2x36W eller behöver man två för att ersätta?

Användarvisningsbild

Re: Ny LEDbelysning till verkstad?

hlb  
#759630 Med samma antal rör, upplevde jag något bättre ljus.

Avatar Fallback

Re: Ny LEDbelysning till verkstad?

Pe_Er_79  
#759651
gnisten83 skrev:
Pe_Er_79 skrev:Behöver ersätta befintliga 70-tals lysrör i verkstaden med moderna LED armaturer.
Och jag önskar tips om vad jag ska tänka på..
Jag gillar kvalitet så har funderat på om jag ska satsa på Osram eller Philips och armaturerna måste ju vara godkända för verkstadsmiljö..

Saker som snurrar i huvet nu är: Tillverkare, effekt, färgtemperatur, antal armaturer, längd på armaturerna, leverantör. Kapslade armaturer utan möjlighet att byta ljuskälla eller okapslade..

Ja det är mkt att tänka på och finns säkert fler saker att ta ställning till också!
Jag vill bara få till en riktigt bra belysning i verkstaden. Så hoppas på mkt konstruktiva råd nu

Verkstad? Metallbearbetning, bara mekjobb eller träbearbetning? Samma byggnad som djurstall?
Ställer lite olika krav


Mek och metallbearbetning, fristående byggnad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny LEDbelysning till verkstad?

Ängagärdet  
#759676 De här har jag i min mekaniska verkstad där vi arbetar heltid, mycket bättre ljus än av 2x58w lysrörsarmaturer bytte rätt av sitter på 5,5m höjd och sprider ljuset mycket bra. De har suttit uppe nu i ca 2år utan problem.

https://www.ledgrossisten.se/belysning- ... 000k-p-283

Användarvisningsbild

Re: Ny LEDbelysning till verkstad?

Ängagärdet  
#759677 Förr var det mörkt när man kom in utifrån en solig dag, nu är det inte så!

Användarvisningsbild

Re: Ny LEDbelysning till verkstad?

Ängagärdet  
#759679 I kaphallen satte jag ledpaneler direkt mot TP-plåten. Blir fint ljus av dem med 10 st på ca 120m2. Höjd ca 4m. 40w i varje.

Användarvisningsbild

Re: Ny LEDbelysning till verkstad?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759710
Arvid0 skrev:
Slurfi skrev:
jannee skrev:Verkligen prisvärt, kanske något att fundera över.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ur-010570/

Såna har jag i snickeriet, svinbra och billiga.


Motsvarar en sådan på 22W ett traditionellt 2x36W eller behöver man två för att ersätta?

Jag satte 2st 44w mitt i taket i mitt lilla snickeri som är endast 5m långt och 3m brett 2,4m högt, det blev svinbra.
Så om rummet är 15 kvm och det är 88w så blir det cirka 6w LED per kvadratmeter för ett mkt gott resultat.
Innertaket och väggarna är klädda med gråa gipsskivor.

Avatar Fallback

Re: Ny LEDbelysning till verkstad?

Cat554  
#759715 Ersätte lysrör med LED-lysr¨r från Osram i gamla, men goda armaturer. Ble bettre enn nye rör, tender direkt. Nöyd.
OH

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).