Verkstan

Tvåpelarlyft montageråd

16 inlägg 6567 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tvåpelarlyft montageråd

Skogstraktorn  
#756083 En möjlighet har uppenbarat sig att få köpa en tvåpelarlyft i skapligt skick för en rimlig slant.
Har tillgång till en stor loge med högt i tak, vad kan gå fel?
Givetvis är betongtjockleken alldeles för tunn. Gissar runt 10cm. Bör väl vara iallafall 25-30cm.

En vän som jobbar som smed föreslog att man tar en 15-20mm plåt som är ca 3m gånger 50cm eller liknande och svetsar fast stolparna i för att sedan bulta fast plåten i golvet. Borde bli bra stadigt.

Nån som gjort något liknande?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Cat554  
#756092 Har du nogon mulighet til å fäste den i toppen? Anten upp eller til vägg. 3m gånger 50 cm. Hvilken väg tenkte du då lägga den? Den blir mer kostbar enn stärk.
Själv hittade jag et flak (hissbart i en semi) og gjorde fästen til lyften i hallen med grusgolv. Hos naboen gjorde vi förlängningar til himlingen da golvet var för tunt.

Användarvisningsbild

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Skogstraktorn  
#756094 Ja plåten blir dyr som tusan.
Funderar på om jag inte åker på att bila upp och gjuta ordentliga fundament under stolparna istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Cat554  
#756097 Om du inte har värme eller annat hinder er det möjligen bäst. Annars kan du stabilisera den fram/back med balk på sidan og i sidled i toppen, om du har nogot at stabilisera mot på en sida.

Användarvisningsbild

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756119 Jag hade liknande grubblerier när jag satte in min tvåpelarlyft, dock kunde jag inte
bila upp det något för svaga golvet pga golvvärmeslang.
Kan du bila upp 1X1m och gjuta en 50cm tjock klump vid vardera pelarfot så är det fixat på enklaste vis.

Användarvisningsbild

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Arvid0  
#756121 Betong av c20/25 klarar minst 20MPa i tryckhållfasthet så det är mer intressant vad du har under betongen, makadam? Cellplast? Och hur väl packat det är.

Avatar Fallback

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Cat554  
#756122
Arvid0 skrev:Betong av c20/25 klarar minst 20MPa i tryckhållfasthet så det är mer intressant vad du har under betongen, makadam? Cellplast? Och hur väl packat det är.


Det er inte truckfastheten som er problemet. Det er bultarnas utdragskraft, så den inte faller omkull

Avatar Fallback

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Cat554  
#756123
Slurfi skrev:Jag hade liknande grubblerier när jag satte in min tvåpelarlyft, dock kunde jag inte
bila upp det något för svaga golvet pga golvvärmeslang.
Kan du bila upp 1X1m och gjuta en 50cm tjock klump vid vardera pelarfot så är det fixat på enklaste vis.


Sjekk da om det går for høyden. Jeg la 25 mm stålplåt under, og med en låg bil skal jeg da lägga bredot på golvet for å få armarna under.

Användarvisningsbild

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Arvid0  
#756126
Cat554 skrev:
Arvid0 skrev:Betong av c20/25 klarar minst 20MPa i tryckhållfasthet så det är mer intressant vad du har under betongen, makadam? Cellplast? Och hur väl packat det är.


Det er inte truckfastheten som er problemet. Det er bultarnas utdragskraft, så den inte faller omkull


Vad är det för dragkraft den ska tåla? Kommer ihåg att vi provdrog m12 pinnbult fästa med kemankare med bra många ton (kN).

Användarvisningsbild

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Skogstraktorn  
#756128
Arvid0 skrev:Betong av c20/25 klarar minst 20MPa i tryckhållfasthet så det är mer intressant vad du har under betongen, makadam? Cellplast? Och hur väl packat det är.



Jag har ingen aning vad som är under, ska provborra och se. Men planen är att gjuta rejäla fundament ca 1x1m och 40cm djupt. Har släppt iden med plåtar helt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Cat554  
#756162
Arvid0 skrev:
Cat554 skrev:
Arvid0 skrev:Betong av c20/25 klarar minst 20MPa i tryckhållfasthet så det är mer intressant vad du har under betongen, makadam? Cellplast? Och hur väl packat det är.


Det er inte truckfastheten som er problemet. Det er bultarnas utdragskraft, så den inte faller omkull


Vad är det för dragkraft den ska tåla? Kommer ihåg att vi provdrog m12 pinnbult fästa med kemankare med bra många ton (kN).

Drakraften från bultarna i fotplåten! Du ville vel aldrig gå under en bil på en pelarlyft om lyften ei var fästad i golvet?

Användarvisningsbild

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Arvid0  
#756164
Cat554 skrev:
Vad är det för dragkraft den ska tåla? Kommer ihåg att vi provdrog m12 pinnbult fästa med kemankare med bra många ton (kN).
Drakraften från bultarna i fotplåten! Du ville vel aldrig gå under en bil på en pelarlyft om lyften ei var fästad i golvet?


Nä precis, vad är det för dragkraft i Nm vi pratar om?

Användarvisningsbild

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Jrp  
#756189 Blir stora krafter när man tar i och gungar på en bil som väger 2ton fullt upphissad blir det bra hävarm, m20 bultar 220mm långa 6st per sida är det på min lyft. Man bör efterdra regelbundet också. Inte bara tjockleken som är viktig även hårdheten på betongen så man inte drar expanderbulten igenom.. bästa lösningen är som sagt gjuta nya fundament och då även svetsa en korg med armering och uppstickande gängor till lyften så man slipper borra och krångla med expanderbult.

Användarvisningsbild

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Skogstraktorn  
#756206
Jrp skrev:Blir stora krafter när man tar i och gungar på en bil som väger 2ton fullt upphissad blir det bra hävarm, m20 bultar 220mm långa 6st per sida är det på min lyft. Man bör efterdra regelbundet också. Inte bara tjockleken som är viktig även hårdheten på betongen så man inte drar expanderbulten igenom.. bästa lösningen är som sagt gjuta nya fundament och då även svetsa en korg med armering och uppstickande gängor till lyften så man slipper borra och krångla med expanderbult.


Såhär är det jag ska göra. Min kunskap om betong är starkt begränsad men har kontakter som ska hjälpa mig. Jag är plåtslagare till vardags.

Är ett fundament som är 1x1m och 35-40cm tjockt med armering som du beskriver tillräckligt dimensionerat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Jrp  
#756211 Då kan du känna dig säker!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).