Verkstan

Tvåpelarlyft montageråd

16 inlägg 6567 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tvåpelarlyft montageråd

Skogstraktorn  
#756083 En möjlighet har uppenbarat sig att få köpa en tvåpelarlyft i skapligt skick för en rimlig slant.
Har tillgång till en stor loge med högt i tak, vad kan gå fel?
Givetvis är betongtjockleken alldeles för tunn. Gissar runt 10cm. Bör väl vara iallafall 25-30cm.

En vän som jobbar som smed föreslog att man tar en 15-20mm plåt som är ca 3m gånger 50cm eller liknande och svetsar fast stolparna i för att sedan bulta fast plåten i golvet. Borde bli bra stadigt.

Nån som gjort något liknande?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Cat554  
#756092 Har du nogon mulighet til å fäste den i toppen? Anten upp eller til vägg. 3m gånger 50 cm. Hvilken väg tenkte du då lägga den? Den blir mer kostbar enn stärk.
Själv hittade jag et flak (hissbart i en semi) og gjorde fästen til lyften i hallen med grusgolv. Hos naboen gjorde vi förlängningar til himlingen da golvet var för tunt.

Användarvisningsbild

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Skogstraktorn  
#756094 Ja plåten blir dyr som tusan.
Funderar på om jag inte åker på att bila upp och gjuta ordentliga fundament under stolparna istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Cat554  
#756097 Om du inte har värme eller annat hinder er det möjligen bäst. Annars kan du stabilisera den fram/back med balk på sidan og i sidled i toppen, om du har nogot at stabilisera mot på en sida.

Användarvisningsbild

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756119 Jag hade liknande grubblerier när jag satte in min tvåpelarlyft, dock kunde jag inte
bila upp det något för svaga golvet pga golvvärmeslang.
Kan du bila upp 1X1m och gjuta en 50cm tjock klump vid vardera pelarfot så är det fixat på enklaste vis.

Användarvisningsbild

Re: Tvåpelarlyft montageråd

Arvid0