Arvid0 skrev:Betong av c20/25 klarar minst 20MPa i tryckhållfasthet så det är mer intressant vad du har under betongen, makadam? Cellplast? Och hur väl packat det är.
Slurfi skrev:Jag hade liknande grubblerier när jag satte in min tvåpelarlyft, dock kunde jag inte
bila upp det något för svaga golvet pga golvvärmeslang.
Kan du bila upp 1X1m och gjuta en 50cm tjock klump vid vardera pelarfot så är det fixat på enklaste vis.
Cat554 skrev:Arvid0 skrev:Betong av c20/25 klarar minst 20MPa i tryckhållfasthet så det är mer intressant vad du har under betongen, makadam? Cellplast? Och hur väl packat det är.
Det er inte truckfastheten som er problemet. Det er bultarnas utdragskraft, så den inte faller omkull
Arvid0 skrev:Betong av c20/25 klarar minst 20MPa i tryckhållfasthet så det är mer intressant vad du har under betongen, makadam? Cellplast? Och hur väl packat det är.
Arvid0 skrev:Cat554 skrev:Arvid0 skrev:Betong av c20/25 klarar minst 20MPa i tryckhållfasthet så det är mer intressant vad du har under betongen, makadam? Cellplast? Och hur väl packat det är.
Det er inte truckfastheten som er problemet. Det er bultarnas utdragskraft, så den inte faller omkull
Vad är det för dragkraft den ska tåla? Kommer ihåg att vi provdrog m12 pinnbult fästa med kemankare med bra många ton (kN).
Cat554 skrev:
Vad är det för dragkraft den ska tåla? Kommer ihåg att vi provdrog m12 pinnbult fästa med kemankare med bra många ton (kN).
Drakraften från bultarna i fotplåten! Du ville vel aldrig gå under en bil på en pelarlyft om lyften ei var fästad i golvet?
Jrp skrev:Blir stora krafter när man tar i och gungar på en bil som väger 2ton fullt upphissad blir det bra hävarm, m20 bultar 220mm långa 6st per sida är det på min lyft. Man bör efterdra regelbundet också. Inte bara tjockleken som är viktig även hårdheten på betongen så man inte drar expanderbulten igenom.. bästa lösningen är som sagt gjuta nya fundament och då även svetsa en korg med armering och uppstickande gängor till lyften så man slipper borra och krångla med expanderbult.