Verkstan

Vad är det här för något?

12 inlägg 3724 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Vad är det här för något?

Rönnbär  
#754698Jag försöker bringa lite ordning i prylar där inte ägaren längre finns i livet. Kan någon klok människa hjälpa mig att reda ut vad det här är för något? Det är två maskiner fastskruvade på en liten bänk. Det gröna är en bänkslipmaskin men den mer blå - vad är det? En motor med en låda under? En frekvensväxlare?? Har den också fungerat som en slipmaskin?

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Re: Vad är det här för något?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754705Ja det stämmer, en hemmabyggd slipmaskin. Den saknar skydd som krävs för att du ska ska lagligt kunna sälja den som slipmaskin. Använda själv är inget som lagmakarna brytt sej om.
Om du ska sälja ellr sätta den i händerna på någon så är väl ett ”kryphål” att ta bort slipskivan i alla fall. Då är det inte uppenbart att du skickat vidare den som slipmaskin.
Visst, det är en gråzon om ett gammalt hembygge måste fylla dagens krav, men vid prövning efter en ev. olycka för en köpare kan man inte vara så säker att man går säker längre.

Användarvisningsbild

Rönnbär  
#754707Aha! Då blir det nog enklast att sälja slipmaskinen som slipmaskin och motorn som motor. Vad är det för en motor? Vad kan man ha den till??

TS

axwell  
#754769Slipmaskinen ser ut som en helt vanlig modell, ganska låg effekt.

ABBmotorn är troligen en 3-fasare som styrs av en frekvensomvandlare.
Motorn kan då köras från riktigt lågt varvtal till mer än det dubbla mot var som står på märkskylten.
Tror att det är en lumpskiva för slutpolering av det som slipats.

Livsfarlig, ja kanske kabelgenomföring i bordsskivan.
Annars är det ett bra fabrikat på fot/flänsmotorn från ABB /ASEA/Browmboveri).

Användarvisningsbild

Rönnbär  
#754772Hör frekvensomvandlare och motor ihop på något sätt eller är det också ett hemmabygge?
Livsfarlig - på vilket sätt?

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754775Livsfarlig och livsfarlig. En salumaskin får inte se ut så där för slipning, kan vi väl säga.
Kabelgenomföringen som axwell sett.
Slipskiva utan kåpa/sprängskydd/ ev. anhåll.
Sen är det väl om elen är riktig med främst jordning, men det är den förhoppningsvis.
Att vara överens med en privatköpare och sälja den, visst kan man göra det, men då skulle jag skriva ett kvitto typ: "Gammalt hembygge, slipmaskin, säljes för skrotning/delar" Och sen skulle jag klippt handsken.
Då är du fri sen.

Användarvisningsbild

Bax  
#754776Kabeln går genom bordsskivan av plåt utan nåt som helst skydd, skulle vibrationerna i längden göra att plåten gnager sig in i kabeln kan bordet spänningssättas.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754779Varför inte bara sätta dit en kabelgenomföring? Kan man passa på att kolla om det ser jordat ut under locken på motorn och frekvensriktaren.

Användarvisningsbild

Rönnbär  
#755214Det känns enklast att plocka isär det hela.

Slipmaskinen är en helt vanlig slipmaskin, värde 300-400:- gissar jag.
Motor och frekvensomvandlare - hör de ihop eller säljer man dem var för sig? Vad kan de vara värda??

TS
Användarvisningsbild

Ängagärdet  
#755215En påse kanelgifflar och en pucko!

axwell  
Rönnbär skrev:Motor och frekvensomvandlare - hör de ihop eller säljer man dem var för sig? Vad kan de vara värda??

Tillsammans kan dom vara värda några tusen för den som måste ha en sån kombo.
Mycket påverkas av vad som står på motorns märkskylt: effekt (kW), varvtal (rpm), spänning 230V eller 3*380V, eller 3*400V, märkström (A).

För den som inte behöver det här paket är det bara skrotvärde.

Ja dom kan användas var för sig, frekvensomvandlaren till annan motor inom det effektområde som bör stå på skylten.

Användarvisningsbild

Rönnbär  

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).