Verkstan

Imma på glasögon och svetshjälm

8 inlägg 2640 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Imma på glasögon och svetshjälm

Ent  
#751670 Vad finns det för preparat som motverkar imma på glasögonen, i svetsskärmen, innanför visir etc?

Såg reklam för denna folie, men det borde väl finnas nåt spray exempelvis? Väldigt anonym site också:
https://safepatch.se/products/safepatch ... 5084247284



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Imma på glasögon och svetshjälm

Nonkan  
#751763 Lite saliv funkar bra på ansiktsmasken när jag dyker iaf. Hyfsat billigt att testa är det också :)

Avatar Fallback

Re: Imma på glasögon och svetshjälm

Ent  
#751764
Nonkan skrev:Lite saliv funkar bra på ansiktsmasken när jag dyker iaf. Hyfsat billigt att testa är det också :)

Jo det har jag också praktiserat back in the days, men jag är nog tveksam till att spotta i svetsskärmen utomhus på vintern 🤔. Grannen skulle undra vad jag pysslade med😀!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Imma på glasögon och svetshjälm

johan eriksson  
#751793 Det bästa för att undvika imma brukar vara hjälm med friskluft.

Avatar Fallback

Re: Imma på glasögon och svetshjälm

Ent  
#751811
johan eriksson skrev:Det bästa för att undvika imma brukar vara hjälm med friskluft.


Jo det förstås, men det blir ju lite dyrare plus att det bara funkar just med svetshjälmen. Jag har problem med imma på insidan av brillorna om jag använder filtermask vid kap & slip exempelvis. Då vore det bra med nån spray eller film som motverkar problemet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Imma på glasögon och svetshjälm

johan eriksson  
#751921 En för svets, en för slip. Samma fläktpaket till båda.
Brukar gå att hitta begagnade, men även om man köper nytt är det billigare än nya lungor.




Avatar Fallback

Re: Imma på glasögon och svetshjälm

Ent  
#751924
johan eriksson skrev:En för svets, en för slip. Samma fläktpaket till båda.
Brukar gå att hitta begagnade, men även om man köper nytt är det billigare än nya lungor.

1646996876_4301b3e1-0972-4295-9e79-63f884ff1668.jpeg


1646996877_9f8c5efe-5366-4407-8dda-ca211cf5f06c.jpeg

En utmärkt idé men liiite mer påkostat än jag tänkt. Om det nu inte dyker upp nåt beggat till rätt pris förstås. Jag har ju inga stora svetsprojekt så om det funnits nåt bra medel att klistra eller spraya på är det tillräckligt för mina behov. En sliphjälm skulle nog heller inte vara optimal i vedskogen 😀.

   TS
Avatar Fallback

Re: Imma på glasögon och svetshjälm

Ent  
#753656 Ett knep som förbättrar en aning är att man aktivt försöker styra utandningsluften neråt. Man får dra in underkäken så långt det går och liksom låta överläppen hänga utanför, då blåser merparten av luften nedåt i stället för mot glaset. Man är ju dold av skärmen så det märks inte att man ser ut som en idiot, eller som en tapir kanske😄.

En annan tanke är såna här enkla andningsskydd som har en utblåsningsbackventil mitt fram. En sådan ventil skulle ju lika gärna kunna ha en utbåsningskanal ner mot hakan och som mynnar ut nedåt. Då slipper man kanske lite av röken och framför allt imman på glaset.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).