Sida 2 av 2

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Postat: lör 27 nov 2021, 23:25
av JohannesG
240 och 740 är ganska lika gällande motorstyrning av samma årsmodeller. Sista 240in hade samma bränslesystem och motor som dåvarande 740.
Jag är någorlunda hemma på 740 -90 med B230F och LH2.4 insprutning. Tror dock du har LH2.2. Lite osäker på vad som skiljer dock. Har för mig att LH2.4 började brukas 88. Men du har väl ingen diagnosdosa framme vid vänster fjäderbenstorn? Annars kan bilen köra lite självdiagnostik på vissa komponenter samt visa felkoder.

Tror ändå gemensamt för dessa är att om givaren som talar om för datorn att vevaxeln snurrar går sönder så ser datorn till att bilen inte startar. På min bryter den både bränsle och tändning. Ja det sitter en dator i dessa gamla bilar, även om man inte tror det.

Bränslereläet kan du öppna och prova att göra om alla lödningar i. Är väldigt vanligt att dessa spricker och börjar strula. Även vanlig felorsak till att hastighetsmätare och tankmätare krånglar.

Är det bara en bränslepump i tanken? Den är väl bara en hjälp-pump? I alla fall om det är som på 740. Jag tror att du har huvudpumpen antingen under bilen eller i motorrummet.

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Postat: sön 28 nov 2021, 00:04
av tallen100
JohannesG skrev:
Är det bara en bränslepump i tanken? Den är väl bara en hjälp-pump? I alla fall om det är som på 740. Jag tror att du har huvudpumpen antingen under bilen eller i motorrummet.

på 740in sitter den ungefär under bakdörren på vänster sida, Inte ovanligt att den pajar.
Den hörs när du vrider på nyckeln, om den fungerar vill säga. 😉

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Postat: sön 28 nov 2021, 03:07
av jl
Du kan kolla funktionen på hallgivaren genom att öppna fördelarlocket , innanför sitter där en svart grunka med tre kablar kopplade (tror jag i alla fall, det var längesen jag skruvade med dessa bilar)
Mät på kablarna i två av dom har du matningspänning +12v och jord och i den tredje ska du ha antingen 0v eller 5v.
I bland kan packboxen till fördelarens axel läcka olja ut i fördelaren vilket kan medföra att hallgivaren inte fungerar som den ska och man kan få en spänning någonstans i mellan 0 och 5 volt vilket datorn inte gillar.

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Postat: sön 28 nov 2021, 06:36
av MrOlsson
Nu blir jag osäker då du har e n 87a, men b230f med lh 2.4 sprut har inte hallgivare i fördelaren. Istället sitter vevaxellägesgivare som mäter på svänghjulet.
Men bränslepumpsrelä är lite förbrukningsvara, kan börja med att kolla där igen.
Du kan bygla mellan 30+87+87a det är dubbla utgångar från relät (87+87a) 30 är plusmatningen.
Du kan bygla där utan att ha tändningen på, då ska bränslepumpen gå hela tiden.
Går inte pumpen (hörs ganska väl) får du kolla kablage eller byta pump.
Tror också att det kan sitta 2st pumpar och den under bilen är högtryckspump, den i tanken bara en hjälppump.
Går pumpen då är det att kolla vevaxelgivare/hallgivare om du har en sådan.

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Postat: sön 28 nov 2021, 09:10
av JohannesG
tallen100 skrev:
JohannesG skrev:
Är det bara en bränslepump i tanken? Den är väl bara en hjälp-pump? I alla fall om det är som på 740. Jag tror att du har huvudpumpen antingen under bilen eller i motorrummet.

på 740in sitter den ungefär under bakdörren på vänster sida, Inte ovanligt att den pajar.
Den hörs när du vrider på nyckeln, om den fungerar vill säga. 😉

På 740 sitter den där. Men är osäker på vart den sitter på 240.

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Postat: sön 28 nov 2021, 12:37
av Williamm
JohannesG skrev:240 och 740 är ganska lika gällande motorstyrning av samma årsmodeller. Sista 240in hade samma bränslesystem och motor som dåvarande 740.
Jag är någorlunda hemma på 740 -90 med B230F och LH2.4 insprutning. Tror dock du har LH2.2. Lite osäker på vad som skiljer dock. Har för mig att LH2.4 började brukas 88. Men du har väl ingen diagnosdosa framme vid vänster fjäderbenstorn? Annars kan bilen köra lite självdiagnostik på vissa komponenter samt visa felkoder.

Tror ändå gemensamt för dessa är att om givaren som talar om för datorn att vevaxeln snurrar går sönder så ser datorn till att bilen inte startar. På min bryter den både bränsle och tändning. Ja det sitter en dator i dessa gamla bilar, även om man inte tror det.

Bränslereläet kan du öppna och prova att göra om alla lödningar i. Är väldigt vanligt att dessa spricker och börjar strula. Även vanlig felorsak till att hastighetsmätare och tankmätare krånglar.

Är det bara en bränslepump i tanken? Den är väl bara en hjälp-pump? I alla fall om det är som på 740. Jag tror att du har huvudpumpen antingen under bilen eller i motorrummet.


Tack!

Mycket nyttig info där. Vår bil har LH2,2 insprutning ha jag kommit fram till. Ingen dator och tryckregleraren är mindre och sitter lägre.

Det är en hjälppump i tanken och en tryckpump framför bakaxeln. Vevaxeln snurrar. Och jag tror inte att den har fel i givaren där, för gnista har den duktigt. Jag ska bygla bränslepumpsrelät och om det funkar då testa att löda om det.

Du verkar ha bra koll och förklarar så att jag förstår direkt. Tack @JohannesG!

MrOlsson skrev:Nu blir jag osäker då du har e n 87a, men b230f med lh 2.4 sprut har inte hallgivare i fördelaren. Istället sitter vevaxellägesgivare som mäter på svänghjulet.
Men bränslepumpsrelä är lite förbrukningsvara, kan börja med att kolla där igen.
Du kan bygla mellan 30+87+87a det är dubbla utgångar från relät (87+87a) 30 är plusmatningen.
Du kan bygla där utan att ha tändningen på, då ska bränslepumpen gå hela tiden.
Går inte pumpen (hörs ganska väl) får du kolla kablage eller byta pump.
Tror också att det kan sitta 2st pumpar och den under bilen är högtryckspump, den i tanken bara en hjälppump.
Går pumpen då är det att kolla vevaxelgivare/hallgivare om du har en sådan.


Tack! Jag ska alltså bygla dubbelt. På filmen jag hittade byglade han bara 30+87-2

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Postat: sön 28 nov 2021, 13:23
av JohannesG
LH2.2 är en form av dator den med, bara äldre. Men inte alls så avancerad som dagens bilar.

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Postat: sön 28 nov 2021, 13:35
av Williamm
JohannesG skrev:LH2.2 är en form av dator den med, bara äldre. Men inte alls så avancerad som dagens bilar.

Jag menade kontrol-lamps-dosa. Skrev fel.

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Postat: sön 28 nov 2021, 17:19
av Williamm
Nu startar bilen i gen!

Det var bränslepumpsrelät. Jag byglade det för att kolla. Och nu har jag fått hjälp att löda om det så det funkar.

Tack för all hjälp!

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Postat: sön 28 nov 2021, 19:03
av MrOlsson
Härligt 👍

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Postat: mån 29 nov 2021, 00:54
av skogsjan695xl
Det var väll rätt vanligt att dessa reläer la av i tid och otid på både 240 och 740.

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Postat: mån 29 nov 2021, 06:27
av Elmhult
Kan man tänka sig att det ligger bränslereläer och skramlar i någon låda hos försäljare som är många år gamla? Mängden rediga gamla Volvos minskar ju hela tiden och med det reservdelsförsäljningen.
Jättekul att du fick liv i den! 💪 👍

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Postat: mån 29 nov 2021, 09:26
av skogsjan695xl
T.om biltema har sånna relä såg jag när jag tittade för nyfikenhet skull.

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Postat: mån 29 nov 2021, 12:05
av Williamm
skogsjan695xl skrev:T.om biltema har sånna relä såg jag när jag tittade för nyfikenhet skull.

Jag hittade bara ett, med osäker lagerstatus där.

Re: Bränsleproblem Volvo 244.

Postat: mån 29 nov 2021, 12:09
av Williamm
Elmhult skrev:Kan man tänka sig att det ligger bränslereläer och skramlar i någon låda hos försäljare som är många år gamla? Mängden rediga gamla Volvos minskar ju hela tiden och med det reservdelsförsäljningen.
Jättekul att du fick liv i den! 💪 👍

Nu är det om-löt av en som jobbat med att löda om kretskort i datorerna på den tiden man reparerade dem. Så det bör hålla ett tag.

Här på ön är det ganska vanligt att ha 240-720 huvudbil man använder dagligen. Dem rostar ju inte här.

Nu kan jag ett insprutningssystem ganska bra, det gjorde jag inte för några dagar sedan.