Verkstan

Hjälp sökes.

16 inlägg 3447 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp sökes.

t00l91  
#726223 Tjenare. Jag vet inte om detta är rätt forum för min fråga men eftersom kategorien heter "Verkstan" så lär det mest troligt vara rätt.

Detta gäller då industrisvets utbildning - jag söker efter anvisningar om hur man beräknar ett par grejer med hjälp av verkstadshandboken så om det är någon kunnig här inne så vore det super!

T.ex
: Vilken skärhastighet ska du ha vid borrning med snabbstål (HSS) i följande material med skärvätska. Borrets diameter är 0,20mm och obelagt.
_ SS-EN 10 083-1-25CrMo4 (SS 2225) _

Så jag behöver helt enkelt hjälp med exakt hur du använder boken för att leta fram svaren med faktan du har.

Likaså hur du får fram mm/r, n= , f= - rätt krångligt om man inte vet hur man ska börja :)

Tack på förhand.

// Robin



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hjälp sökes.

zeetorg  
#726237 Du har ju en tabell i boken där det står skärhastighet för olika material vid borrning med snabbstål.
I den tabellen kan man utläsa att det ska vara ungefär 20 m/min skärhastighet och 0,2 mm/varv i matning (om du menar 20mm istället för 0,2).
Hitta alltså först materialet i den vänstra kolumnen och utläs sedan värdena till höger i passande kolumn.

varvtalet får du genom att ta (skärhastigheten x 1000) och dela det med (pi x diameter på borr).
Alltså i det här fallet (20*1000) /(3,14*20)=318r/min
Matning =318*0,2=63,6mm/min eller 0,2mm/varv
(Matning ur tabellen x borrens varvtal)

Avatar Fallback

Re: Hjälp sökes.

zeetorg  
#726238 ]Bild på rätt tabell

Användarvisningsbild

Re: Hjälp sökes.

t00l91  
#726250 Min ser annorlunda ut..jag har 2 siffror på utan och 2 på med skärvätska så hur ska jag veta vilken jah ska avläsa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp sökes.

t00l91  
#726251 Sedan nästa fråga...hur i helvete hittade du en miniräknare som klarar av den matten? Min ger helt skeva svar vid

20x1000 / 3,14x20 --- alltså åt helsikes långt ifrån den siffran du kom fram till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp sökes.

Dennis1982  
#726253
t00l91 skrev:Min ser annorlunda ut..jag har 2 siffror på utan och 2 på med skärvätska så hur ska jag veta vilken jah ska avläsa?

Om du läser längre ner på sidan står det 2) obelagd och 3) för belagd.

Avatar Fallback

Re: Hjälp sökes.

zeetorg  
#726254 Obelagd hss = den vänstra, belagda den högra, dvs i ditt fall tar du värdet ur den vänstra.
För att hamna i rätt materialgrupp så får du väl kolla tabell sidan 256 som det verkar.

Har du problem att räkna så kan du förenkla (?) genom att ta skärhastigheten lägg på tre nollor dela sedan med 3,14 tryck =
dela sedan svaret med borrdiametern.

Avatar Fallback

Re: Hjälp sökes.

Dennis1982  
#726255
t00l91 skrev:Sedan nästa fråga...hur i helvete hittade du en miniräknare som klarar av den matten? Min ger helt skeva svar vid

20x1000 / 3,14x20 --- alltså åt helsikes långt ifrån den siffran du kom fram till.

Du får räkna täljaren först, sedan nämnaren.
Så du delar 20000 med 62.8.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp sökes.

t00l91  
#726260 Tack för alla svar...en sista grej, bifogar bild och den som känner sig manad att rätta får gärna göra det så jag vet att jag gjort rätt med eran hjälp :)

Tack ännu en gång

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp sökes.

zeetorg  
#726266 Jag kollade inte så noga men alla matningar är fel då dom skall anges per varv och inte per minut!

Avatar Fallback

Re: Hjälp sökes.

zeetorg  
#726267 Obs gäller tvåan, den sista kan du ju själv ange enheten på!

Användarvisningsbild

Re: Hjälp sökes.

t00l91  
#726269 hur förvandlar jag det ifrån minut till varv?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp sökes.

zeetorg  
#726271 Du läser ju bara i tabellen, tex 0,2mm/r = 0,2mm per varv.
Svårare än så är det inte! 👍

Det är annat när matningen skall anges i mm/minut då måste man räkna matning per tand gånger antal tänder gånger varv/minut.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp sökes.

t00l91  
#726277 Ok. Isåfall så är alla mm/r måtten på uppgift 2 0,2mm/r då det är samma diameter på borr på samtliga uppgifter samt att de alla verkar läggas inom 0,2.

Enbart ett fåtal materialgrupper som aviker sig ifrån 0,2 som har diametern 15-25

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp sökes.

zeetorg  
#726286 Har inte koll på alla material, men det verkar ju vara så ja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).