Verkstan

Nytt ventilpaket till skogskranen

8 inlägg 4064 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytt ventilpaket till skogskranen

kungsis  
#721258 Troligtvis tvingas jag köpa nytt ventilpaket till skogskranen. Någon som har lust att dela med sig av erfarenheter och tankar? Det jag ska köpa ska vara byggbart med 5sektioner och ha flytläge i tre. Inget el. Är man dumsnål som kollar på Olssons? Hoppas ju att kunna behålla kranen länge och då kunna hitta reservdelar i framtiden.

Mvh
Kungsis



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Nytt ventilpaket till skogskranen

JohannesG  
#721270 Går det inte renovera?

Jag skulle nog hellre kolla med Weimer. De säljer Hydrocontrol D3M, som är en väldigt vanlig kranventil. Det är väldigt viktigt att ha chockventiler inställda på rätt tryck på de funktioner som kräver detta. De har några prisexempel på hemsidan, dock utan flytläge. Men det skall gå att få.

Du Kan även kolla med till exempel ES Hydagent, eller AMAB Hydraul.

https://www.eshydagent.se/images/produc ... ntiler.pdf

Avatar Fallback

Re: Nytt ventilpaket till skogskranen

kungsis  
#721398 Tack för svaret 😀 .
Så Weimer är bättre än Olsson. Ok, bra att veta. Får ringa dem på måndag (semesterstängt) och höra om flytläge är möjligt och kostnad. Tror väl att AMAB är lite för dyrt för min smak, men fråga går ju iof.
Det är delarna som kontrollerar spakarnas läge som är slitna och ett öra till fästet till en spak som är trasigt/slitet + läckage. Har faktiskt haft det inlämnat för renovering och fick tillbaka det i sämre skick än innan, så jag håller på och tröttna. Men har iof inte kunnat låta bli det och börjat att kolla på det, Går kanske att svarva nya delar.
Paketet är ett Finnhydralik RS217 (Patu kran)

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt ventilpaket till skogskranen

JohannesG  
#721409 Ja, Weimer jobbar ju med just skogsvagnar och kranar. Men det skadar verkligen inte att kolla med fler. Weimer köper in en del från AMAB och en del från ES Hydagent, säkert andra leverantörer också.
En tredje firma du kan kolla med är HydSupply AB. När jag köpte tätningssats och lager till en hydraulmotor där var de väsentligt billigare än ES Hydagent, även om delarna i båda fallen kom direkt från Danfoss.

Nytt är ju nytt, men skadar ju inte att höra sig för om det finns delar, om du tror det går att laga. Jag har tyvärr dålig koll på det paketet. Men är sliderna repiga och det därför läcker trots nya tätningar så är det bättre med nytt.

Avatar Fallback

Re: Nytt ventilpaket till skogskranen

kungsis  
#721963 Jaha, nu gick det som det brukar = hade tänkt köpa nytt, men kunde inte hålla fingrarna borta. Så efter en helg vid svarv, pelarborr och arbetsbänk så är det gamla reparerat och delvis fått nya packningar monterade. Hade faktiskt några packningssatser liggandes och det var det som avgjorde. Och det verkar funka 😀 . Spakarna funkar som de ska och ännu inget läckage, Fast jag är lite pessimistisk, då o-ringarna till sliderna var riktigt svåra att montera rätt, Det ska vara en liten nylonring inuti o-ringarna och få dit bägge utan att de delar sig var dj.... svårt. Det var där som de som jag lämnade in dem hos misslyckats. Förutom att de missat de slitna delarna.
Men jag ska ringa Weimer och prata med dem iaf.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt ventilpaket till skogskranen

Chris21  
#724319 jaha, hur gick dt..? Blev det Hydrocontrol
el blev du av med ditt läckage externa förmodar jag
(det interna är kvar...)?? :-) ;-)

Avatar Fallback

Re: Nytt ventilpaket till skogskranen

kungsis  
#724711 Jo, jag tror att det externa är fixat. Nu är traktorn delvis nedskruvad för reparation, så jag har inte hunnit köra på allvar.
Ska försöka att komma ihåg att ringa Weimer :oops:

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt ventilpaket till skogskranen

kungsis  
#724873 I dag fick jag tummen ur och ringde Weimer. Jodå, det gick att få ett byggbart ventilpaket med flyläge i önskade delar 😀 . I dagsläget var det visst minst en månad väntetid och det skulle ju givetvis bli dyrare. Men det skulle inte vara några avgörande större summor. Han hade inte koll när jag ringde.

Mvh
Kungsis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).