Verkstan

Bygga en ny kompressor

8 inlägg 2974 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga en ny kompressor

DennisCA  
#710867 Bygger om snarare. Min existerande kompressor är en 100l tank från ett kylsystem (klarar 26 bar), ett gammalt kompressorblock från en liten 25 liters maskin från 1981, det har funkat OK i många år och tar lite utrymme, men man är begränsad p.g.a. kompressorblockets kapacitet.

Jag köpte ett nytt (begagnat) block, Mehter AVT55, säljaren påstod 355l/min vid 6 bar, hittade specifikationer som verifierar det här, om man kör kompressorblocket på 1275 rpm, kan också köras runt 900 rpm för 275l/min, vet inte vilken jag väljer, kanske ett mellanting, kompressorn håller ju längre på lägre varvtal dessutom.

https://docplayer.net/53850743-Technica ... tents.html

Nuvarande setup med nya blocket för jämförelse
Bild


Har flera motorer att välja på men just nu lutar det åt denna, 2800rpm och 4kw:
Bild


Planen är att bygga en maffig väggkonsol (i trä) och placera blocket och motorn på det, med nån sorts setup så att vibrationerna dämpas och inte går in i byggnaden. Jag har inte ännu bestämt mig om jag ska sätta blocket på insidan typ där det existerande blocket står, eller på andra sidan väggen, dvs utomhus (med tak och väggar då som skydd).

Även planer att bygga en tork mellan tanken och blocket. Och i framtiden kanske jag expandera systemet med en 100l tank till, den placeras förmodligen i andra sidan verkstan då och kopplas ihop med passligt grova rör.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bygga en ny kompressor

Klyv Bixby  
#710874 Jag hade valt utsidan med lite isolering runt om för att slippa ljudet, värt jätte mycket för jobbmiljön i garaget.
Köp värmepumpsfötter om du sätter fast i väggen, annars en markplint så du får en fristående lösning.

Användarvisningsbild

Re: Bygga en ny kompressor

DennisCA  
#710902 Blir nog en vägglösning för jag vill ha kompressorn typ 2m upp ovanför marken. Hade funderat på nån sån lösning jo

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga en ny kompressor

Sture Andersson  
#710910 Sökte på ditt block Mehter AVT55 fick ingen träff på det ,man ser inte insuget på den cylindern längst bort ,tycker bara det låter lite lite luftflöde på en 3 cylindrig ,fundera bara på så det inte är tvåstegs .Men sitter det ett isugsfilter på den med då är det ju en enstegs .

Användarvisningsbild

Re: Bygga en ny kompressor

DennisCA  
#710911 Jag har stavat fel, Mehrer AVT55 ska det vara, här är länk till specifikationer
https://docplayer.net/53850743-Technica ... tents.html

Det finns ju många sätt att specifiera en kompressors luftflöde på som jag förstår det, luftflödet minskar desto högre tryck det är i tanken som jag förstår det. Om jag tolkar det korrekt är det mellan 440 - 568 l/min utan tryck.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga en ny kompressor

Sture Andersson  
#710920 Ok nu hitta jag den ,det är en oljefri kompressor.
Kompressor ist ölfrei und schallschutzgedämmt.

Avatar Fallback

Re: Bygga en ny kompressor

Sture Andersson  
#710968 Tänkte du kanske kommer med följdfråga på det med oljefri ,fördelen är att du kan använda till andningsluft ,nackdelen är att livslängden är betydligt kortare ,kolvringarna är av teflon .För hobbybruk håller den ju länge bara den inte är utsliten från start.

Användarvisningsbild

Re: Bygga en ny kompressor

DennisCA  
#710978 Den lär vara servad 2010, hade använts på Vasa centralsjukhus, hela systemet byttes dock ut och den blev bortauktionerat 2010 åt den jag köpte blocket av, som haft det som reservblock sen dess. Så jag får hoppas det är i skick. Om det är en fråga om nya kolvringar så går ju det att byta.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).