Verkstan

HV07 ventilpaket / delar / skrotat ?

6 inlägg 3299 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HV07 ventilpaket / delar / skrotat ?

askog  
#708867 Hej
Monsun- Tison HV07 - 5053E sitter på skogsvagn säkert över 30 år finns inga delar kan nog sitta på olika hydr. redskap från den tiden.
Någon som har delar ( huvuttrycksventil vid ingående port ) grannen har tappat den så ventilen saknas finns bara fjädern o gängade hylsan kvar... så de går bra med ett helt paket också och de spelar ingen roll om de är uppslitet bara ventilen finns kvar 👍
Anders 070- 249 52 17 säkr. em. kväll eller SMS



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: HV07 ventilpaket / delar / skrotat ?

Vardon  
#708875 har du kollat med Kyrkvretens hydraulik, de verkar ha reservdelarna från monsun-tison. dock var de alldels för dyra för ett par o-ringar för min smak till ett annat paket men det är en annan historia.

Avatar Fallback

Re: HV07 ventilpaket / delar / skrotat ?

askog  
#708879 De verkar bara vara tätningar o spakkonsoll till -07an men har inte ringt o kollat men de jag pratat med så finns inte nya delar till så gamla paket och de delarna som finns går kanske igen på nyare paket + högre åtgång så att de är intressant att lagerhålla / tillverka.
Finns nog många "skrotade" då de är ett vanligt paket på den tiden satt nog på vedklyvar mm. och överströmmaren är nog samma ? på alla HV07 oavsett antal spakar bara justera olika tryck.
Eftersom de inte är nån slit grej så bör den funka bara den finns kvar på paketet så skicket i övrigt spelar ingen roll.

Plan B : hitta hur den ser ut och tillverka en ny - för nu finns den på 4-5 km lång sträcka nånstans... bara hittat gänghylan o fjädern !!

   TS
Avatar Fallback

Re: HV07 ventilpaket / delar / skrotat ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709639 Om jag inte missminner mej har jag ett delat paket liggande.
Vet inte vilken del av Kalmar län du håller till i?
Dessa grejer finns i Tingsryds kommun

Avatar Fallback

Re: HV07 ventilpaket / delar / skrotat ?

askog  
#709699 Fick lösa de med att "modda" en chock från LS90 ventil och fick upp trycket till ca 130 bar ( traktorn ger 175 bar ) vet inte vad den låg på innan men kunde de köra tills de tappade den så var nog trycket väääldigt lågt på slutet ? Vet inte om de provat än men men den är säkert +30 år och vill de ha den starkare så får jag shimsa lite blir de för mycket kanske de blir OK 48.00 !! på kranen ist....

   TS
Avatar Fallback

Re: HV07 ventilpaket / delar / skrotat ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709700 Vad är de för kran? Fmv körde med 175bar på rätt många kranar från 2000 modellen iaf o uppåt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).