Verkstan

Williamms gräsklippar-skruvtråd.

24 inlägg 3516 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

totte  
#702236 Det skall vara ett öppet gap mellan lyftare och ventilskaft, bladmåttet skall löpa lätt in utan motstånd. Behöver du pressa in bladmåttet är det för litet spel. Du har ett typiskt fel på reservdelsmotorn, tack vare sättningen av ventilsätena har spelet försvunnit helt och finns det inget spel kan ventilen heller inte stänga.

Skälet till att det måste vara en viss storlek är ju att ventilskaften ökar i längd av värmen och gapet får inte försvinna helt då. Och i sin tur förklarar det varför avgasventilen skall ha större spel, den blir varmare och därmed längre.

Hellre en halv tiondel för stort än för litet spel.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

totte  
#702238 Skall du jobba mycket med B&S framöver så behöver du en sån här:
http://www.briggsparts.se/art/ventilfjadertang.php

och kanske nån av de här:
http://www.briggsparts.se/grp/verkstadshandbocker.php

Briggsparts är en förträfflig firma. Har det mesta, levererar snabbt. Är man osäker så är dom väldigt hjälpsamma på mail eller telefon.

Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

Williamm  
#702240
totte skrev:Det skall vara ett öppet gap mellan lyftare och ventilskaft, bladmåttet skall löpa lätt in utan motstånd. Behöver du pressa in bladmåttet är det för litet spel. Du har ett typiskt fel på reservdelsmotorn, tack vare sättningen av ventilsätena har spelet försvunnit helt och finns det inget spel kan ventilen heller inte stänga.

Skälet till att det måste vara en viss storlek är ju att ventilskaften ökar i längd av värmen och gapet får inte försvinna helt då. Och i sin tur förklarar det varför avgasventilen skall ha större spel, den blir varmare och därmed längre.

Hellre en halv tiondel för stort än för litet spel.

Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

Williamm  
#702279 Nu har jag mätt. Jag får insugsventilen till 0,15mm och avgasventilen till mellan 0,15 & 0,20. Dock så glömde jag mäta när den var kall.
Här är bild på motor- numren:

Vad är det för motor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

totte  
#702311 Verkar vara i stort sett OK om den var lite varm dessutom. Ingen åtgärd mer än att kolla upp det igen vid ordentlig service.

Här är en sida som förklarar numren. https://www.jackssmallengines.com/jacks ... cator.aspx

Först modellnummer:

25 = kubiktum (ca 410 cc)
3 = nån slags designtyp
7 = vertikal axel
0 = vanligt lager/inte flänsmonterad
7 = elstart/generator 12 V

Kortare numret emellan är nån slags typnr.

881108 = 8 nov 1988
11 = nåt ställe där den gjordes

Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

Williamm  
#702312
totte skrev:Verkar vara i stort sett OK om den var lite varm dessutom. Ingen åtgärd mer än att kolla upp det igen vid ordentlig service.

Här är en sida som förklarar numren. https://www.jackssmallengines.com/jacks ... cator.aspx

Först modellnummer:

25 = kubiktum (ca 410 cc)
3 = nån slags designtyp
7 = vertikal axel
0 = vanligt lager/inte flänsmonterad
7 = elstart/generator 12 V

Kortare numret emellan är nån slags typnr.

881108 = 8 nov 1988
11 = nåt ställe där den gjordes


Tack! Det finns elstart, men nyckeln är trasig och batteriet saknas, men jag ska fixa det också. Den startar nästan alltid på 3 ryck så jag har inte prioriterat det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

Williamm  
#703808 Ät en Norlet 348D något som är värt att spara på? 3,5hk brigs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

totte  
#703822 Sökte på den och hittade IPL, verkar vara en klippare med "robsondrift", alltså rullar som går mot framhjulen. Hade en sån Husqvarna och förefaller som det är nästan samma maskin. Kåpan och knivarna är annorlunda, driften och hjulinfästningen ser ut att vara identiska. Ett enda stort dj-a rappel! Vet inte hur många gånger jag reparerade driften. Till slut tog jag bort eländet och sköt den för hand.

Skruva av motorn och spara, den är bra om den är i skick.

Motorn från min har jag kvar, sitter numera på min gamla Klippo. Går som ett spjut.

Användarvisningsbild

Re: Williamms gräsklippar-skruvtråd.

Williamm  
#703837
totte skrev:Sökte på den och hittade IPL, verkar vara en klippare med "robsondrift", alltså rullar som går mot framhjulen. Hade en sån Husqvarna och förefaller som det är nästan samma maskin. Kåpan och knivarna är annorlunda, driften och hjulinfästningen ser ut att vara identiska. Ett enda stort dj-a rappel! Vet inte hur många gånger jag reparerade driften. Till slut tog jag bort eländet och sköt den för hand.

Skruva av motorn och spara, den är bra om den är i skick.

Motorn från min har jag kvar, sitter numera på min gamla Klippo. Går som ett spjut.


Tack!
Robsonen finkar på min.
Då gör jag det.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).