Verkstan

Vilket smörjfett ska jag använda?

24 inlägg 10157 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

ÅsaNisse  
#686048
Göt skrev:Molybdenfett fick jag lära mig när jag gick på lantbruksskola för snart 40 år sedan och det har jag kört sedan dess. Rätt eller fel vet jag inte men det har funkat.

Det var då det. Utvecklingen har gått framåt även på fett.
Vissa applikationer behöver lite bättre fett även om de rör sig lite och sakta. Framaxelbussningarna på en traktor t.ex har ofta ett högt tryck med liten rörelse och behöver ett trycktåligt fett. Där duger inte biltemas universalfett så länge. Agrol´s entreprenad LS 2 var för några år sedan det enda fett som godkändes av Volvo för pendelaxel på lastmaskiner och dumprar.
Sen är ju grejen att det är bättre att smörja lite och ofta än att vräka i till det säker kryper ut vid sidan. Då kan man ha sabbat en tätning så skiten kryper in istället och bildar slippasta. Även att avlasta bussningar när man smörjer så att fettet går in där det behövs som bäst. Har man lastare på en traktor så är det en finess att lyfta framhjulen när man smörjer pendellagringen och spindelleder. Alternativt en domkraft.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

Erre  
#686055 Ja man ska alltid försöka smörja avlastat. Så fettet kommer där det ska ligga när det är belastat.
Annars tar fettet enklaste vägen när man smörjer.

Användarvisningsbild

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

LL Trollet  
#686120 Jag kör med royal red från payback.
Det är lite billigare än omega.
Det är billigare med ett bra fett än att byta lager och bussningar.

Avatar Fallback

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

Avslutat-02  
#686122
LL Trollet skrev:Jag kör med royal red från payback.
Det är lite billigare än omega.
Det är billigare med ett bra fett än att byta lager och bussningar.


Och lämpligare att smörja än att renovera..
Håller helt med 👍

Användarvisningsbild

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

Göt  
#686126
ÅsaNisse skrev:[
Vissa applikationer behöver lite bättre fett även om de rör sig lite och sakta. Framaxelbussningarna på en traktor t.ex har ofta ett högt tryck med liten rörelse och behöver ett trycktåligt fett. Där duger inte biltemas universalfett så länge. Agrol´s entreprenad LS 2 var för några år sedan det enda fett som godkändes av Volvo för pendelaxel på lastmaskiner och dumprar.
Sen är ju grejen att det är bättre att smörja lite och ofta än att vräka i till det säker kryper ut vid sidan. Då kan man ha sabbat en tätning så skiten kryper in istället och bildar slippasta. Även att avlasta bussningar när man smörjer så att fettet går in där det behövs som bäst. Har man lastare på en traktor så är det en finess att lyfta framhjulen när man smörjer pendellagringen och spindelleder. Alternativt en domkraft.


Tack då fick jag lära mig lite idag också :-bd :ymhug:

Avatar Fallback

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

axwell  
#686198
ÅsaNisse skrev:Det var då det. Utvecklingen har gått framåt även på fett.
Vissa applikationer behöver lite bättre fett även om de rör sig lite och sakta. Framaxelbussningarna på en traktor t.ex har ofta ett högt tryck med liten rörelse och behöver ett trycktåligt fett. Där duger inte biltemas universalfett så länge. Agrol´s entreprenad LS 2 var för några år sedan det enda fett som godkändes av Volvo för pendelaxel på lastmaskiner och dumprar.
Sen är ju grejen att det är bättre att smörja lite och ofta än att vräka i till det säker kryper ut vid sidan. Då kan man ha sabbat en tätning så skiten kryper in istället och bildar slippasta. Även att avlasta bussningar när man smörjer så att fettet går in där det behövs som bäst. Har man lastare på en traktor så är det en finess att lyfta framhjulen när man smörjer pendellagringen och spindelleder. Alternativt en domkraft.


"Ja det var då det"
Även "molyfettet" har med åren blivit allt bättre och det gäller också för tex Biltemas Molybdendisulfidfett.

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000017182

Användarvisningsbild

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

Maskinälskare  
#686626 Tack så hemskt mycket för all info jag fått med hur, var och när man ska smörja med! Uppskattas verkligen.
Googlade runt lite i helgen och hittade detta fettet för en extremt billig peng om man jämför med många andra!
Har ni någon erfaranhet från detta fettet och hade det passat till ¨vardaglig smörjning¨?
Senast redigerad av Fredrik Reuter tis 15 dec 2020, 08:15, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Länk borttagen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

Maskinälskare  
#686629
Bibliofilus skrev:Lantmannas Agrol Entrepenad Super EP2 är ju allt i allo och när det blir kallt Agrol Multi Syntet EP1,5 har jag kört på skogsmaskiner i flera år.


Tror farsan har använt något entreprenadfett från swedol tidigare men hittade detta när jag googlade runt lite i helgen.
Säger detta dig något som kanske har lite mer koll?
Senast redigerad av Fredrik Reuter tis 15 dec 2020, 08:13, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Länk borttagen, reklam för egen vinning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket smörjfett ska jag använda?

Fredrik Reuter  
#686670 Maskinälskare: Det är regelbrott att göra reklam för egen vinning på forumet. Regeln har kommit till för att få så äkta diskussioner som möjligt då vi är fast övertygade om att det är något som alla vinner på i längden. Jag har tagit bort länkar och text till det företag du länkade till och ger dig en ärlig chans att fortsatt vara kvar och diskutera skog med oss.

Postar du fler länkar så kommer ditt konto att stängas av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).