Verkstan

Småsvets till ljuddämpare?

270 inlägg 28430 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#712914
totte skrev:Räkna inte med att svetsa tunnare plåt med den. 1 mm plåt kan man klara, men det kräver en hel del övning. Skaffa dig ett paket 2 mm ESAB OK 43.32, det är den mest lättända av alla elektroder. Kan man svetsa från sådär 35 - 40 A och upp emot 70 - 80. Material från 2 mm och upp till 5 kanske. Det går alltid att svetsa grövre men då måste man göra V-fog och träna på att lägga flera strängar.


Finns det några fler bra trådar än 43.32? Jag har hört mycket om 48.00

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

totte  
#712920
williamm skrev:
totte skrev:Räkna inte med att svetsa tunnare plåt med den. 1 mm plåt kan man klara, men det kräver en hel del övning. Skaffa dig ett paket 2 mm ESAB OK 43.32, det är den mest lättända av alla elektroder. Kan man svetsa från sådär 35 - 40 A och upp emot 70 - 80. Material från 2 mm och upp till 5 kanske. Det går alltid att svetsa grövre men då måste man göra V-fog och träna på att lägga flera strängar.


Finns det några fler bra trådar än 43.32? Jag har hört mycket om 48.00


48.00 är mycket bra stålkvalitet, lite svårtänd dock, men har man väl fått eld på den är den rätt lätt att svetsa snyggt med och ger måttligt med slagg. Den typen av elektroder skall förvaras helt torrt, suger åt sig fukt ur luften och det ger försämrad hållbarhet. Har de blivit fuktiga behöver de torkas i ugn.

43.32 är en mycket bra "läroelektrod", mycket lätt att tända. Stålkvaliteten är inte lika hög som 48.00 men fullt bra för vanligt handelsstål. En nackdel är att den slaggar mycket. Inga speciella krav på förvaring.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#712922
totte skrev:
williamm skrev:
totte skrev:Räkna inte med att svetsa tunnare plåt med den. 1 mm plåt kan man klara, men det kräver en hel del övning. Skaffa dig ett paket 2 mm ESAB OK 43.32, det är den mest lättända av alla elektroder. Kan man svetsa från sådär 35 - 40 A och upp emot 70 - 80. Material från 2 mm och upp till 5 kanske. Det går alltid att svetsa grövre men då måste man göra V-fog och träna på att lägga flera strängar.


Finns det några fler bra trådar än 43.32? Jag har hört mycket om 48.00


48.00 är mycket bra stålkvalitet, lite svårtänd dock, men har man väl fått eld på den är den rätt lätt att svetsa snyggt med och ger måttligt med slagg. Den typen av elektroder skall förvaras helt torrt, suger åt sig fukt ur luften och det ger försämrad hållbarhet. Har de blivit fuktiga behöver de torkas i ugn.

43.32 är en mycket bra "läroelektrod", mycket lätt att tända. Stålkvaliteten är inte lika hög som 48.00 men fullt bra för vanligt handelsstål. En nackdel är att den slaggar mycket. Inga speciella krav på förvaring.

Tack! Då börjar jag med 43.32.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#713221
th skrev:
totte skrev:Svetsa med en batteriladdare? Nej, alldeles för låg spänning och för liten strömstyrka. Försök inte ens, slutar bara med att du bränner upp laddaren och kanske en del annat runt omkring.

Men tvärtom går utmärkt, dvs, att ladda batteri med en invertersvets. I alla fall vanliga bilbatterier 😀

Berätta gärna hur.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713273 Det är bara att ställa in svetsen på lägsta ström, koppla plus från svetsen till plus på batteriet och minus från svetsen till en lämplig jordpunkt precis som när man hjälpstartar från en annan bil. Dra sen upp strömmen och låt batteriet ladda under säg 1/2 timma. 80A från svetsen ger då ca ett halvladdat batteri som ofta räcker för att starta bilen. Jag har alltid kopplat ur svetsen innan start för att minimera risken att det händer något med svetsen.

Eftersom svetsen är en strömgenerator och batteriet funkar som en zener-diod så blir det inte för höga spänningar någonstans.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

toker72  
#713277 Skulle inte våga göra så på en modern bil men vi gjorde så på jobbet några gånger när vi skulle i gång med en skylift med uselt batteri och det funkade bra.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#713282
th skrev:Det är bara att ställa in svetsen på lägsta ström, koppla plus från svetsen till plus på batteriet och minus från svetsen till en lämplig jordpunkt precis som när man hjälpstartar från en annan bil. Dra sen upp strömmen och låt batteriet ladda under säg 1/2 timma. 80A från svetsen ger då ca ett halvladdat batteri som ofta räcker för att starta bilen. Jag har alltid kopplat ur svetsen innan start för att minimera risken att det händer något med svetsen.

Eftersom svetsen är en strömgenerator och batteriet funkar som en zener-diod så blir det inte för höga spänningar någonstans.

Tack!
Så det spelar ingen roll om det är 12 eller 24 volts batteri?

toker72 skrev:Skulle inte våga göra så på en modern bil men vi gjorde så på jobbet några gånger när vi skulle i gång med en skylift med uselt batteri och det funkade bra.
Jag tänkte att det kunde vara bra att veta, fall våran nyare laddare skulle krångla. T.ex. döda batterier på gräsklippare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

toker72  
#713296 Jag har för mig svetsar brukar ligga på 28 volt eller nått i den stilen kom just ihåg att vi körde med svetsen som start hjälp inte som laddare.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713318 Kollade på schemat för svetsen, ESAB Origo ARC 150:

Svårt att säga vad tomgångsspänningen hamnar på. På ett ställe så helvågslikriktas nätspänningen vilket ger 325 volt men sedan pulsbreddsmoduleras den på något sätt för att justera någonting. Sedan finns det en 24V som verkar vara den som ger den stora strömmen. Kanske dags att plocka fram oscilloskåpet för att se hur utspänningen egentligen ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

toker72  
#713322 Funkar det även med nyare svets när jag körde start hjälp med svets var det äldre modell av Esab offshore och dom bröt ju inte strömmen om pinnen brändes fast de nyare klipper ju strömmen om man bränner fast den ?

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#713752 Nu har kablarna kommit!

Tack! @Stempep

Och mykingen.

Men Esabhandtaget var så bra att jag vänta med att byta tills jag lärt mig så att jag inte skadar mykingen om jag bränner fast. Esaben är lättare att lossa.
Ordning och reda!
Går det bra att lämna den delen av alla 5m kabel i lådan och bara dra ut det jag behöver?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#714291 Hej!

Nu har jag bytt jordklämman. Och då upptäckte jag att mina kablar är 16m2. Är dem för små för 5m då? Jag har hört att det ska vara 25m2.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

totte  
#714292 Funkar nog utan märkbara problem för de strömstyrkor din svets kan ge.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#714307
totte skrev:Funkar nog utan märkbara problem för de strömstyrkor din svets kan ge.

Bra!
Funkar kopparpasta som kontaktförbättrare eller ska det vara zinkpasta?
Pappa säger att det sistnämnda är en solkräm för sidåkning alperna...

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

leifa.k  
#714308
Avslutat-02 skrev:Ni som har svets, mig..
Prova att lägga en bit kopparplåt inunder det tunna material ni ska svetsa i.

Annars måste man bygga med mig svetsen.
Då föredrar jag pinne och gärna rostfri sådan, går att ställa ner styrkan så den precis tänder.

Kör du då Texas tig metoden så är ljuddämpare inga problem..


Med Mig, vilket oftast är ett fel uttryck, som nästan utan undantag används felaktigt, så är det i regel Mag-svets man menar. Det har att göra med vilken typ av gas man använder vid svetsningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).