Verkstan

Småsvets till ljuddämpare?

197 inlägg 8000 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Bax  
#679058 Sök på Sievert på blocket så hittar du en gasolbrännare med spetslågemunstycke.

( och några gamla blåslampor 😀 )

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

williamm  
#679063 Är det spetslågemundstycke som man har till hårdlödning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Bosse1  
#679064 Svets tror jag på när det gäller avgassystem, finns billiga mig/mag svetsar.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

williamm  
#679065
Bosse1 skrev:Svets tror jag på när det gäller avgassystem, finns billiga mig/mag svetsar.


Typ en sådan?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/no-gas-svetsar/mig-svets-000660/

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Bosse1  
#679069 Vet inte, har aldrig svetsat med rörtråd jag kör med blandgas och 0.8mm tråd.

Oj,det var många recensioner på Jula svetsen.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

totte  
#679071
williamm skrev:
Bosse1 skrev:Svets tror jag på när det gäller avgassystem, finns billiga mig/mag svetsar.


Typ en sådan?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/no-gas-svetsar/mig-svets-000660/


Nej, rörtråd är inte bra att svetsa tunnplåt med. Avgassystem skrev Bosse, såna som man har på en bil går nog hyggligt, men detsom sitter på motorsågar är ju mer sardinburksplåt.

Även vanlig MIG/MAG är svår med såpass tunt gods som det är i ljuddämpare. Framför allt så bör det vara en riktigt bra, och därmed rätt dyr, svets för att det skall gå bra i riktigt tunt material. Jag har en ganska billig svets, ingen proffsgrej och det är svårt att svetsa det som är tunnare än 0,8 mm med den, det blir gärna hål och det är ytterst besvärligt att få det snyggt.

Din plan med en liten gassvets och hårdlod är, enligt min uppfattning, den allra bästa lösningen.

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#679074 Ni som har svets, mig..
Prova att lägga en bit kopparplåt inunder det tunna material ni ska svetsa i.

Annars måste man bygga med mig svetsen.
Då föredrar jag pinne och gärna rostfri sådan, går att ställa ner styrkan så den precis tänder.

Kör du då Texas tig metoden så är ljuddämpare inga problem..

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Bax  
#679093
williamm skrev:Är det spetslågemundstycke som man har till hårdlödning?



Inte nödvändigtvis, det är temperaturen på godset som bestämmer när du kan hårdlöda, men du ska hålla på med så små grejor så du får bättre kontroll på uppvärmningen av lödstället med en spetslåga.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

fendt311  
#679103 Visade sig att det är ett mässinglod. Har även silverlod, hårdödnings tråd. Men förpackningarna finns inte kvar vet inte vad artikel är.
Men detta mässinglod är helt suveränt. Behöver inte vara super rent, lätt att fylla, lätt svetsat.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

williamm  
#679119 Tack! Då struntar jag i migen. Jag märkte att dämparen blir så pass varm att lödfogen smälter och piporna lossnar.
@vinterrojarn Vat ät "Texas Tig metoden" Kan någon berätta hur ,an hårdlöder? Jag lärde mig nyss att jag kallödit, kanske därför det lossnade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

totte  
#679121
Bax skrev:
williamm skrev:Är det spetslågemundstycke som man har till hårdlödning?



Inte nödvändigtvis, det är temperaturen på godset som bestämmer när du kan hårdlöda, men du ska hålla på med så små grejor så du får bättre kontroll på uppvärmningen av lödstället med en spetslåga.


Tunn stålplåt och små grejor, ja, precis som Bax säger. Så för ljuddämpare till motorsåg är det det som funkar bäst.

Stora arbetsstycken liksom kopparrör behöver man en rätt stor brännare som orkar värma arbetsstycket. Koppar leder värme mycket bra, försöker man värma en liten punkt med spetsbrännare så leds värmen bort för snabbt och du får inte upp temperaturen ordentligt.

Så det handlar bara om att välja den brännare som har effekt nog att ge rätt temperatur. Använder du gassvets är det knappast ett problem, där gäller det omvända, att vara försiktig med lågan och dess inställning så man inte plötsligt bränner hål i plåten.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

williamm  
#679122 Funka mappgas med spetslågebrännare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

totte  
#679124 Grundprinciper för all sorts lödning.

Det skall vara väl rengjort.
Arbetsstycket måste värmas tillräckligt för att lodet skall smältas genom att hållas mot den varma metallen.
Lodet skall inte smältas av lågan/lödkolven utan av det varma arbetsstycket.

Lödningen kräver mestadels någon form av flussmedel.
Flussmedlet hindrar metallen att oxideras i värmen och hjälper det smälta lodet att flyta ut.
Olika lod kräver olika flussmedel.
De lod som säljs har ofta flussmedel antingen som en beläggning runt tråden/stången eller i kanaler inuti. Det gör det enkelt.
Det finns också separata flussmedel som pulver, salva eller vätska.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

williamm  
#679128
totte skrev:Grundprinciper för all sorts lödning.

Det skall vara väl rengjort.
Arbetsstycket måste värmas tillräckligt för att lodet skall smältas genom att hållas mot den varma metallen.
Lodet skall inte smältas av lågan/lödkolven utan av det varma arbetsstycket.

Lödningen kräver mestadels någon form av flussmedel.
Flussmedlet hindrar metallen att oxideras i värmen och hjälper det smälta lodet att flyta ut.
Olika lod kräver olika flussmedel.
De lod som säljs har ofta flussmedel antingen som en beläggning runt tråden/stången eller i kanaler inuti. Det gör det enkelt.
Det finns också separata flussmedel som pulver, salva eller vätska.


Det där i fetstil hade jag helt och hållet missat. Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

totte  
#679131
williamm skrev:Det där i fetstil hade jag helt och hållet missat. Tack!


Det är nog det vanligaste felet vid lödning. Det som händer då är att lodet smälter och rinner ned på metallen. Eftersom den inte är varm nog så stelnar det genast och tränger inte ned i porerna och binder. Det är precis det som menas med kallödning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).