Verkstan

Småsvets till ljuddämpare?

270 inlägg 28421 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#679727 Nej nej det ska du absolut inte visa upp för att försöka få licens.
Utan det är för att kunna fixa till något lätt och enkelt och framförallt billigt..
Anledningen till att det kallas Texas tig av vissa är för att det kom från de fattiga delarna av Texas, Fattigmans tig tycker jag låter mer svenskt..
Tigar börjar bli billigare, men det är sällan man har användning av dem som vanlig mekaniker..

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#679732 Om jag fick välja vilken svets som helst skulle det bli en sådan https://www.svetsochtillbehor.se/rebel-emp-205-acdc-ce/ 🙃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

fendt311  
#679734
williamm skrev:
totte skrev:Bara för att de som kan det, med knep och tricks, lyckas svetsa ganska bra med svetstransformatorer med växelström så innebär det inte att det är något som skulle vara bättre eller ens särskilt bra. Det är och förblir en sekunda budgetlösning, jämfört med riktiga likströmssvetsar.

Att det skulle vara bra att börja svetsa med nånting undermåligt bara för att det bättre skulle lära en att tända ljusbågen är ett riktigt uselt argument för att köpa en taskig svets. Vill man träna knepig tändning så är det bara att använd OK 48.00 elektroder.

En inverter är en riktig likströmssvets, en bra inverter den vettigaste investeringen om man inte har plats och uttag nog för att köra en trefas omformare.

När vi nu pratar pinnsvets alltså. Tror vi kom fram till att hårdlödning var rätt bra till ljuddämpare.


vinterrojarn skrev:
totte skrev:Bara för att de som kan det, med knep och tricks, lyckas svetsa ganska bra med svetstransformatorer med växelström så innebär det inte att det är något som skulle vara bättre eller ens särskilt bra. Det är och förblir en sekunda budgetlösning, jämfört med riktiga likströmssvetsar.

Att det skulle vara bra att börja svetsa med nånting undermåligt bara för att det bättre skulle lära en att tända ljusbågen är ett riktigt uselt argument för att köpa en taskig svets. Vill man träna knepig tändning så är det bara att använd OK 48.00 elektroder.

En inverter är en riktig likströmssvets, en bra inverter den vettigaste investeringen om man inte har plats och uttag nog för att köra en trefas omformare.

När vi nu pratar pinnsvets alltså. Tror vi kom fram till att hårdlödning var rätt bra till ljuddämpare.


Det är precis som man vill med dämpare, antingen så löser man.. Eller så svetsar man.
Vad gäller OK 48.00 elektroder så är de väldigt lätta att tända tycker då jag..

Men man får inte vara för snäll med dessa, de ska ha lite våld för att tända..

Man ska även komma ihåg att billiga invertersvetsar är kända för att inte tåla att gå varma.. Även kondens är en faktor som de inte tål.. Och stoft... Alltså damm kan förstöra dessa.
Då ska man upp i högre summan på sitt inköp...

Ska man svetsa lite grann och börja lära sig, så duger en transformatorsvets bra.
Tills man kommit upp i sin träning och kunskap.
Då kan man börja skaffa sig dyrare saker...


Båda låter bra, jag måste fundera... Vad ligger en beg invertersvets av ok kvalitet på för pris?

Svår fråga för oss alla. Det är nog varför alla här tycker om dig så mycket. Vi vill ju inte lura dig till en dålig affär. Tänk om jag länkade till en svets. Så visade sig att den inte är tillfredsställande eller fel på. Det finns så många bra märken av inverter svetsar. Kan bara säga håll dig till beprövade kända märken. Så blir det bra

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

tallen100  
#679762
machonisti skrev:
Erre skrev:Många hyllar Kemppi.
Dom ansers som lättsvetsade.

Dom håller rejäl startström. Så mycket att många finsvetsare tycker att dom tänder för tidigt. Dvs innan dom är där dom vill med pinnen.
Olika skolor helt klart.

Som finländare borde jag föredra kemppi, men jag gillar esab ännu mer.

Så låter det ofta, svensken föredrar kemppi,
Och finnarna esab. 😀

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

machonisti  
#679782 Dom är väl uppbyggda av samma kineskomponenter men en är gul den andra röd.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

BloM 230  
#679794 Vi ska inte glömma den ljusblåa Wallius heller. Lite billigare än Kemppi och Esab men enligt min mening lika bra. Huvudsaken att man "känner" sin svets och skriv gärna ner vilken inställning som funkade vid en viss typ svetsning så behöver man inte uppfinna hjulet varje gång man tar fram svetsen.
En invertersvets kommer man långt med men ska man börja med tunn plåt så gärna en mig ( mag) och 0.6mm tråd.
Men en inverter med 1.6mm - 2mm pinnar och ingen öppen spalt funkar om man har lite svetsvana.
Till ljuddämparna och småjobb där inte mycket material ska tillföras är väl nog lödning ett bra alternativ.

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#679879 Så här duktig är inte jag med Texas tig, men jag är duktig..

En bra film om hur man gör...

Texas TIG Welding | Stick Welding with 2 Electrodes - YouTube

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#679880
Mettämies skrev:
vinterrojarn skrev:[

Har du svetsat koppar så vill jag gärna se det,


Eftersom som livet gav mig annat än socker idag.. Så valde jag att fixa lite med svetsar...

Det kommer bilder på en ljuddämpare till en Hva 252rx med ett kopparrör som skorsten...
Den är svetsad med hjälp av fattigmans tig..
Och jag ska lägga hit eller om jag gör det i min renoverings tråd... Vilka elektroder och hur..
Men svetsat är det i koppar.. Vilket kommer synas... Röret blir lite fult, det blir det alltid när man svetsar koppar.. Går dock att fixa.. Det ändrar sig i färgen en hel del..

Återkommer...

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#679907 Tack! Lägg det gärna i den här tråden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#679951 Vad tros om denna?https://www.expondo.se/stamos-germany-mma-svets-120-a-hot-start-led-display-10020225

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#679956

Av mina efterforskningar så är den: Klen, kinatillverkad men designad i Tyskland, och säljs som tysk så den är väl lite bättre i alla fall. Men inte bra nog...

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#680009 Okej tack williamm


Det blir inte så väldigt vackert av denna metod.
Men fungerar iallafall..
Inga problem med svetsningen..
Men man får träna ett tag för att lyckas..

Hade tråkigt och ville skingra lite tankar..
Så detta fick duga att göra..
Ska montera den i en Hva 252rx.. Så får vi höra om dämparen gör någon skillnad... 👍

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

johan eriksson  
#680022 Själv så föredrar jag gassvets till så tunna material, oavsett om man vill löda eller svetsa.
Nackdelen är priset, gas är tyvärr ganska dyrt idag.
En TIG är inte heller dumt, står på önskelistan men i dagsläget så klarar jag mig med gas, MAG och pinne.


Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#680024 Ja detta skulle jag aldrig göra på en dämpare som någon köpt av mig.
Men för mina experiment och tester så duger detta...

Sedan är både gas, lod mm ganska kostsamma saker..
Visst man får igen det fort och går att använda till annat, men pinnen, migen är ju lika lätt att använda..

En del gnäller på vikten efter att man svetsat..
Väger knappt mer nu än innan...
Anledningen till att man löder är för att det blir snyggare.. Och är allmänt enklare...

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Vardon  
#680027

Som en amatör kan jag tycka att du försöker göra två saker

1 lära dig svetsa
2 svetsa nått av det svåraste du kan ge dig på

Tunn rostig plåt är svårt. För jag antar du vill svetsa pga av hål ? Det är klart att proffs kan antingen svetsa det med startkablar och en 50 öring eller så ska det vara fullt utrustad tig och vaccumförvatadevelektroder och tåla en röntgen. Fundera lite mer på var du är och börja med att lära dig är nog mitt råd.

Den tar 13a i ingångström du behöver ett eluttag med 16 A säkring säger jag. Jag har en liknade oerlikon som jag begagnad för 1000kr och jag skjuter huvudsäkringarna på 16a om jag svetsar mycket runt 120 A (har för mig den kan mata mot 160)

Svårt att råda men min erfarenhet är man kan lätt tro den går i vilket uttag som helst för den är 230v , så är det inte, det beror på hur du har det i övrigt och matförsörjningen blir lidande när matlagarn blir utan ström till spisen :-)

Köp och bli nöjd, titta runt lite på blocket, tradera och div auktionssiter. Så får du lite uppfattning, annars köp den , blir du hemskt missnöjd kan jag köpa den osedd av dig viktigare du kommer igång och börjar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).