Verkstan

Småsvets till ljuddämpare?

270 inlägg 29037 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

fendt311  
#679652 Förstår mig inte på detta med Texas tig. Förstår inte vitsen med det. Visst det kan vara en kul grej. Men det man gör är att tillföra mycket material. Ungefär som att lägga dit en bult (material) i för stor fog som man ska sammanfoga.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

machonisti  
#679653 Då kan man göra som en kompis till mig. Slår höljet av en elektrod och använder som tillsatsmaterial till pinnen han svetsar med. Kyler smältan effektivt samtidigt som det fyller väldigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

fendt311  
#679654
machonisti skrev:Då kan man göra som en kompis till mig. Slår höljet av en elektrod och använder som tillsatsmaterial till pinnen han svetsar med. Kyler smältan effektivt samtidigt som det fyller väldigt bra.

He he. Tror faktiskt jag måste prova texas tig någon gång. 😂

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#679655
fendt311 skrev:Inverter svets omvandlar växelström till likspänning. Vilket gör att voltantal höjs. Därför så blir det lättare att tända en mma pinne. Det är därför så många tror att det är en bättre svets. Vilket inte är fallet. En bra mma svets bästa förutsättningar är att den håller ett så jämnt ström/amp flöde hela tiden.


Mena du att en transformator egentligen är en bättre svets?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

machonisti  
#679656 Det tror jag inte han menar!

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

machonisti  
#679657 Invertern ändrar nätets växelström till likström elektroniskt.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Erre  
#679658
fendt311 skrev:Fjärr styrning har man för att kompensera när man lägger svets och har olika förflyttningar mellan tjockleken, genombränning på närliggande material. Inte för att avsluta eller påbörja en svets. Det sköter man på en mig/mag, mma svets genom att höja, sänka drivdonet. Höjer man tillförseln blir det per automatik kallare. Fjärr styrning används i regel vid kontext svetsning i industri.

Då är vi inte överens. Fjärr har man för att kompensera för att man bygger upp värme i godset. Ju längre man svetsar ju mer värme får man in. Därför behövs mindre och mindre effekt ju längre man svetsar. Om man inte vill får det sista att smälta sönder och göra porer.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Erre  
#679662 Nu är vi långt ifrån trådens ursprung.
Men eftersom att fjärr kom upp så tyckte jag att jag kunde tipsa om dess möjligheter.

Köp en bra svets direkt. Ligger väl lite i samma här som i övrigt. Var ledsen en gång.(vid inköp)var glad alla gånger du använder den.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Erre  
#679665 Många hyllar Kemppi.
Dom ansers som lättsvetsade.

Dom håller rejäl startström. Så mycket att många finsvetsare tycker att dom tänder för tidigt. Dvs innan dom är där dom vill med pinnen.
Olika skolor helt klart.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

fendt311  
#679667
williamm skrev:
fendt311 skrev:Inverter svets omvandlar växelström till likspänning. Vilket gör att voltantal höjs. Därför så blir det lättare att tända en mma pinne. Det är därför så många tror att det är en bättre svets. Vilket inte är fallet. En bra mma svets bästa förutsättningar är att den håller ett så jämnt ström/amp flöde hela tiden.


Mena du att en transformator egentligen är en bättre svets?

En riktigt bra äldre transformator är bra men stora. Annars är dom är lika bra svetsar. Om jag var nybörjare så skulle jag köpa en inverter. Försök få tag på ett känt märke begagnat.

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

hfab  
#679673
fendt311 skrev:Försök få tag på ett känt märke begagnat.

Jag har försöktfå tag på en svets.
Hur blev det med svetsarna ni skulle kassera?

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#679675
Erre skrev:Nu är vi långt ifrån trådens ursprung.
Men eftersom att fjärr kom upp så tyckte jag att jag kunde tipsa om dess möjligheter.

Köp en bra svets direkt. Ligger väl lite i samma här som i övrigt. Var ledsen en gång.(vid inköp)var glad alla gånger du använder den.

Ska vi göra en ny tråd om vanlig svetsning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Erre  
#679677 😁.

Nä. Om du inte vill så.
Ursäkta urspåringen. 😔

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#679678 Det är nog lite för svårt att sära utan att missa något. Men byta namn till: Småsvets till ljuddämpare Och svets att lära sig svetsa med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

fendt311  
#679679 Det är ju bara toppmatare (matarverk). Så inte en I benämning svets. Dom står fortfarande kvar på pallen. Har blivit nästan omöjligt att få rekvision att utföra saker från jobbet. Dom skrotar hellre saker i dag. Tyvärr

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).