Verkstan

Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

20 inlägg 6417 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

DennisCA  
#673357 Nån som äger en PS3500 ? Kollar på en sån med FU20 matarverk.

Är det nån som har en sån som vet hur bra svets det är? Den är billig (3000:-) för den ger ingen gnista säger säljaren, så det kan vara något riktigt enkelt som är fel, eller något mycket värre, svårt att veta så det är en chansning. Nytt slangpaket påstås det.

PS3500 strömkällan kan driva en sticksvets också ser jag, eller en TIG enhet. Osäker om den klarar av bara DC eller också AC. Tror det är bara DC som gäller, finns visst en PSS serie också, gissar det är dom som har AC/DC kapacitet.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

bgl  
#673359 Forumet Maskinisten verkar ha en nerladdningsbar bruksanvisning om man blir medlem därstädes.

Användarvisningsbild

Re: Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

DennisCA  
#673360 Jo jag är medlem där, men det var en PSS 3500 / 5000 manual, iallafall den jag hittade, så inte samma modell. Men jag är mera på jakt efter nån som använt svetsen ifråga och vill delge sitt intryck av den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

DennisCA  
#673495 Tror jag passar på denna, hittade en Kempomat 2500 för ett passande pris, dubbelt dyrare men ändå, ska kolla på den på fredag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

fendt311  
#673501 Har du kollat på Esab svetsar någonting? Många som pratar gott om dom. Du kan annars fara på en mekanisk verkstad och höra om dom har någon beg svets. Är själv Kemppi frälst har en själv. Men man ska alltid kolla alternativ. Synd att man inte får ut någon svets från jobbet. Här slängs svetsar i skrot som är ok. Det är bara några som lyckats få en svets.

Användarvisningsbild

Re: Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

DennisCA  
#673504 Jag är själv kemppi frälst, äger två från förr (Kempak 150 och MinarcTig 300) men har aldrig ägt en migsvets tidigare.

Men skulle kunna tänka mig en ESAB om rätt modell kom till rätt pris, typ OrigoMig linjen ser bra ut. Men de flesta ESAB modeller jag sett här i Finlands andrahandssidor är stora klumpedunsar och svetsegenskaperna på pappret ser inte lika bra ut som de kemppimodeller jag tittat på. Vill inte ha en för stor och tung svets heller, därför föredrar jag en Kempomat av något slag om jag får välja.

Har även kunnat tänka mig Wallius, ett annat finskt märke. Men jag vill gärna hålla färgschemat intakt också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

fendt311  
#673515 På jobbet kör vi också med någon typ som är röd. Måste kolla vad dom heter i kväll. Körs mest i svets robotarna. Men manuella är det mest kemppi som gäller. Kör hemma i verkstan med Kemppi RA 253. Är nöjd med den. Men gillar inte digitala inställningar på den. Men det är väl en lärosak.

Användarvisningsbild

Re: Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

DennisCA  
#673516 Ja jag vill inte ha för moderna svetsar heller, jag tycker tekniken bör vara på en sån nivå att jag kan reparera dom själva, eller iallfall med hjälp av internet. Mina svetsar är från 80 och 90 talet.

På för moderna svetsar är det ju bara släng bort och köp nytt som gäller, får en komponent något fel på ett kort är det nog bara att köpa nytt och dyrt kort. Sånt vill jag undvika.

På fredag ska jag kolla på Kempomaten iallfall, om allt ser bra ut tar jag väl den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

fendt311  
#673518 Håller med. Gammla var bättre.👍

Användarvisningsbild

Re: Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

fendt311  
#673643 Här på jobbet kör vi med svets märket ( röda) Fronius. Av större modell.
Här några kemppi aggregat ( som är ok ) som säkert ska i skrot bingen
Synd att skrota hela aggregat.

Användarvisningsbild

Re: Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

DennisCA  
#673674 Ja det är synd att slänga fungerande maskiner, svårt att se logiken, om man säljer dom billigt får man väl ändå lite pengar och slipper kostnaden för avfallshanteringen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

DennisCA  
#674057 Nu är svetsen hemma. Lite trångt i verkstan men ska se om jag kan organisera det på något vettigt vis. Om något år har jag förhoppningsvis ett förråd att flytta bort en massa grejor i som inte behöver stå varmt. Men tillsvidare får det gå.

Bild


Bild


Tejpen står det skrivet en massa datum på och service (huolto) - rengöring (puhdistus)
Bild


Kom från en firma som gått i konkurs sade sade säljaren så han hade väl fått den för ett ännu bättre pris. Hade 32A plugg så vi kunde inte testa den, han hade inte själv testat den, då jag sade att jag gärna ville testa den så lastade vi in den i min bil och åkte till hans kompis en bit bort som hade verkstad med 32A uttag och testsvetsade den. Den fungerade utan problem, jag fick även med en full 15kg rulle med migtråd som var i svetsen, tror det var Lincoln tråd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

hfab  
#674064
fendt311 skrev:Här på jobbet kör vi med svets märket ( röda) Fronius. Av större modell.
Här några kemppi aggregat ( som är ok ) som säkert ska i skrot bingen

Kan inte du få ta hand om svetsarna, och sälja till hugade forumister?

Användarvisningsbild

Re: Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

fendt311  
#674234
DennisCA skrev:Nu är svetsen hemma. Lite trångt i verkstan men ska se om jag kan organisera det på något vettigt vis. Om något år har jag förhoppningsvis ett förråd att flytta bort en massa grejor i som inte behöver stå varmt. Men tillsvidare får det gå.

Bild


Bild


Tejpen står det skrivet en massa datum på och service (huolto) - rengöring (puhdistus)
Bild


Kom från en firma som gått i konkurs sade sade säljaren så han hade väl fått den för ett ännu bättre pris. Hade 32A plugg så vi kunde inte testa den, han hade inte själv testat den, då jag sade att jag gärna ville testa den så lastade vi in den i min bil och åkte till hans kompis en bit bort som hade verkstad med 32A uttag och testsvetsade den. Den fungerade utan problem, jag fick även med en full 15kg rulle med migtråd som var i svetsen, tror det var Lincoln tråd.

Mycket bra köp. Nu har du en bra svets i många år.👍

Användarvisningsbild

Re: Nån som äger en Kemppi PS3500 ?

fendt311  
#674235
hfab skrev:
fendt311 skrev:Här på jobbet kör vi med svets märket ( röda) Fronius. Av större modell.
Här några kemppi aggregat ( som är ok ) som säkert ska i skrot bingen

Kan inte du få ta hand om svetsarna, och sälja till hugade forumister?

Det här blivit väldigt svårt att få rekvisition för att få ut saker på jobbet. Sälja skulle jag inte göra. Skulle i så fall ge bort. Bättre det kommer till nytta.😊

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).