Verkstan

Planteringsmaskin i skördarkran

18 inlägg 7332 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193791 Är väl gräsfrö det är frågan om, som vägverket sår slänter och liknande med.
Kunde inkapslingen av barrskogsfrö funka, blev det en helt annan femma.
Då är det varje fall möjligt att åstadkomma frösådden maskinellt.
Vore intressant att veta vem som tillverkar åt vägverket.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

oestergard  
#195266 Intressant ide

Skulle säkert också vara bra att få en liten markberedd fläck runt fröet för att det inte skall gräsa igen under första året. Rent kostnadsmässigt kan det nog vara väldigt svårt att få det ens nära lönsamt. För ca 1år sedan högg jag en 3ha kalyta (tall) på VT mark vet ej vad det motsvarar svenska bördighetstabeller men det är fråga om torr tallmo.

Ytan harvades och såddes maskinelltbi våras och kollade upp den här tidigare i höstas och det lyckades väldigt väl. Våt sommar har ju förstås varit till fördel. Kostnaden blev 150€ / ha, det här ligger lite under norm pris men det rör sig runt 200€ momsfritt i vanliga fall på likadana marker som kan räknas till de bättre när taxan räknas ut.

Sådd har åtm i Finland varit en lite underskattad förnyelseform. Man har haft förmycket tilltro till "billig" naturlig förnyelse. På den här ytan skulle 90% av fröträden blåst ikull under vinterns stormar. Så jag rekommenderar varmt sådd ock tycker det är väldigt roligt att folk klurar ut nya alternativa metoder.

RH

Avatar Fallback

Re: Planteringsmaskin i skördarkran

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195480 Tanken var att det markbereds lite grann, när skördaren drar det fällda trädet efter marken.
Skogsmarken här i södra Gästrikland är ofta mycket blockig, så att det kan var besvärlig markberedning.
Kunde frö bakas in i gödningskulor så kanske det vore möjligt att fröså i samband med avverkningen/skotningen.
En vulgärare metod vore att bryta omkull träden, dra loss rotvältan, kapa bort roten och aptera stammen.
Avverkning, stubbrytning,markberedning och helst då också sådd.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).