Verkstan

Olja i kylaren

58 inlägg 5386 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#674612
Janan skrev:Hur mycket vatten vill den trycka ur sig?


Har inte stenkoll på det för jag kör inte så mycket själv, men inga jättemängder. Fyllt på några gånger tror jag. Kan vara lite rädd för att den gick varm när gamla kylaren läckte. Fyllde säkert på lite i början men då antar man att det har med luft i systemet att göra. Den har ändå gått 100-200 h efter det så det kan inte ha varit så farligt.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

Kse  
#674614 Här måste du ta reda på exakt vad som gäller från tillverkaren. Det vanliga är att man drar i två eller tre steg med stigande moment och ibland avslutar man med att vinkel dra dvs. man roterar bulten ytterligare tex. 45 grader. Det här måste bli rätt, chansa inte.
Toppackningen ska var torr om inget annat anges.
Gällande toppbultarna så har jag återanvänt många gånger och det går förmodligen bra för dig oxå, byt inte ut enstaka bulltar, alla eller inga för att få så jämt drag som möjligt. Men ska man vara duktig så byter man. 😁

Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

Janan  
#674618 Låter nästan som du rivit i onödan. Att man får toppa upp med vatten ett par gånger om året är mer eller mindre normalt tycker jag. Det skiljer ganska mycket på kylvätskans volym om den är kall eller varm, och med tiden försvinner det lite genom locket. Använder du motorvärmare så blir det ännu tydligare. Är cylinderlockspackningen blåst är det vanligt att temperaturen är orolig och vandrar upp och ner. Det bildas luftblåsor som skapar ånglås och stör cirkulationen. Vanligt att man tappar värmen i hytten också. Till slut om det är riktigt illa så trycker motorn ur vattnet nästan direkt. Det blir som att motorn kokar fast den inte blivit varm, men då är det rejält blåst.
Det kan givrtvis vara en begynnande cylinderlockspackning på gång som Kse skriver. Men även om någon foderhöjd är på gränsen så kan det gå länge med ny packning. Det är viktigt att ytorna är rena och fina. Om det vore mina grejor och det har räckt att toppa upp kylvätskan med en skvätt ett par gånger om året så skulle jag definitivt testa att skruva ihop motorn.

Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

Kse  
#674632 Jag hade nog oxå gjort så med egen maskin, men det är ju svårt att ge som tips till andra att chansa.

Jag hade problem med markberedaren förra hösten, den gick varm och hade dålig cirkulation, sista hygget för säsongen.
Jag rev upp topparna men hittade inget konstigt, det hade redan kommit snö och var -10 och lovade -20 kommande dagar så det var lite bråttom att hinna klart innan det började tjäla så jag satte ihop allt och höll tummarna. Problemet tycktes vara löst men sen tog det tvärstopp. Bara å riva igen för att konstatera att ett foder hade spruckit och totalhavererat.
Insåg att jag hinner aldrig få ihop maskinen på så kort varsel så jag pratade med markägaren om maskinen kunde stå kvar på hygget under vintern så lagar jag motorn på plats till våren och kör färdigt den sista biten och så blev det. Mycket trevligare att skruva i vårsolen.


Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#674830
Kse skrev:Här måste du ta reda på exakt vad som gäller från tillverkaren. Det vanliga är att man drar i två eller tre steg med stigande moment och ibland avslutar man med att vinkel dra dvs. man roterar bulten ytterligare tex. 45 grader. Det här måste bli rätt, chansa inte.
Toppackningen ska var torr om inget annat anges.
Gällande toppbultarna så har jag återanvänt många gånger och det går förmodligen bra för dig oxå, byt inte ut enstaka bulltar, alla eller inga för att få så jämt drag som möjligt. Men ska man vara duktig så byter man. 😁


Står bara ett moment i verkstadshandboken 🙃 Tror nog jag drar i tre steg för säkerhets skull, känns inte som att det kan skada. Trösten är att det inte borde vara så känsligt i och med små stabila topplock. Satsar på att dra till 175 Nm, kollade i tabell och det stämde bra med M16x1,5 som är fosfaterade och anoljade i hållfasthetsklass 8.8.

På efterföljande Proxima är det angivet i tre steg: 50 Nm, 100-120 Nm och 160-180 Nm. Känns vettigt att köra på, även om det är en helt annan motor och topplock med M14x1,5 (kanske är 10.9 stål där, vem vet)...

Funderar på att åka förbi Biltema och köpa en indikatorklocka, även om jag tvivlar på att den är tillräckligt noggrann för att mäta foderhöjden med. Mäter man på många ställen så borde man få känsla för om mätvärdena skiljer för mycket. Inte så värst dyr, och kan vara bra att ha till mindre viktiga saker senare.

Funderar också på om det går att använda cylinderläckagetestaren för att provtrycka med, och slippa vattenbada topplocken. Kan inte skada att försöka.

Ju mindre felet är, desto bättre. Har hellre rivit i onödan, än att foder måste bytas! Hade varit bekvämt att kunna vänta till varmare tider, men då går det inte göra något i skogen i vinter. Om man inte slantar upp för en ny maskin, förstås 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

Janan  
#674867 Dra i tre steg, det blir bra! Se till att gängor är rena och inoljade och att muttrarna går lätt. Är det ingen vinkeldragning så ska cylinderlocket säkert efterdras. Varmkör så motorn är ordentligt varm utan att belasta för hårt. Dra sedan muttrarna till rätt moment igen.
Indikatorklocka från biltema är nog tillräckligt exakt men du måste ha typ en "släde" att fästa den i. Se tråd på maskinisten. https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 7&p=400146
Med släden kan du dra klockan mellan block planet och foderkanten och jämföra höjden. Det heter inte släde men jag kommer inte ihåg vad verktyget heter...
Men är ytorna fina skulle jag inte bekymra mig. Ibland när cylinderlockspackningen blåst så ser man tydligt med ögat att foderkanten är bränd men det går inte att mäta med indikatorklockan. Fodret kan ligga bra i höjd men det är redan skadat och då brukar inte en ny packning hjälpa så länge. Ligger fodret på gränsen till för lågt men ytorna ser bra ut så kan det räcka långt med en ny packning. Syns det tydligt att det blåst ska man givetvis mäta höjderna och schimsa upp fodren för att det ska bli bra. På vissa motorer måste man schimsa upp dem högre än vad specen säger för att det ska fungera, men då pratar vi motormodeller som har problem med blåsta cylinderlockspackningar.
Jag ser givetvis inte vad du ser och det är svårt att råda dig att göra det ena eller andra, det är du som avgör vad du vill kolla.Spruckna cylinderlock kan givetvis förekomma, men det är ovanligt. Vet man att det är en motortyp som kan drabbas av det så kan det vara ide att kolla, annars skulle inte jag bekymra mig. Men hur du än gör så hoppas jag att du känner dig lite tryggare i ditt beslut. Hoppas jag bidragit med något i varje fall

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#675040 Köpte Biltemas klocka, https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/analoga-testinstrument/indikatorklocka-2000024034, det ingår ett "vanligt" stativ med vridleder och magnetfot. Jag tänkte att det kan funka att glida med foten på blocket, liknande "släden" på bilden. Fast släden på din bild ser stabilare ut!

Ska titta extra noga på ytorna, risken är att de är för avtorkade nu för att se något. Tack för alla tips och råd, ni är flera medlemmar som har varit kanon att ha som stöd 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#675657 Har fått oönskad hjälp i natt, av mössen. Är lite orolig för att det har kommit in smuts i ett rör i dieselpumpen. Förstår inte hur man kan tycka eltejp är gott... Borde gå att få ut lite diesel om man drar på gasen och vevar motorn för hand?

Biltemaklockan verkar fungera, men var lite svår att böja alla vinklar på den så det gick att komma åt att mäta. Foderhöjden var ok på alla cylindrar. Åtminstone på den punkten jag kom åt att mäta på varje foder.

Har också snurrat motorn och mätt mellan blocket och kolvtopparna. Verkar som att alla ligger mindre än 0,50 mm över blocket så enligt verkstadshandboken blir det den tunnare packningstypen, 1,2 mm. Kanske bara är bra om kompressionen ökar lite, borde kunna ge högre effekt?

Provtryckte även topplocken med cylinderläckagetestaren. Lade o-ringar emellan topplocket och en större gummiduk, runt kylkanalerna. Blåste med testaren i kylkanalen på sidan, men det var svårt att få tätt på alla ställen. Hörde åtminstone inga visselljud, utan det läckte vid någon o-ring mest hela tiden. Precis som beskrivits innan i tråden hade man behövt tillverka täcklock för att kunna testa det tillförlitligt. Hade inte varit så svårt, en tjock plåt lika topplockets storlek med fyra hål som passar där pinnbultarna går igenom, samt en plåt som passar kylkanalen på sidan där det sitter två M8-hål att fästa i.

Roliga pinnbultar, olika stigning på gängorna. Fingänga för muttern och grovgänga i blocket. Byter alla 4 på en cylinder, det var en mutter som fastnade på en av pinnbultarna där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#676480 Topplocken monterades förra helgen så förhoppningen är att klara av resten kommande helg. Drog pinnbultarna i tre steg, med ett par timmars vila innan sista steget till 175 Nm. Funderar på att momentdra en gång till innan provstart, så kanske man skulle kunna undvika att dra efter varmkörning. Det tråkiga är att vipparmarna måste bort för att komma åt så då blir det två ventiljusteringar om man ska varmköra. Tror att spridarrören också måste plockas, så även luftning behöver göras två gånger 👎

Bör man förvänta sig krångel med luftningen, har inte luftat den tidigare. Rören mellan dieselpumpen och spridarna är förstås lossade nu. Ska man lufta rören både vid pumpen och vid spridarna, eller räcker det bara på spridarna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

totte  
#676493
550 skrev:Funderar på att momentdra en gång till innan provstart, så kanske man skulle kunna undvika att dra efter varmkörning.


Nej, tyvärr, är det föreskrivet efterdragning efter varmkörning så duger det inte. Vid varmkörning expanderar metallen och bultarna sträcks en aning. Kraften i detta får den nya packningen att sätta sig. Det är dessa förändringar som gör att dragning efter varmkörning inte kan ersättas med att dra en extra gång kallt.

Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

Janan  
#676511 Håller med Totte, efterdragning är nödvändigt. Varmkör ordentligt så att motorn är genomvarm, bort med vipparmar och spridarrör och efterdra medans motorn är varm. Sedan kan du sätta tillbaka delarna i lugn och ro. Är det bara spridarrören som är bottagna är det lätt att lufta. Man kan chansa att dra fast rören och provstarta. Men om man drar fast rören i inpsprutningspumpen och bara sätter fast dem ett par varv för hand på spridarna och sedan kör med starten tills det skvätter diesel vid anslutningarna, då är chansen större att motorn startar. Dra sedan fast rören och provstarta. Dra inte spridarrören för hårt. Tror det är lugnt på den där motorn, men på en del nyare motorer är rören så klena så man drar ihop konan i änden på röret så bränsleflödet kan strypas.

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#676638 Kanske är bäst att göra som ni säger 😉 Lite pill med att fylla på kylvätska när man varmkör första gången. Många moment blir det att hålla reda på. Var nära på att motoroljan skulle bytas också, en stötstång lossnade och gled ner i oljetråget. Gick som tur var relativt enkelt att få upp med en stark magnet!

Jag antar att man inte ska belasta motorn något vidare innan man har efterdragit? Har också tänkt att byta bränslefilter, men det är nog bäst att vänta med tills allt annat fungerar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

Janan  
#676677 Finns nog många åsikter om varmkörning. Jag tycker det räcker med att motorn står på lite högre varv än tomgång, 1000- 1200. Låt den gå så medan du kollar att allt är tätt, kolla om du måste toppa upp med kylarvätska. Ca 45 min till 1 timme är lagom. Då har termostaten öppnat och motorn är genomvarm. Det är väl helt ok att belasta lite grann, men man har ju ofta lite att plocka med medans motorn blir varm så traktorn kan gott stå där och brumma för sig själv en stund.

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#676934
totte skrev:
550 skrev:Funderar på att momentdra en gång till innan provstart, så kanske man skulle kunna undvika att dra efter varmkörning.


Nej, tyvärr, är det föreskrivet efterdragning efter varmkörning så duger det inte. Vid varmkörning expanderar metallen och bultarna sträcks en aning. Kraften i detta får den nya packningen att sätta sig. Det är dessa förändringar som gör att dragning efter varmkörning inte kan ersättas med att dra en extra gång kallt.

Janan skrev:Håller med Totte, efterdragning är nödvändigt. Varmkör ordentligt så att motorn är genomvarm, bort med vipparmar och spridarrör och efterdra medans motorn är varm. Sedan kan du sätta tillbaka delarna i lugn och ro. Är det bara spridarrören som är bottagna är det lätt att lufta. Man kan chansa att dra fast rören och provstarta. Men om man drar fast rören i inpsprutningspumpen och bara sätter fast dem ett par varv för hand på spridarna och sedan kör med starten tills det skvätter diesel vid anslutningarna, då är chansen större att motorn startar. Dra sedan fast rören och provstarta. Dra inte spridarrören för hårt. Tror det är lugnt på den där motorn, men på en del nyare motorer är rören så klena så man drar ihop konan i änden på röret så bränsleflödet kan strypas.


Har läst i boken igen. Det står "kall motor" bredvid momentet på ett ställe. Det gör mig tveksam till om man ska efterdra när motorn är varm, och inte låta den svalna emellan. Annars står inget om hur man ska göra, inte ens att man ska korsdra pinnbultarna. Boken är tyvärr ganska sparsam med förklaringar 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

tallen100  
#676936 Nog brukar väl motorn få kallna innan man efterdrar toppen 🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).