Verkstan

Valmet 605 går ojämnt

55 inlägg 12288 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

Fredi  
#657737
VioxTv skrev:Hej, har nu gjort rent så gott jag kunnat, samt så har jag blåst alla slangar och kollat hur matarpumpen ser ut. Men tyckte allt såg bra ut.

Har då en fråga, när jag har pumpat fram diesel med handpumpen och luftat, så går den som normalt cirka 1 min. Sen orkar den inte tills den dör. Kan det vara matarpumpen som är sönder? för om man gör om sen gör samma sak med att pumpa fram diesel själv, så blir det samma resultat?


Kan va den eller så tar den luft nånstans? Har du metallomspunna originalslangar mellan tank och handpump så byt dessa, ofta en plats där det tar luft.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

VioxTv  
#657742 Tack för svar, ska beställa en matarpump, då jag hört att dom är sårbara i x05 serien. Sen finns det något sett man kan se om den tar in luft i original slangarna? Några verkar vara bytta men inte alla!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

Fredi  
#657744 Går ju alltid att koppla en genomskinlig slang mellan pumpen och befintliga slangen och se om det kommer luftbubblor? Men enklast är väl att köpa nån meter bränsleslang och byta ut alla gamla slangar.

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

Avslutat-02  
#657755 Går även att provtrycka systemet.
En vanlig cykelpump och lite nipplar så kan man pumpa tryck och då hör man om det pysser...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

VioxTv  
#657800 Tack för svar, hade även en helt annan fråga, någon som vet vart man kan se vilket motornummer en 605a har?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

VioxTv  
#658099 Tog bort matarpumpen igår, såg väldigt ren ut, och den fick fram bra med bränsle, så får för mig att den tar in luft på någon av bränsle slangarna.

Några idéer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

Avslutat-02  
#658103 Sätt en plugg i änden och tryck upp tryck med en hand cykelpump...

Då hör du om det läcker..

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

Fredi  
#658442
VioxTv skrev:Tog bort matarpumpen igår, såg väldigt ren ut, och den fick fram bra med bränsle, så får för mig att den tar in luft på någon av bränsle slangarna.

Några idéer?


Som jag sagt förut, byt ut alla slangar till nya då detta är vanligt förekommande fel på Valtras gamla metallomspunna slangar att de tar in luft fast de inte läcker nåt utåt. Kostar inte många kronor med några meter ny slang så är åtminstone den möjliga orsaken utesluten.

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 går ojämnt

skogsägarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658447 Hej

Jag hade liknande problem med min 505 i vintras. Det var en av orginal metallomspunna slangarna som felade. Du kan testa matarpumpen genom att låta den dra soppan direkt från en dunk med diesel. Går traktorn bra under några minuter kan du konstatera att felet sitter i slangar mm.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 går ojämnt

VioxTv  
#658458 Ville tacka alla för erat engagemang, och alla tips.

Men har nu fått igång den, problemet var att den tog in luft vid skruven på slam koppen, då en packning var sönder. Sen så var även en av spridarna vid pumpen lite lös, vilket gjorde att den inte gick rent på alla 3 cylindrar.

Ha det gött

Mvh

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).