Verkstan

Lyft och sänk?

11 inlägg 3514 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lyft och sänk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655054 Jag skulle behöva något för att lyfta och sänka saker, typ takbjälkar och fasadstegar (fasta). 500-1000kg tänker jag mig, manuellt.

Det finns snabblyftblock och spaklyftblock har jag förstått, men aldrig sett eller använt dessa. Är de användbara, vilken sort är bäst till diverse lyft- och sänkarbeten?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Lyft och sänk?

rokon  
#655063 kedjeblock, går sakta men säkert att hantera vikter med precision.
Dessa har en uppbyggnad som gör att lasten ej åker ned av sig själv. Du har en kedja som du hanterar lyftet med, det är en ändlös slinga, måste varra avpassad i längd så att du bekvämt kan stå på golvet en liten bit ifrån och dra varv efter varv .
Den andra kedjan har 2 ändar i ena änden sitter en krok med låsning, den andra änden bara hänger ned, denna kedjan måste också avpassas till lyfthöjden.
Jag köpte mina grejor från en firma i Bollnäs hösten 1984 som importerade fastän de tidigare haft egen tillverkning, och de var riktiga proffs.
Det finns ju eldrivna också med samma uppbyggnad i grunden.
Snabblyftblock https://www.pmh.se/snabblyftblock
Senast redigerad av rokon ons 08 jul 2020, 21:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Lyft och sänk?

Vardon  
#655064 Spakblocken kan man väl även dra med. Tex rätta en sned lada som glidit iväg...

Ett snabblyftblock är väl snabbare att lyfta med. Nästan Hopplöst att dra med horisontellt
Men snabbare därav namnet.

Håller nog snabblyftblocken för tyngre när man ska ha upp dem...

Jag hade köpt snabblyftblock som nummer 1 och sen spak när jag har det första.

Är det en plats där jag tror mig lyfta 2 fånger sätter jag gärna upp en balk och har en balkvagn, görna elektrisk lyft. Jag har tre lyftställen, 2 med balkvagn och när de behövs är de guld värda.

Användarvisningsbild

Re: Lyft och sänk?

totte  
#655066 Spakblock tar rätt lång plats från upphängningen till där du kan koppla lasten. Ganska bökiga och tidsödande att sänka med, skall du ofta fira ner grejor är det inte rätt don.

Användarvisningsbild

Re: Lyft och sänk?

Vardon  
#655074
totte skrev:Spakblock tar rätt lång plats från upphängningen till där du kan koppla lasten. Ganska bökiga och tidsödande att sänka med, skall du ofta fira ner grejor är det inte rätt don.


Håller med, därför jag sa som första, man kan ju inte äta kakan och ha den kvar, men man kan köpa två

Avatar Fallback

Re: Lyft och sänk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655095 Insåg nu att jag var otdylig, spakblock är väl en sån med vajer ni tänker?

Jag undrade lite över dessa två modeller, vilken som kan vara bäst lämpad:

https://www.bedsab.se/produkter/produkt ... _lyfthojd/

Och

https://www.bedsab.se/produkter/produkt ... _lyfthojd/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyft och sänk?

Göt  
#655096 skulle utan tvekan välja den första, haft spacklyftbloch har inte varit speciellt imponerad

Avatar Fallback

Re: Lyft och sänk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655119 Tack @Göt, vad var det som inte imponerade? Har som sagt inte sett dom användas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyft och sänk?

bgl  
#655130 Hoppar in på senaste frågan. Med spaklyftblock måste du vara nära spaken vid lyftet, kan bli krångligt och tom farligt.

Användarvisningsbild

Re: Lyft och sänk?

Göt  
#655155 som bgl beskriver så är det inte lätt att sänka ner i alla fall med dom spakblock jag använt

Användarvisningsbild

Re: Lyft och sänk?

JensSkoog  
#655319 Håller med Göt i det till fullo.
Har haft båda den med spak och den med kätting, och om du ska jobba säkert och smidigt, så är den med kätting att föredra, eftersom du kan hålla lite avstånd till lyftet. Med spakblocken måste du när inpå, och det kan vara båda opraktiskt och även farligt om något skulle ske snett.
Senn har jag upplevd att det kan vara ett helsike med spakblocken när man ska släppa ner efter lyft, eftersom det kan vara svårt att få blocken till att vända när den är belastat. Det är mycket smidigare med kättingen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).