Sida 1 av 1

tätning oljeplugg

Postat: mån 15 jun 2020, 11:37
av Camaro1969
Hej!

bytte i helgen olja i min ford 7700 traktor.

det är hylsa 25mm på pluggen så jag gissar det är M24 gäng

EDIT: när jag googlar verkar det vara 3/4 unf gänga, möjligt att det stämmer, jag minns inte riktigt...

men nu till min fundering, det satt en nylon eller plastbricka där av nåt slag.

tyckte den såg väldigt platt ut och dålig så jag pillade bort den och satt dit en kopparbricka istället.

MEN

ytan på tråget är plan, men på pluggen är det ett litet spår på anliggningsytan, närmast gängerna så att säga.

anliggningsytan mot kopparbrickan blir alltså inte hela ytan utan bara en del.

har jag gjort nåt galet som bytte plastbrickan mot en koppar?

plastbrickan gick även delvis sönder så har inte möjlighet byta tillbaka till den

Re: tätning oljeplugg

Postat: mån 15 jun 2020, 12:09
av Avslutat-02
Var väl en fiberbricka kanske..
En tredorbricka bör lösa detta.
Eller två brickor med en rejäl oring uppemot tråget..

Tredorbrickan bör täta in emot skruven.
Eller en oring..

Re: tätning oljeplugg

Postat: mån 15 jun 2020, 12:17
av Avslutat-02
Bricka fiber, oljeplugg , FORD 7700
Art.nr. 2411160
Finns i lager
22,00 kr

Stod det på oie.se

Passar även till bm 4200..så någon kan ha hemma på hyllan...

Re: tätning oljeplugg

Postat: mån 15 jun 2020, 12:32
av Camaro1969
se där, fiberbricka.. men måste varit en gammal som satt där, tror mer på plast eller blir de som plast med tiden?

men brickan verkar plan hursomhelst, inget som går ner i spår eller liknande...

nu sitter ju en kopparbricka där, men till nästa gång får jag planera att sätta dit både ny plugg samt bricka har jag tänkt.

frågan är om det är riskabelt att nu köra med kopparbricka? och om jag bör välja koppar eller fiber nästa gång?
nya pluggar man köper verkar bara ha en slät anliggningsyta

Re: tätning oljeplugg

Postat: mån 15 jun 2020, 15:41
av totte
Är det bara tätt så är det bara att köra vidare med kopparbrickan, funkar lika bra. Kopparbrickor på pluggar är inte alls ovanligt på diverse olika fordon.

Re: tätning oljeplugg

Postat: mån 15 jun 2020, 15:55
av Bosse1
Brukar glödga dom, kopparbrickan alltså då blir de mjuk och fin.
Tycker de är hårda de som finns i sortimentlåddan.

Re: tätning oljeplugg

Postat: mån 15 jun 2020, 19:35
av Skogsola
Koppar är bättre än plast. Fattningen på pluggen är med all säkerhet 1" = 25,4 mm. Det brukar vara att man drar dem runda med en 26 först så går det att tvinga dit en 25. :-)

Re: tätning oljeplugg

Postat: mån 15 jun 2020, 20:46
av Avslutat-02
totte skrev:Är det bara tätt så är det bara att köra vidare med kopparbrickan, funkar lika bra. Kopparbrickor på pluggar är inte alls ovanligt på diverse olika fordon.


Det är förvånansvärt ofta man ser mässing eller koppar...
Även på moderna bilar/maskiner...
Fiberbrickorna är väldigt benägna att bli hårda som plast och gå sönder...

Re: tätning oljeplugg

Postat: mån 15 jun 2020, 21:27
av Camaro1969
Då får kopparbrickan sitta kvar:)

Ja 1” nyckeldiameter stämmer nog..
Så 25 passar nu😉

Re: tätning oljeplugg

Postat: mån 15 jun 2020, 21:59
av totte
vinterrojarn skrev:
totte skrev:Är det bara tätt så är det bara att köra vidare med kopparbrickan, funkar lika bra. Kopparbrickor på pluggar är inte alls ovanligt på diverse olika fordon.


Det är förvånansvärt ofta man ser mässing eller koppar...
Även på moderna bilar/maskiner...
Fiberbrickorna är väldigt benägna att bli hårda som plast och gå sönder...


Bra med kopparbrickor är att de tål omild åtdragning utan att spricka eller krypa ut. Och kan återanvändas men bör då, som Bosse sa ovan, glödgas för att bli mjuka.

Re: tätning oljeplugg

Postat: mån 15 jun 2020, 22:10
av Avslutat-02
Det är inge vidare med fiberbrickor, när man ligger illa inunder, och har precis fått dit någon plugg eller skruv, och så brister brickan....

Då kan man hålla sig för skratt...
😀