Sida 1 av 1

Lågtrycks-stryrning av ventilpaket

Postat: tis 12 maj 2020, 20:18
av JohannesG
En till typ brainstorming tråd kanske.

Låt oss hålla isär denna och den om elstyrning. De kan mycket väl användas ihop vid ett eventuellt förverkligande. Men nu vill jag bara diskutera själva tekniken.

Skulle man kunna göra hydraulisk styrning av ett ventilpaket?
Alltså inte det vi kallar för lågtrycksservo. Jag tänker snarare på den hydraulik som används till bromsar och koppling.
Det som behövs är ju egentligen bara huvudcylinder, slang, slav och vätska. Cylindrar borde gå att göra med mycket enkla medel bara man har tillgång till svarv.
O-ring borde räcka som tätning, annars är inte små U-manschetter överdrivet dyra.

Jag tänker att det borde bli likt vajerstyrning, men med den stora fördelen att det inte blir trögt. Nackdelarna skulle väl främst vara att det är mycket känslig för att få luft i systemet och att det blir två slangar per sektion, dock tunna.

Skulle detta funka? Har det använts på någon maskin förutom till broms och koppling där vi ser det idag?

Re: Lågtrycks-stryrning av ventilpaket

Postat: tis 12 maj 2020, 21:53
av Brorsan
Iom förluster friktion i cylindrar och slangar går det nog tyngre än spak direkt på ventilen.
Å andra sidan går väl wirestyrning rätt tungt också.

Re: Lågtrycks-stryrning av ventilpaket

Postat: tis 12 maj 2020, 21:56
av Bosse1
Det här kanske är en dum fråga men varför inte köra stegmataren med kranreglaget ?
Och dela några funktioner.

Re: Lågtrycks-stryrning av ventilpaket

Postat: tis 12 maj 2020, 22:30
av JohannesG
Brorsan skrev:Iom förluster friktion i cylindrar och slangar går det nog tyngre än spak direkt på ventilen.
Å andra sidan går väl wirestyrning rätt tungt också.

Förluster blir det ju alltid. Men borde bli märkbart lägre än med vajer. En slang eller ännu hellre kopplingar tillåter riktigt skarpa böjar utan att begränsa genomströmningen.

Bosse1 skrev:Det här kanske är en dum fråga men varför inte köra stegmataren med kranreglaget ?
Och dela några funktioner.

Inga frågor är dumma.
Stegmataren lär bli helt elektrisk när det väl blir något av det. Denna tråd har inte direkt något med stegmataren att göra. Jag är mest intresserad av tekniken som sådan.

Men för att svara på din fråga. Jo det går säkert, men det kostar nog ungefär lika mycket som att byta till separata elventiler. Och så stämmer det inte riktigt med trycken. Stegmataren har högre än kranen. Vill även kunna köra både stegmatare och kran samtidigt utan att växla mellan dom.

Re: Lågtrycks-stryrning av ventilpaket

Postat: ons 13 maj 2020, 06:47
av gnisten83
Misstänker att de kommer gå rätt tungt i spakarna utan servohjälp, har för mej att servotrycket i den ventilen jag hade innan låg på 16-20bar.

Re: Lågtrycks-stryrning av ventilpaket

Postat: ons 13 maj 2020, 07:54
av JohannesG
gnisten83 skrev:Misstänker att de kommer gå rätt tungt i spakarna utan servohjälp, har för mej att servotrycket i den ventilen jag hade innan låg på 16-20bar.

Lågtrycksservo agerar väl inte genom master och slav? Det är väl tryckskillnader på något vis? Så det kanske inte är helt jämförbart, eller så är det de, jag vet inte.
Trögare än att dra i spaken blir det kanske, fast så trögt som vajer borde det väl inte bli. Men det finns ju troligen en anledning till att vi inte ser denna konstruktion på maskiner idag, förutom vid fotmanövrerade funktioner.

Re: Lågtrycks-stryrning av ventilpaket

Postat: ons 13 maj 2020, 08:13
av gnisten83
Har inte mätt hur mycket kraft de behövs på tex en koppling med master/slavcylinder men de är nog likvärdigt med om de varit vajer som de flesta bilar med vanlig koppling har.
Har fått de intrycket (på äldre bilar) att sannolikheten att cylindrarna behöver renoveras är större än att kopplingsvajern behöver bytas.

Idéen tål att funderas på men med dubbla slangar till varje funktion som ska luftas ut, oljebehållare som ska fördela till 10 huvudcylindrar blir de mkt pyssel innan de är körklart

Re: Lågtrycks-stryrning av ventilpaket

Postat: ons 13 maj 2020, 08:40
av Bosse1
Visst går det ha 1 enkelverkande "slav" på varje funktion men det blir genast lite farligare.
Vore tråkigt om hydrauliken krossar nåt nån :-ss

Re: Lågtrycks-stryrning av ventilpaket

Postat: tor 14 maj 2020, 20:51
av JohannesG
gnisten83 skrev:Idéen tål att funderas på men med dubbla slangar till varje funktion som ska luftas ut, oljebehållare som ska fördela till 10 huvudcylindrar blir de mkt pyssel innan de är körklart

Helt klart. Fungerar kanske bäst till enkelverkande manövrering, så som koppling och broms.

Bosse1 skrev:Visst går det ha 1 enkelverkande "slav" på varje funktion men det blir genast lite farligare.
Vore tråkigt om hydrauliken krossar nåt nån :-ss

Hur skulle det gå till tänker du?
Om det exempelvis skulle gå luft i systemet blir det bara att man inte kan styra någon funktion, inte att den plötsligt rör sig av sig själv.